kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳

نوسانات بازار کالاهای اساسی همزمان با آغاز رمضان




با وجود وعده های مسئولان دولتی مبنی بر کاهش قیمت و عرضه مکفی اقلام ضروری خانوار در آستانه رمضان، شاهد نوسانات برخی اقلام اساسی با وجود آغاز این ماه مبارک هستیم.
با وجود وعده وعیدهای مختلف مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کاهش قیمت و عرضه مکفی اقلام ضروری سبد خانوار در آستانه رمضان، همزمان با آغاز این ماه مبارک، شاهد نوسانات برخی اقلام اساسی هستیم به طوریکه مردم برای تامین این کالاها ناچارند در شرایط کرونایی، همچنان در صف بمانند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران‌، بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تومان، گوشت گوساله ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج ایرانی ۳۳ تا ۴۰ هزار تومان، برنج خارجی ۲۳ تا ۲۸ هزار تومان، چای ایرانی ۶۵ تا ۹۵ هزار تومان، چای خارجی ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان، عدس ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان، لپه ۴۰ هزار تومان، نخود ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان، شکر 8700 تا ۱۰ هزار تومان، قند ۱۵ هزار تومان، هر مثقال زعفران‌۶۰ تا ۹۰ هزار تومان و روغن حلب پنج کیلویی ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است.
با یک محاسبه سرانگشتی در‌می‌یابیم که گرانی کالای اساسی طی ماه های اخیر نه تنها هیچ‌گونه سنخیتی با درآمد خانوار ندارد بلکه مردم برای تامین برخی از این کالاها علاوه بر گرانی با مشکل دسترسی برای تامین‌ مایحتاجشان روبرو هستند.
در عین حال مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی ادعا کرد: هم‌اکنون نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. با توجه به افزایش ۲۵ درصدی تولید گوشت مرغ، کمبودی در ماه مبارک رمضان نداریم و حتی نگرانی‌هایی مبنی بر افت قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب بواسطه ازدیاد عرضه در برابر تقاضا وجود دارد(!)
منصور پوریان؛ رئیس شورای تامین کنندگان دام هم در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکلی در تامین گوشت ماه رمضان وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر مقادیر زیادی گوشت تولید شده که در اختیار بخش خصوصی و دولتی است به طوریکه می‌توان بازار را به دو بخش منجمد و گرم تقسیم کرد.
وی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی را کمتر از ۱۰۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی وارداتی را ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگرچه قبل از عید دولت قیمت گوشت‌های منجمد وارداتی را افزایش داد اما در بخش منجمد داخلی نوسان خاصی را مشاهده نکردیم، هر چند در بخش لاشه گوشت گرم به سبب تمایل مصرف خانوارها نوساناتی را داشتیم که با ازدیاد عرضه انتظار می‌رود، بازار متعادل شود. طبق روال همه ساله عرضه دام در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد به اوج خود می‌رسد که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا منجر به تعادل قیمت در سطح بازار خواهد شد.
قاسمعلی حسنی؛ دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره اینکه زمزمه افزایش قیمت برخی اقلام به گوش می‌رسد، گفت: افزایش قیمت کالاهای سبد خانوار به کشش بازار، سیاست دولت و قدرت اقتصادی خانوارها بستگی دارد.
اسداله کارگر؛ رئیس اتحادیه میوه و سبزی هم از نوسان قیمت برخی اقلام میوه و صیفی در ماه رمضان خبر داد و افزود: طبق سنوات گذشته در روزهای نخست ماه رمضان با ازدیاد تقاضا برای خرید سبزی، هویج و هندوانه نوساناتی در بازار رخ می‌دهد. البته با کاهش مصرف میوه در ماه رمضان، نوسان قیمت در سایر میوه‌ها در بازار بوجود نمی‌آید.