kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۳۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶
استاد اقتصاد دانشگاه: :

انتظار گشایش اقتصادی از مذاکرات وین سراب است

یک استاد اقتصاد دانشگاه با انتقاد از نگاه به بیرون دولت گفت: سوءمدیریت سفره مردم را کوچک کرده است نه تحریم.





مصطفی شریفی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم؛ با انتقاد از برخی افراد که در انتظار گشایش اقتصادی از مذاکرات وین نشسته‌اند، تصریح کرد: کسانی که به‌دنبال رفاه اقتصادی از طریق مذاکرات بوده و به این موضوع خوش بین هستند همچون تشنگانی هستند که در سراب به‌دنبال آب هستند.
وی با ‌اشاره به اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر تکیه به ظرفیت‌های داخلی یک توصیه اخلاقی صرف نیست بلکه یک راهبرد است،گفت: استحکام در کار را خدا از ما خواسته است، اما چرا بایستی امنیت اقتصادی و زندگی مردم به قراردادی آنچنان غیر مستحکم خارجی وابسته شود که یک شخص به اصطلاح دیوانه بتواند آن را بی‌اثر کند مگر این توجیه قابل دفاع است. مثل اینکه از حساب یک صاحب سرمایه‌ای میلیاردها تومان کسر شود و وقتی او به بانک مراجعه کند در پاسخ به او گفته شود شخص دیوانه‌ای با یک برگه‌ای آمده بود و حساب شما را خالی کرد. این توجیه برای صاحب حساب قابل پذیرش نیست.
استاد اقتصاد دانشگاه همدان با تصریح بر اینکه سوء‌مدیریت داخلی و تبعیض سفره مردم را کوچک کرده نه تحریم، افزود: این کارشناس با یک پیش‌فرض این موضوع را مطرح می‌کنند و آن این است که معتقدند کشور با تحریم‌ها دچار کمبود منابع می‌شود و فشار به کشور وارد می‌شود.
شریفی در ابطال این ادعا گفت: در شرایط فعلی بیشترین فشار بر روی دوش اقشار ضعیف و متوسط جامعه است در حالی که از تفریحات داخلی و خارجی ویلانشینان ولنجک و امثالهم ذره‌ای کم نشده است بلکه ثروت و دارایی‌های آنها را نیز چند برابر شده است.
وی با انتقاد از تفاوت پایه حقوقی در کشور که بیش از حد متعارف است، گفت:‌ در حالی که بسیاری از مردم حقوق زیر پنج میلیون دریافت می‌کنند اما برخی نورچشمی‌ها در ارگان‌های دولتی وجود دارند که حقوق بالای 20 میلیون دریافت می‌کنند. باید منتظر ماند و دید آیا معضل وجود نجومی بگیران را نیز مذاکرات وین حل خواهد کرد یا خیر.
استاد اقتصاد دانشگاه همدان با ابراز اینکه در چند ماه آینده اگر انرژی دولت صرف احیای برجام شود به خواست اصلی مردم که بهبود وضعیت معیشت است بی‌توجهی کرده، افزود: آیا وجود تحریمها است که باعث شده تفاوت دارایی افراد به تناسب تلاش، هوش و استعدادشان نباشد. اکنون مشکل اساسی اقتصاد کشور تبعیض است.
شریفی با انتقاد از اختصاص میلیاردها دلار ارز دولتی به کالاهای لوکس و همچنین غذای سگ و گربه و امثالهم گفت: دولت بهتر بود در همان سال 97 برای اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی همچون برنج، روغن و گوشت و غذای سگ و گربه نظرسنجی می‌کرد تا اکنون شاهد چنین وضعیتی در بازار کالاهای اساسی نباشیم.