kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

قدرت‌نمایی چین مقابل آمریکا با رونمایی از قایق‌های رادار‌گریز

ارتش چین در یک نمایش قدرت مقابل آمریکا، شماری از قایق‌های موشک‌انداز تندرو و رادار‌گریز خود رونمایی و آنها را در دریای چین جنوبی مستقر کرد.

رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند، ارتش چین روز دوشنبه شماری از قایق‌های تندروی نیروی دریایی خود را با هدف نمایش قدرت مقابل آمریکا‌، در دریای چین جنوبی مستقر کرد.
پایگاه اینترنتی «نیوی ریکوگنیشن» با اعلام خبر فوق، توضیح داد که این قایق‌های تندرو موشک‌انداز، از نوع «هوبی» هستند و اقدام پکن، می‌تواند پیامدهای راهبردی در دریای چین جنوبی داشته باشد. نوامبر(آذر) گذشته نیز چند قایق تندرو و موشک‌انداز چین در یک رزمایش‌ آب‌های ساحلی شرکت کرده بودند.
این قایق‌های تندرو از نوع رادار‌گریز است. اکنون نیروی دریایی چین 82 قایق تندروی هوبی را در اختیار دارد. این قایق برای گشت‌زنی و فعالیت در مناطق ساحلی چین طراحی شده است. ناظران بر این باورند که موشک‌های این قایق‌ها، یک خطر بالقوه برای ناوگان آمریکا محسوب می‌شوند.
چندی قبل نیز ناو هواپیمابر چینی «لیائونینگ» و پنج ناو همراه آن‌، با هدف نمایش قدرت علیه آمریکا، از یک آبراه مهم ژاپن عبور کرد و وارد اقیانوس آرام شد.
در مقابل نیز، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، از کنگره این کشور خواست، برای مهار چین، یک بودجه ۷۱۵ میلیارد دلاری به پنتاگون اختصاص دهد. مقامات ارشد نظامی فیلیپین نیز همزمان اعلام کرده‌اند که رزمایش مشترک سالیانه این کشور با آمریکا، که سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شده بود، امسال برگزار می‌شود.
کارشناسان اعلام کردند که چین تا سال 2040 تبدیل به یک ابر قدرت می‌شود.