kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵

کوتاه از انتخابات



صف کاندیداها در اردوگاه اصلاح‌طلبان
غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایرنا با منتفی دانستن حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد استیجاری و غیراصلاح‌طلب، گفت: محسن رهامی ‌و مسعود پزشکیان اعلام نامزدی کرده‌اند. شنیده شده محسن مهرعلیزاده و عباس آخوندی برای حضور در انتخابات آماده می‌شوند.
رجایی اضافه کرد: محمدرضا عارف و محسن‌هاشمی‌در حال سبک و سنگین کردن و سنجش شرایط هستند. نشانه آشکاری از سوی اسحاق جهانگیری دال بر ورود قطعی به انتخابات وجود ندارد ولی می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی جریان اصلاحات باشد. برای محسن‌هاشمی‌بحث احراز صلاحیت و اجماع مهم است بنابراین بحث درباره او فعلاً زود است.
عضو کارگزاران: ۳ کاندیدای برتر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰
علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی اظهار داشت: من نمی‌دانم نهاد اجماع ساز چگونه به گزینه نهایی خواهد رسید و این کار به کجا می‌رسد اما نظر شخصی من این است که در شرایط موجود ابتدا محسن ‌هاشمی ‌و سپس محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح‌طلبان دارند. محسن ‌هاشمی‌ استعداد و کارایی لازم برای ریاست جمهوری را دارد، اما ظریف کاندیدی استیجاری خواهد بود و سبد رأی جهانگیری هم به‌دلیل حضور در دولت روحانی ضعیف شده است. شاید هم اصلاح‌طلبان گزینه‌های جدیدی را مطرح کنند.
عطریانفر: ظریف می‌آید/ مرعشی: نمی‌آید
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی اظهار داشت: جبر زمانه و منحصرشدن امر منافع ملی، ظریف را مجبور می‌کند می‌آید. ما به صفت جبهه‌ای ظریف و به صفت حزبی، محسن ‌هاشمی‌ را برگزیده‌ایم.
اظهارات عطریانفر در حالی است که حسین مرعشی سخنگو و عضو دیگر حزب کارگزاران در گفت‌وگویی درخصوص کاندیداتوری محمدجواد ظریف، گفت: من سخنگوی ایشان نیستم، ولی پیش‌بینی من این است که آقای ظریف ثبت‌نام نمی‌کند.
دخالت دولت در انتخابات با کمیته 3 نفره!
مرعشی همچنین درخصوص فعالیت یک کمیته در دولت با عضویت اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه و محمدجواد ظریف درباره انتخابات و بررسی شرایط کشور، اظهار داشت: تا آنجاکه من مطلع هستم این کمیته هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد به این علت که نسبت به آینده ایران حساس هستند.
«محسن‌ هاشمی»؛ گزینه اول جبهه اصلاحات
 برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400

محمد زارع فومنی، دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات درباره گزینه‌های جدی جبهه اصلاحات برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: جبهه اصلاحات برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نامزدهای مشخصی را تعیین کرده و بر سر این موضوع به اجماع رسیده است.
وی گفت: گزینه اول جبهه اصلاحات برای ریاست جمهوری محسن ‌هاشمی‌رفسنجانی است که یکی از گزینه‌های برتر ما بوده و امکان اجماع اصلاح‌طلبان بر روی نام او زیاد است.
وی افزود: گزینه دومی‌که احتمالاً وارد عرصه خواهد شد علی لاریجانی است. اگر اعضای احزاب اصلاح‌طلب روی محسن ‌هاشمی ‌به اجماع نرسند، قطعاً علی لاریجانی گزینه اجماعی همه اصلاح‌طلبان خواهد بود. البته افراد دیگری مثل اسحاق جهانگیری و محمدرضا عارف هم مطرح هستند.
دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات اضافه کرد: اصلاح‌طلبان خیلی محمدرضا عارف را قبول ندارند و اکثر اصلاح‌طلبان روی ورود وی به انتخابات ریاست‌جمهوری اجماع ندارند.
گزینه‌های مطرح اطلاح‌طلبان؛
جهانگیری، ظریف، عارف، پزشکیان و لاریجانی
داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره وضعیت کنونی انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: شرایط فعلی نامزدهای اصلاح‌طلبان تا این لحظه مبهم است و مشخص نیست که اساساًً چه کسانی تمایل دارند در انتخابات نامزد شوند، چه رسد به آنکه بدانیم چه شخصیت‌هایی نامزد می‌شوند و در نهایت بر چه فردی اجماع خواهد شد. اکنون حضور آقایان جهانگیری، ظریف، عارف، پزشکیان و لاریجانی بیش از دیگران جدی است و اصلاح‌طلبان بر روی اینها بحث و نظر دارند اما واقعاًً معلوم نیست در ادامه مسیر چه خواهد شد.
مسئولیت مشکلات موجود پای اصلاح‌طلبان نوشته شده است
او درباره میزان اعتماد جامعه به اصلاح‌طلبان اظهار کرد: اصلاح‌طلبان باید بر بازسازی اعتماد عمومی به خود کار ویژه کنند زیرا گرچه جبهه اصلاحات بطور رسمی ‌دولت را در اختیار نداشت اما مسئولیت مشکلات سال‌های اخیر پای اصلاح‌طلبان هم نوشته شده است و مردم از آنها می‌خواهند در قبال مشکلات موجود پاسخگو باشند. متأسفانه عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم هم قابل قبول نبود و در عین حال که حدود یک‌سوم از نمایندگان اصلاح‌طلب بودند اما واقعیت این است که مجلس دهم به مجلسی با یک فراکسیون قوی اصلاح‌طلبی همراه نشد و انتظار مردم را برآورده نکرد. همه این‌ها زمینه بی‌اعتمادی مردم به اصلاح‌طلبان را فراهم کرد که باید برای جبران این بی‌اعتمادی تلاش‌های گسترده شود.
کرباسچی: بین لاریجانی و یک فرد تندرو
اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت می‌کنند

