kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶

مراسم سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی چگونه برگزار می‌شود؟(اخبار ادبی و هنری)

مجموعه برنامه‌هایی با عنوان «میراث مرتضی» به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم توسط بنیاد روایت فتح برگزار می‌شود.



مهدی متولیان، دبیر بیست‌وهشتمین مراسم بزرگداشت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی به خبرنگار کیهان گفت: امسال مجموعه برنامه‌هایی با عنوان «میراث مرتضی» برای سالگرد شهادت شهید آوینی در نظر گرفته‌ایم. تلاش داریم تا این برنامه‌ها بیش از آنکه حالت بزرگداشت داشته باشد، با رویکرد بازخوانی افکار و اندیشه‌های آوینی درباره هنر، هنر مدرن، سینما و ایده مطرح شده توسط شهید با عنوان سینمای ‌اشراقی برگزار شود.
وی افزود: یکی از این برنامه‌ها همایشی است که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد. این همایش سالگرد شهادت سیدمرتضی آوینی حدود ساعت 16 روز جمعه 20 فروردین از طریق چند پلتفرم پخش فیلم، از جمله صفحه اختصاصی بنیاد روایت فتح در فضای مجازی، روبیکا، فیلمنت و احتمالا فیلیمو پخش خواهد شد.
وی درباره برنامه‌های همایش بزرگداشت سالگرد شهادت آوینی هم توضیح داد: پخش یکی از فیلم‌های کمتر دیده شده آوینی، سخنرانی تحلیلی، خوانش بخش‌هایی از متون شهید آوینی، تجلیل از خانواده شهدای روایت فتح و... از جمله اتفاقات همایش هستند.
متولیان درباره دیگر برنامه‌های سالگرد شهادت آوینی هم گفت: یک برنامه چهار قسمتی را تدارک دیده‌ایم که در طول هفته آینده از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد. در این مجموعه برنامه تلویزیونی، دوستان و همکاران شهید آوینی به گفت‌وگو درباره آن شهید می‌پردازند.
وی افزود: چهار نشست با عنوان «فرا روایت» به‌صورت علمی‌و تخصصی با موضوع افکار و آرای شهید آوینی برگزار خواهد شد که در قالب مجازی و از طریق پلتفرم‌های معرفی شده، پخش می‌شوند. علاوه بر آن تعدادی موشن‌گرافی از متن‌های شهید آوینی در نقد هنر و هنر مدرن تولید شده که از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد. همچنین یک ویژه‌نامه مکتوب نیز به این مناسبت در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.