kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲

زلزله 6/1 ریشتری ایلام تلفات جانی نداشت

زمین بیش از 60 بار در منطقه مورموری ایلام لرزید که بزرگ ترین آن 6/1 ریشتر بود که در اثر این لرزش‌ها بیش از 250 نفر مجروح شدند.

سرویس شهرستانها -

به گزارش خبرگزاری‌ها، لرزش زمین در مورموری آبدانان از بعدازظهر یکشنبه شروع شد. پس‌لرزه‌های آن ادامه یافت به گونه‌ای که مردم یکشنبه شب را بیرون از خانه‌های خود و در محوطه‌های باز سپری کردند. ساعت 7 و 2 دقیقه و 5 ثانیه صبح دوشنبه زلزله‌ای به قدرت 6/1 ریشتر مورموری را لرزاند و کانون آن 3 کیلومتری مورموری 36 کیلومتری موسیان و 41 کیلومتری دهلران عنوان شد. این زمین لرزه در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و لرستان نیز احساس شد. پس‌لرزه‌ها دیروز بارها مورموری را به لرزه درآورد که قدرت برخی از آنها به 4/7 ریشتر نیز رسید. به گفته مسئولان استان ایلام زلزله مورموری و پس‌لرزه‌های آن تلفات جانی در پی نداشته است.
زیرا مردم با اطلاع‌رسانی که انجام شد در بیرون خانه‌هایشان و در محوطه‌های باز استقرار یافته‌اند.
احمد کرمی مدیر ستاد بحران استانداری ایلام در ارتباط با آمار مجروحان زلزله مورموری گفت: تعداد این مجروحان 260 نفر است که آنها را به مراکز درمانی در شهرهای آبدانان، دهلران و استان خوزستان انتقال دادند. البته بیشتر مجروحان به صورت سرپایی مداوا شده‌اند.
یارالله سیدی معاون فرماندار آبدانان گفت: وضعیت 13 نفر از مجروحان وخیم بوده که برای درمان به دزفول اعزام شده‌اند. در همین حال، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: 25 آمبولانس و یک اتوبوس امدادی و یک فروند بالگرد به مورموری ارسال شده‌اند.
علی دلپیشه افزود: جمعیت هلال‌احمر، سپاه، بسیج، تامین‌اجتماعی در ارسال این تجهیزات کمک شایانی کردند. فرمانده نیروی انتظامی ایلام گفت: در این زمین لرزه ماموران پلیس فورا در محل حادثه حاضر شدند و امنیت لازم را در منطقه برقرار کردند سرتیپ علی دولتی با اشاره به باز بودن مسیرهای تردد به مناطق زلزله‌زده از مردم خواست برای امدادرسانی زلزله‌زدگان از مراجعه غیرضروری به این مناطق خودداری کنند.
سرهنگ نورالله خادم اظهار کرد: سه مسیر ارتباطی به شهر مورموری به علت ریزش کوه مسدود شده بودند که با تلاش یگان‌های امدادی این مسیر، باز و هم‌اکنون تردد در آن‌ها جریان دارد.
رئيس سازمان امداد و نجات کشور نیز از دستور ارسال 400 تخته چادر و 20 هزار آب معدنی به منطقه مورموری خبر داد و گفت: عملیات توزیع آب و مواد غذایی بین زلزله‌زدگان منطقه آغاز شده است. حسین کلیوندی افزود: به دلیل تخریب چاه‌های آب منطقه، توزیع آب معدنی و مواد غذایی در منطقه ضروری بوده که با همکاری استان‌‌های همجوار مواد غذایی و آب معدنی به مورموری ارسال و توزیع شد.
وی عنوان کرد: هم‌اکنون ارتباط تلفنی و راه، برق در منطقه وصل شده است و در حال رسیدگی به مناطق روستایی هستیم که بیشترین خسارات به منازل روستایی بخش مورموری وارد شده است.
از سوی دیگر رئیس ستاد مدیریت بحران با بیان اینکه رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت پیگیر جزئیات زلزله ایلام هستند گفت: آخرین ارزیابی‌های ما از زلزله حاکی از این است که در مجموع به 70 درصد از ساختمان‌های شهری مورموری بین 10 تا 80 درصد خسارت وارد شده و میزان خسارت در امور زیربنایی نیز به همین شدت است.
اسماعیل نجار با بیان اینکه 80 درصد از ساختمان‌های روستایی نیز 10 تا 80 درصد خسارت دیده‌اند، گفت: پس از وقوع حادثه اولین گام و اولویت برای ما امدادرسانی به مجروحان و اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان است که مسئولیت این موضوع را بر عهده هلال‌احمر قرار دادیم و آنان کار اسکان اضطراری و رسیدگی به مصدومان را به کمک عوامل اورژانس و دیگر عوامل امدادی آغاز کردند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پس از این اقدامات دستگاه‌های ذیربط نظیر بنیاد مسکن، سازمان مدیریت بحران و...کار برآورد خسارات را آغاز خواهند کرد، گفت: پس از برآورد خسارات اعتبارات برای آن پیش‌بینی شده و در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌گیرد و در بخش‌هایی هم که خسارات به تاسیسات زیربنایی و راه‌ها وارد شده است، بودجه در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت.
نجار با بیان اینکه در بحث امدادرسانی خوشبختانه با توجه به لرزه‌های کوچک هشدارهایی به شهروندان داده شده بود، گفت: اطلاع‌رسانی به موقع تا حد زیادی از میزان خسارت این زلزله کم کرد و خوشبختانه تلفاتی نداشتیم.
مدیر جمعیت هلال‌احمر شهرستان آبدانان گفت: با توجه به گرمای زیاد، مردم آبدانان نیازمند مواد غذایی و آب هستند.«عزت‌الله توحیدی» گفت: با توجه به اینکه در این منطقه گرما بالای 45 درجه است و آب و برق هم قطع است مردم نیاز شدید به مواد غذایی و آب دارند. وی با اشاره به اینکه مردم در خیابان‌ها و زیر درختان اسکان یافته‌اند، خاطرنشان کرد: چادرهای اسکان رسیده‌اند، اما مشکل توزیع داریم.
مدیرعامل هلال‌احمر ایلام درباره وضعیت مناطق زلزله‌زده گفت: گروه‌های امداد و نجات و مسئولان ذی‌ربط در منطقه حضور پیدا کرده‌اند.
سلیمانی در مورد قطعی شبکه‌های آب، برق و... نیز گفت: برق منطقه وصل شده، ولی با توجه به قابل اطمینان نبودن‌آب مناطق زلزله‌زده از آب معدنی استفاده خواهد شد.
مدیرعامل هلال‌احمر ایلام ادامه داد: مسئله اولویت‌دار در حال حاضر آب آشامیدنی سالم به منطقه است که این مسئله در حال انجام است. مسئله اسکان و ایجاد سرپناه برای آسیب‌دیدگان زلزله نیز در حال انجام است.
وی در مورد وضعیت راه‌های مناطق زلزله‌زده نیز گفت: راه‌های ارتباطی مشکلی ندارد و تیم‌های ارزیاب در کنار تیم‌های اضطراری در منطقه حضور داشته و 98 درصد روستاها مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، لذا از نظر ارتباط زمینی مشکلی وجود ندارد.