دبیرکل حزب کارگزاران در دیدار مجازی با اعضای این حزب در استان گلستان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از نامزدی لاریجانی برای انتخابات پیش رو، اظهار کرد: این مسئله دروغ یا انحراف در گفته‌هایم هست. در انتخابات مجلس دهم، من در قم از آقای لاریجانی در برابر جناح تندرو حمایت کردم و گفتم که ما باید تا می‌توانیم از جناح مقابل یارگیری کنیم اما برای انتخابات اخیر حرفی در حمایت خودم یا حزب یا اصلاحات از ایشان نزده‌ام. ممکن است سوءبرداشتی نسبت به صحبت‌های من در دفاع از عملکرد آقای لاریجانی در مجلس وجود داشته که به موجب انتشار این شایعات شده است.
وی با تأکید بر اینکه معتقد به ‌ترک صحنه سیاسی نیست، افزود: البته این سناریو وجود دارد که در انتخاب بین آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاح‌طلبان به آن سو حرکت کنند. این انتخاب بر مبنای یک انتخاب است. بالاخره نیروی سیاسی باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشد و انتقادات و ‌اشکالات نباید جلوی این امر را بگیرد.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پاسخ به کسانی که می‌گویند عدم شرکت هم راهی برای تأثیرگذاری در انتخابات است، گفت: بلوغ سیاسی این است که تا زمان تأثیرگذاری، در انتخابات شرکت کنیم.
کواکبیان: در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400
 نامزد اختصاصی حزب مردم سالاری هستم

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری در گفت‌وگویی درباره علت نامزدی خود برای انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری گفت: در کنگره نوزدهم، اعضای حزب مردم‌سالاری بالاتفاق تصویب کردند تا نامزد اختصاصی حزب باشم و پذیرفتم.
نامزدهای اصولگرا و مستقل را به مناظره دعوت می‌کنم
 درباره فعالیت‌های سیاسی خود قبل از نام‌نویسی در انتخابات، گفت: از این‌تریبون اعلام می‌کنم غیراز دوستان اصلاح‌طلب، همه نامزدهای اصولگرا و مستقل را در هر جایی‌که تعیین می‌کنند حتی قبل از نام‌نویسی، به شکل حضوری و مجازی به مناظره دعوت می‌کنم. این موضوع را غیرمستقیم به ستادهای آنها گفته‌ایم. حتی محسن رضایی را در توییتر به مناظره دعوت کردم که پاسخی نداد.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
 اختلافات اصلاح‌طلبان تا پس از ثبت‌نام ادامه خواهد داشت

احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گویی در پاسخ به اینکه اصلاح‌طلبان در صورت رد صلاحیت کاندیدا خود چه کار خواهند کرد، خاطرنشان کرد: الان نمی‌شود درباره این مسئله اظهارنظر کرد چون در درون جمع اصلاحات بحث‌ها مشترک هست و باید دید تصمیم‌گیران و ریاست‌شان در نهایت نظرشان به کجا می‌رسد. تا آنجا که من اطلاع دارم دیدگاه‌ها به‌نظر واحدی نرسیده و نظرات مختلفی در جریان است.
نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در عمل مفید نیست
او اضافه کرد: به‌نظرم حتی این اختلاف‌نظرها تا پس از ثبت‌نام هم ادامه داشته باشد. شخصاً فکر می‌کنم اجماعی که انتظار می‌رود شاید در عمل حاصل نشود هر چند موضوع خوبی خواهد بود که اصلاح‌طلبان یک سیاست و نظر واحد داشته باشند اما تجربه من، نشان می‌دهد که در عمل مفید نخواهد بود.
سعید جلیلی مطرح کرد؛
مشارکت حداکثری؛ موضوع نخست انتخابات

