kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

تقویت نیروهای روسی در دریای سیاه آمریکا از اعزام ناو پشیمان شد



جدیت مسکو در برابر تحرکات غرب و واشنگتن علیه روسیه در اوکراین، باعث شد که آمریکا از پیامد اعزام دو ناو جنگی به دریای سیاه، دچار واهمه شود و از این اقدام صرف‌نظر کند.
پیش از این و طی روزهای اخیر خبر رسیده بود که واحدهای ارتش روسیه در حال حرکت به سمت شبه جزیره کریمه در دریای سیاه هستند. این اقدام، که به دنبال انتشار خبری مبنی بر تصمیم آمریکا به اعزام دو ناو به آب‌های دریای سیاه، صورت گرفته بود، مقامات واشنگتن را ترساند؛ «ویلیام برنز»، مدیر سازمان جاسوسی سیا، چهارشنبه به سناتورهای آمریکایی گفته بود، تقویت ارتش روسیه در مرز اوکراین و کریمه، می‌تواند نیروی کافی برای یک حمله نظامی محدود را فراهم کند.به گزارش ایسنا، برنز در کمیته اطلاعات سنا گفت: «هدف روسیه از استقرار نیروهایش، احتمالا می‌تواند فرستادن سیگنالی به آمریکا باشد، یا این‌که (مسکو) می‌خواهد دولت اوکراین را بترساند. اما استقرار نیروهای روسیه به حدی رسیده است که می‌تواند مقدمه‌ای برای انجام عملیات نظامی محدود باشد».
رئیس‌سازمان سیا اظهار داشت: «این چیزی است که نه تنها آمریکا، بلکه متحدان ما نیز باید آن را بسیار جدی بگیرند».
عقب‌نشینی از اعزام ناوها
دو مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) خبردادند که این کشور از تصمیم خود برای اعزام دو ناوشکن آمریکایی به دریای سیاه، عقب‌نشینی کرد. این دو مقام گفتند که چند روز قبل نیروی دریایی آمریکا به مقامات ترکیه، که ترافیک تنگه بُسفر و داردانل را مدیریت می‌کند، اطلاع داد این ناوشکن‌ها قرار است به سمت دریای سیاه حرکت کنند.
منابع خبری نام این دو مقام را ذکر نکرده‌اند. یکی از این دو مقام مدعی شد که ورود ناوشکن‌ها به دریای سیاه به‌خاطر پاره‌ای مسائل، از جمله جلوگیری از تحریک روسیه در این برهه حساس، لغو شد. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند، علت عقب‌نشینی آمریکا، واهمه این کشور از اقدام متقابل روسیه است.
پنتاگون پیش از این از پاسخ مشخص به سؤالاتی درباره این تحرکات دریایی طفره رفته و به این جمله بسنده کرده بود که نیروی دریایی آمریکا عملیات‌های گشت‌زنی در دریای سیاه را در دستور کار دارد.
اوکراینی‌ها هفته گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند. روسیه ادعای اوکراین را رد کرده و با هشدار به آمریکا اعلام کرده به نفع آمریکاست که کشتی‌های جنگی خود را از کریمه و سواحل روسیه دور نگه دارد.
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه نیز با رد ادعای غرب در زمینه اقدام‌های تهاجمی روسیه در قبال اوکراین گفته است، تکرار مداوم چنین سخنانی تنها موجب بی‌ارزش شدن بیشتر واشنگتن می‌شود.
در روزهای گذشته آمریکا و متحدانش همسو باهم از اوکراین حمایت کرده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است.