kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

سومین انفجار مهیب در مراکز گازی افغانستان آیا عمدی در کار است؟

به گفته مقامات محلی استان «هرات» افغانستان، چند نقطه از تأسیسات گازی در شمال شهر هرات، به دلایل نا معلومی دچار آتش‌سوزی شد.



مقامات محلی استان هرات اعلام کردند، تأسیسات گازی مستقر در منطقه «کمرکلاغ»، واقع در شمال شهر هرات، دیروز دچار آتش‌سوزی شد و ۱۰ تانکر سوخت. علت وقوع این آتش‌سوزی، هنوز مشخص نشده است. به گزارش فارس، «سید عبدالوحید قتالی»، استاندار هرات گفت که آتش‌گرفتن‌تانکرهای گاز نگران‌کننده است و نیاز به افزایش امکانات برای مهار آتش دارد. قتالی همچنین گفت که نیروهای آتش‌نشانی پایگاه «تیپ ۲۰۷ ظفر» در غرب افغانستان، در حال حرکت برای مهار آتش‌سوزی هستند. وی جزئیات بیشتری در مورد تلفات احتمالی و میزان خسارات این آتش‌سوزی ارائه نکرد. به گفتۀ شاهدان، عصر دیروز پس از وقوع آتش‌سوزی، صدای پیاپی انفجار از منطقه‌ کمرکلاغ به گوش می‌رسید. پیش از این نیز دو بار در مناطق مرزی افغانستان نزدیک به ایران، اتفاق مشابهی رخ داده است؛ ابتدا ۲۵ بهمن ماه سال گذشته بود که بر اثر آتش‌سوزی در گمرک «اسلام‌قلعه»، میلیون‌ها دلار به مالکان خودروهای باربری و تاجران زیان وارد شده است.
پس از آن، روز شنبه 16 اسفند سال گذشته گمرک «ابو نصر فراهی» در استان «فراه» (هم مرز با ایران)، دچار آتش سوزی شد و مقامات محلی از آتش‌ گرفتن چهار مخزن سوخت خبر دادند. «تاج‌ محمد جاهی»، استاندار فراه در این رابطه گفته بود، در این چهار مخزن، «مواد نفتی و گاز» ذخیره می‌شده است.
به گفته مقامات محلی، با کمک شش ماشین آتش‌نشانی که از سوی ایران اعزام شده بود، عملیات مهار آتش‌سوزی به اتمام رسید.
آیا آتش سوزی عمدی است؟
در همان زمان و در پی وقوع دومین آتش‌سوزی بزرگ در مرز دو کشور ایران و افغانستان، این سؤال مطرح شد که آیا وقوع این آتش سوزی‌ها، عمدی است؟
در ارتباط با این حوادث، هر چند هنوز سرنخی پیدا نشده است، ولی دو چیز را نمی‌توان کتمان کرد؛ اول، انگیزه غربی‌ها برای بر هم زدن مناسبات میان ایران و افغانستان و دوم، حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان. آمریکایی‌ها تا کنون نشان داده‌اند که برای رسیدن به اهداف خود، دست به هر کاری می‌زنند. لذا، گزینه دخالت آمریکا در این اتفاقات را نمی‌توان به سادگی رد کرد. افزایش مناسبات اقتصادی و تجاری میان ایران و افغانستان، بیش از همه، واشنگتن را عصبانی می‌کند.