kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس:

40 درصد نهاده‌های دامی دولتی سر از بازار سیاه درآورد

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: میان سامانه‌های «بازارگاه» و «گمرک» فاصله وجود داشت و موجب شده بود تا 40 درصد نهاده‌های وارد شده با ارز 4200 تومانی سر از بازار سیاه درآورد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، احد آزادی‌خواه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با‌اشاره به التهابات بازار مرغ، افزود: از سیزدهم فروردین ماه، شرایط، تغییر کرد و پیش‌بینی این است که در تامین مرغ برای ماه رمضان، مشکلی نداشته باشیم.
وی با‌اشاره به اینکه برای ایام عید هم در تامین مرغ مشکلی نداشتیم، ادامه داد: بیشتر مشکلات در زمینه توزیع مرغ بود. همین حالا هم پنج میلیون تن نهاده در بنادر کشور موجود است، بنابراین در حوزه زیرساخت تولید و تامین مرغ مشکلی نداریم.
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس با‌اشاره به اینکه سامانه «بازارگاه»‌اشکالات زیادی داشت، افزود: میان سامانه «بازارگاه» و سامانه «گمرک» فاصله وجود داشت و موجب شده بود تا 40 درصد نهاده‌های وارد شده با ارز 4200 تومانی، سر از بازار سیاه درآورد. وجود سیاست‌های غلط ارز ترجیحی؛ مهم‌ترین علت التهابات بازار است.
آزادی‌خواه با بیان اینکه تلاش کردیم دولت با بازار سیاه مقابله کند، اضافه کرد: وارد کنندگان حق نداشتند نهاده‌های وارد شده با ارز 4200 تومانی را در بازار سیاه بفروشند، اما این کار را می‌کردند.
او با‌اشاره به جلسات مجلس شورای اسلامی با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مربوط به تنظیم بازار مرغ گفت: در این بُرهه، نظارت نباید تنها بر دوش مجلس قرار بگیرد و دولت، باید نخستین ناظر بر عملکرد خودش باشد.
 دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس با‌اشاره به اینکه مصرف سرانه روغن در کشورمان در مقایسه با استاندارد‌های جهانی، بالاست، اضافه کرد: در کشورمان، هر فرد حدود 21 کیلوگرم روغن مصرف می‌کند در حالی که استاندارد مصرف این کالا؛ 12 کیلوگرم است. نیاز کشور به روغن، یک و نیم میلیون تن است در حالی که دو میلیون تن با ارز 4200 تومانی وارد می‌کنیم و این یعنی رانت و سوءاستفاده.
آزادی‌خواه با‌اشاره به اینکه قانون انتزاع، تعیین تکلیف شد، اضافه کرد: از ابتدای امسال؛ کل بازرگانی داخلی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد و وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی در این باره تفاهمنامه امضا کردند. اکنون صفر تا صد زنجیره تأمین، تولید و توزیع در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است.
قیمت 3 کالا در رمضان
همچنین قاسمعلی حسنی؛ رئیس‌اتحادیه بنکداران مواد غذایی با‌اشاره به اینکه اکنون روغن را بیش از 50 درصد بالای قیمت مصرف‌کننده می‌فروشند، افزود: هر کالایی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود، در آن سوی مرز، شش برابر قیمت دارد. بنابراین باید بپذیریم که این کالا‌ها خارج می‌شود و سودجویی در حال انجام است.
وی با تاکید بر اینکه ساختار توزیع، ایراد دارد، گفت: هر ایرانی سالانه یک میلیون و 20 هزار تومان یارانه روغن دریافت می‌کند. بهتر است این مبلغ را به خودش بدهیم تا مصرف این کالا را مدیریت کند.
 رئیس‌اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه قیمت روغن یک لیتری برای مصرف‌کننده در ماه مبارک رمضان 10 هزار و 350 تومان است، افزود: قیمت شکر سهمیه‌ای برای واحدها 6650 تومان و برای مصرف‌کننده، 8700 تومان در هر کیلوگرم است.
 حسنی ادامه داد: قیمت بنکداری برنج ایرانی از 23 هزار تا 33 هزار تومان و خارجی از 19 هزار تا 21 هزار تومان است که در ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود.
همچنین محمد علی کمالی؛ مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: مرغ به اندازه کافی تولید می‌شود و از سرانه 32 کیلوگرم مصرف، بالاتر است.