kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۱۸۱
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

مسئولان ورزش هم به شعار سال عمل‌کنند (نکته ورزشی)

سال ۱۴۰۰، از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی‌،سال«تولید،پشتیبانی‌ها،مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شد.در این سال مدیران ودست‌اندرکاران ورزش هم باید بیش از گذشته به وظایف و نقشی که در این باره دارند‌ عمل کنند.


سرویس ورزشی-


درست است که با توجه به واقعیات و شرایط ملموس،مخاطبان اصلی و محور اساسی این شعار دست‌اندر کاران و مسئولان اقتصادی و حوزه اقتصاد هستند،اما این امر هرگز به آن معنی نیست که دیگران در‌باره عمل و تحقق این شعار نقش و وظیفه‌ای ندارند و فقط باید دست روی دست بگذارند و به تماشای اتفاقات و فعالیت‌هایی بنشینند که قرار است دراین باره در حوزه اقتصادی رقم بخورد!
راست و درست ماجرا آن است که همه مدیران و دست‌اندرکاران حوزه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تافرهنگ و از آموزش و پرورش گرفته تا ورزش باید در جهت رشد و ارتقا آن حوزه و برطرف کردن موانع وبرداشتن سدها و حمایت وپشتیبانی از اقدامات سازنده ودر خدمت ملک و ملت نهایت سعی وتدبیر را به کار بگیرند.ورزش هم از این قاعده مستثنی نیست و از این روند و روال نباید جدا باشد.
در ورزش هم باید بیش ازپیش ایجاد تحول مستمر و قوی شدن و پیش رفتن هدف اصلی و ‌دغدغه مهم مدیران و همه عوامل و دست‌اندرکاران آن باشد.در اینجا هم علاوه‌براینکه باید از امکانات مالی وداشته‌ها و توانایی‌های انسانی به بهترین شکل استفاده شود، از سوی دیگر به عنوان یک ضرورت اساسی باید به فکر شناسایی آفاتی بود که به عنوان سد ومانع عمل می‌کند و جسم و ر‌وح ورزش را آزار  داده و بیمار کرده است.
در این باره پیش از این هم دلسوزان و کارشناسان ورزش به کرات تذکر داده‌اند و مسئولان امر گاه به آن توجه داشته و البته در اکثر موارد هم بی‌توجه بوده ‌و کار خود را کرده‌اند!این نشریه نیز از گذشته و همیشه بر اساس وظیفه و البته با تکیه بر واقعیات غیر قابل انکار_ نه براساس خیالات و رویا پردازی_  نوشته وبراین اعتقاد خود اصرار ورزیده که خوشبختانه کشور ما در حوزه ورزش_ مثل خیلی از حوزه‌های دیگر_ از ظرفیت وداشته‌های مناسبی برای پیشرفت وقوی شدن برخوردار و البته از آن طرف با موانع و اشکالاتی هم در مسیرپیشرفت خود مواجه است. موانع و مشکلاتی که عمدتا ساختاری و البته پاره‌ای از آنها ساختگی است. آنچه که می‌تواند با این مشکلات درگیر شود و برآنها فائق آید عامل مدیریت است،مدیریتی که اولا ورزش و چم وخم‌های آن را بشناسد و به اصطلاح ازمتن و جان ورزش برآمده باشد و ثانیا فراتر از روزمرگی‌ها ومشغول شدن به مسائل سطحی، بی‌امان و یکسره در پی حل وبرطرف کردن اشکالات و موانع ساختاری ورزش ودفع جریانات و عناصر مخرب و فرصت‌طلبی باشد که با نفوذ و رخنه در مراکز مهم ورزش و مهم‌تر از همه در سایه فقدان نظارت وبرخورد بایسته، با عملکرد خود در پی منافع شخصی و اخلال و سنگ‌اندازی در مسیر منتهی به اهداف ملی ورزش هستند و منشا و دلیل بسیاری از مشکلات ساختگی- ونه ساختاری_ ورزش به حساب می‌آیند.
 بدون تعارف ورزش ایران از چنین مدیریتی در اکثر قریب به اتفاق دوره‌ها و مقاطع بی‌بهره بوده است واگر ورزش مستعد و دارای ظرفیت ما از پیشرفت مطلوب برخوردار نیست و دربسیاری موارد از مسائل بسیار بدیهی و پیش پا افتاده ضربه می‌خورد‌،دلیلی جز این ندارد.
دراین یادداشت کوتاه مجال و فرصت ذکر مثال و مصادیق نیست آنها که مسائل ومشکلات ورزش را می‌شناسند و اتفاقات آن را پیگیر هستند بدون ذکر ومثال هم می‌دانند که این حرف‌ها پربیراه نیست و با واقعیات تطابق دارد.کافی است فقط از اتفاقاتی که این روزها در فوتبال می‌افتد و مسائلی که فدراسیون فوتبال با آن دست به‌گریبان است اطلاع داشته باشیم تا به راحتی معلوم شود اشکال اصلی ورزش ما درکجاست. باری، امیدواریم در سال جدید که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم هم مسئولان فعلی ورزش و هم مدیرانی که احیانا جایگزین خواهند شد در مسیر قویتر کردن ورزش وارتقا کمی وکیفی، فنی وفرهنگی آن‌، تدابیری صحیح بیندیشند و گام‌های بلندتری بردارند و ضمن حمایت ازاقدامات مثبت وجریانات مفید و کارآمد و برخورد با مزاحمان وجریانات مخرب ورزش که در مسیر روبراه شدن و پیشرفت آن مانع تراشی  می‌کنند، انقلابی و جهادی رفتار نمایند.