kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۰۷۸
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد

حمله پهپادی به پایگاه ملک خالد عربستان با دقت بالا

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، دو پهپاد این کشور توانستند پایگاه هوایی ملک خالد در «خمیس مشیط» عربستان را هدف قرار دهند.




در حالی که عربستان به دنبال پیدا کردن راهی برای فرار از باتلاق یمن است، انقلابیون یمن همچنان در ادامه حملات انتقام جویانه خود، پایگاه‌های سعودی را هدف قرار می‌دهند. در ادامه این حملات، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، شامگاه سه‌شنبه خبر داد که یگان پهپادی ارتش یمن توانست مواضع حساسی را در پایگاه هوایی «ملک خالد» (خمیس مشیط عربستان) هدف قرار دهد. وی اضافه کرد که این حمله، توسط دو پهپاد «قاصف کی2» انجام شد و این پهپادها توانستند به طور دقیقی اهداف خود را هدف قرار دهند.
یحیی سریع گفت: این حمله در واکنش به ادامه تجاوز و محاصره وحشیانه علیه کشور عزیزمان صورت می‌گیرد. ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به هفت سال است که یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته و با محاصره همه‌جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده است و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگ‌ترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند.
القاعده و داعش در یمن
از سوی دیگر، کمیسیون «دفاع و امنیت» در مجلس شورای یمن، طی گزارشی به بررسی پیدایش و نفوذ دو گروه تروریستی داعش و القاعده و مشارکت آنها در جنگ یمن در کنار ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی پرداخت. به نوشته پایگاه خبری «۲۶ سپتامبر»، در این گزارش تفصیلی آمده است: «شخصیت‌هایی که بعدا، حزب «الاصلاح» به رهبری «عبدالمجید الزندانی» را تشکیل دادند، به همراه برخی دیگر، با همکاری «اسامه بن لادن» و حمایت سعودی‌ها‌،عملا هسته‌ القاعده را طی سال‌های دهه هشتاد در یمن بنا نهاده‌اند.»
در این گزارش آمده است که حزب الاصلاح از طریق آموزشگاه‌ها و مراکز به اصطلاح علمی خود، موفق به ایجاد یک ارتش موازی شد که تمامی اعضای آن، دارای عقاید تکفیری بودند و این امر به خوبی در جنگ ۱۹۹۴ آشکار شده بود. آموزشگاه‌های علمی الاصلاح به مرور به دانشگاه الایمان در یمن تبدیل شد که پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر، نقش آن در حمایت از سرکرده‌ها و عناصر آموزش دیده القاعده و ایجاد یک پایگاه رهبری برای آن در پایتخت کاملا نمایان شد.
بر اساس این گزارش، عناصر القاعده در یمن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه الایمان هستند که به صورت فعالی در جنگ‌های شش‌گانه علیه صعده مشارکت داشتند. طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴، القاعده مرتکب بیش از ۱۰۰۰ عملیات جنایتکارانه در یمن شده و ۲۶۴ شخصیت سیاسی، نظامی، دانشگاهی و رسانه‌ای را ترور کرده است.
طبق این گزارش، القاعده و داعش در جنگ کنونی علیه یمن نیز از همان روز نخست تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، در کنار متجاوزان بودند و طی سال‌های متمادی این تجاوز، نیروهای القاعده در استان‌های مختلف علیه ارتش و کمیته‌های مردمی جنگیده‌اند و آشکارا سلاح‌های غربی در اختیار آنها قرار ‌داده شده است. در ادامه گزارش مجلس شورای یمن آمده است:« سال ۲۰۱۵ در حضر موت، سال ۲۰۱۶ در ابین و سال ۲۰۱۸ در شبوه، میان ائتلاف سعودی –آمریکایی از یک سو، و گروه‌های القاعده و داعش از سوی دیگر، معاملاتی صورت گرفته است و طی آن، این استان‌ها تسلیم ائتلاف شدند و عناصر این دو گروه تروریستی نیز در گروه‌های موسوم به «الجیش الوطنی» و «الحزام الامنی» ادغام شدند.»
در جریان عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه مخفیگاه‌های القاعده و داعش در استان البیضاء در سال ۲۰۲۰، جنگنده‌های آمریکایی به شدت از نیروهای این دو گروه تروریستی پشتیبانی کردند. اکنون نیز حزب الاصلاح، القاعده و داعش همگی در مأرب برای دفاع از ایدئولوژی تکفیری واحدی جمع شده‌اند و این استان، آخرین سنگر آنهاست. بنا بر این گزارش، از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، القاعده و داعش ۳۲۷ عملیات جنایتکارانه علیه ارتش، کمیته‌های مردمی و طرف‌های ملی یمن انجام داده‌اند.