سعید جلیلی عضو شورای‌عالی امنیت ملی در نشست با جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی گفت: هرکس مباحث خوبی را در پاسخ به مسائل کشور مطرح می‌کند، باید به او کمک کنید و مطالب او را بازنشر کنید.
جلیلی با‌ اشاره به فاصله دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما در این انتخابات چند موضوع بسیار مهم داریم که موضوع نخست، مشارکت گسترده و حداکثری است.
وی، سردی فضای انتخابات را موضوعی نامطلوب توصیف کرد و گفت: اینکه هنوز فضای انتخابات گرم نشده باشد و مباحث به عرصه اجتماعات نیامده باشد، موضوع خوشایندی نیست.
در این مرحله، فعالیت‌ها گفتمانی است نه تبلیغ بر روی یک فرد
عضو شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه در این مرحله، فعالیت‌ها گفتمانی است نه تبلیغ بر روی یک فرد، گفت: این دوماه را باید جدی بگیریم و بدانیم همه دلسوزان انقلاب و آینده کشور باید مبتنی بر اخلاق اسلامی و پی‌جویی حقیقت در عرصه حضور داشته باشند.
تدارک 6 برنامه درصداوسیما برای انتخابات ریاست جمهوری
رئیس مرکز تولید و فنی سیما از تمهیدات گسترده این مرکز برای انتخابات خرداد 1400 خبر داد.
مهرداد عظیمی ‌با‌ اشاره به آماده‌سازی فنی استودیوهای جام‌جم برای برگزاری برنامه‌های انتخابات گفت: از جمله برنامه‌های مهم انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری ۶ برنامه است که با عناوین «مناظره» در استودیوی شماره ۱۱، «گفتوگو با جوانان» در استودیوی شماره ۱۲، «گفت‌و‌گو با دوربین» در استودیوی شماره ۱۳، «گفتوگوی اقتصادی» در استودیوی شماره ۱۴، «برنامه ایران ۱۴۰۰» در استودیوی سالن همایش‌ها و برنامه «گفت‌و‌گو با ایرانیان خارج از کشور» در استودیوی جام جم برای ایام تبلیغات نامزدهای انتخابات درنظر گرفته شده است.
رکورد ثبت‌نام
در انتخابات شوراهای اسلامی روستا شکسته شد

همچنین جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با توضیح تمهیدات و برنامه‌های ستاد انتخابات کشور در چهار انتخابات، شوراهای اسلامی شهر و روستا، انتخابات ریاست‌جمهوری و میان دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، گفت: رویکرد اصلی ستاد انتخابات کشور بر برگزاری انتخاباتی مشارکتی و پرشور در کشور است و در این عرصه تمامی تمهیدات لازم از سوی ستاد انتخابات اتخاذ شده است.
معاون سیاسی وزیر کشور با‌ اشاره به اینکه روند ثبت‌نام داوطلبین شوراهای اسلامی روستا بسیار رضایت‌بخش و امیدوار‌کننده بود، گفت: در این دور از ثبت‌نام، با ۲۴۶ هزار و ۴۷۹ نفر داوطلب، رکورد ثبت‌نام در انتخابات شوراهای اسلامی روستا شکسته شد.
ثبت‌نام ۵۱ هزار نفر در شوراهای شهر
عرف درخصوص میزان ثبت‌نام شوراهای شهر هم گفت: در این عرصه هم در حد فاصل دوره چهارم و پنجم قرار گرفتیم,، چون در این دوره حدود ۵۱ هزار نفر ثبت‌نام کردند که در مجموع ۲۹۷ هزار نفر در هر دو انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت‌نام کردند.
تأیید صلاحیت ۹۰ درصد نامزدهای شوراهای شهر
رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات شوراهای شهر، ۹۰ درصد تأیید صلاحیت شده‌اند.
امسال میتینگ انتخاباتی وجود ندارد
عرف درخصوص مسئله تبلیغات در انتخابات گفت: در گذشته میتینگ‌ها و همایش‌های انتخاباتی را داشتیم که در این دوره یا نخواهیم داشت و یا اینکه به‌صورت حداقلی خواهد بود.
وی اضافه کرد: برنامه اصلی ستاد بر این است که تبلیغات در فضای مجازی و رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما دنبال شود.