kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
آیت‌‌الله رئیسی:

قوه قضائیه در 2 سال گذشته 2000 واحد تولیدی را احیا کرد

رئیس‌قوه قضائیه گفت: اگر آنقدر که برخی آقایان جلسه گذاشتند برای آنکه چطور از غربی‌ها بتوانند امکانی برای کشور بگیرند، برای رونق تولید و رفع موانع آن جلسه می‌گذاشتند بسیار می‌توانست در گره‌گشایی از کشور مؤثر باشد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در اولین نشست شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضایی استان‌ها در سال 1400 که دیروز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با‌اشاره به نامگذاری سال 1400 به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب هر سال را متناسب با نیاز جدی کشور و با توجه به وضعیت و شرایط روز و جهت‌گیری دشمنان نامگذاری می‌کنند.
رئیسی افزود: امروز تولید و رفع موانع آن از مهم‌ترین مسائل کشور است که همه دستگاه‌ها باید با تمام ظرفیت خود برای تحقق آن بسیج شده و فعالانه وارد میدان شوند.
وی با‌اشاره به وظایف بخش‌های نظارتی و قضاوتی دستگاه قضا برای حمایت از تولید و رفع موانع آن از اقدامات همکاران دستگاه قضا طی دو سال گذشته که موجب احیاء و یا جلوگیری از تعطیلی بیش از دو هزار واحد تولیدی در کشور شد قدردانی کرد و ادامه داد: در سال گذشته بیش از هزار واحد تولیدی را همکاران تلاش کردند تا سرپا نگهدارند و یا از تعطیلی نجات دهند و یا اینکه اگر قرار است اخلالی در کار آنها ایجاد شود، نگذارند این اخلال اتفاق بیفتد که جای تقدیر و تشکر دارد.
رئیس‌قوه قضائیه گفت: حمایت جدی از تولید به معنای حمایت از حق تولید‌کننده، حق مصرف‌کننده و حقوق کارگران در همه ابعاد است و نباید چرخه تولید در کشور با هیچ مانعی مواجه و متوقف شود.
رئیسی با‌اشاره به موضوع خصوصی‌سازی افزود: در سفر اخیری که به لرستان داشتیم دیدیم که یک مجموعه بزرگ کشاورزی که پیش‌تر توسط کسی که آن را تملیک کرده بود با نابودی مواجه شده بود، با اقدام به موقع مالک بعدی احیاء شد و کار بزرگی در جهت توسعه کشاورزی و صنعت در این منطقه صورت گرفت.
وی ادامه داد: خصوصی‌سازی هر جا به نفع تولید باشد خوب است و ما با آن موافقیم اما هر جا تولید را با اخلال مواجه کرده و برای کارگران و تولید کنندگان مانع ایجاد کند مورد‌ اشکال و نقد ماست.
رئیس‌قوه قضائیه با تأکید بر اینکه اصل برای ما تولید است، گفت: در همین لرستان فردی بود که کارخانه‌ای را تملیک کرده بود و وعده داد به شرط حمایت مسئولان ظرف 9 ماه آن را فعال و 500 نیروی کار را مشغول به کار نماید که به مسئولان استانی تأکید کردیم با تمام وجود از او حمایت کنند.
کسانی که با ترک فعل باعث اخلال
 در نظام تولید شده‌اند باید پاسخگو باشند
رئیسی با انتقاد از برخی فرصت‌ سوزی‌ها در عرصه حمایت از تولید متذکر شد: کسانی که مسئولیت داشته یا دارند و با ترک فعل و عدم انجام وظایف قانونی خود موجب اخلال در نظام تولید و تعطیلی کارخانه‌ها شده‌اند باید مورد پیگرد قرار گرفته و پاسخگوی عملکرد خود باشند تا از تکرار این مسائل در آینده پیشگیری شود.
نگاه بی‌فایده به غرب به جای تلاش برای رونق تولید
وی اظهارداشت: اگر آنقدر که برخی آقایان جلسه گذاشتند برای آنکه چطور از غربی‌ها بتوانند امکانی برای کشور بگیرند، برای رونق تولید و رفع موانع آن جلسه می‌گذاشتند بسیار می‌توانست در گره‌گشایی از کشور مؤثر باشد.
رئیس‌دستگاه قضا ادامه داد:‌ آنها باید حساب کنند که چقدر وقت کشور را صرف این موارد بی‌نتیجه کردند که اگر همین وقت را صرف رفع موانع تولید کرده بودند واحدهای تولیدی و کارخانجات تعطیلی و نیمه تعطیل ما از این وضعیت نامطلوب نجات پیدا می‌کردند.
نباید اجازه داد فساد در هیچ بخشی از
 نظام اداری کشور لانه کند
رئیسی، فساد اقتصادی را از موانع رونق تولید دانست و گفت: اگر رشوه و رانت‌خواری باب شد تولید را زمین می‌زند و ادامه کار واحدهای تولیدی را مختل می‌کند.
وی با بیان اینکه رونق اقتصادی در سایه امنیت اقتصادی شکل می‌گیرد و امنیت اقتصادی در گرو مبارزه با فساد است، تأکید کرد: مطلقاً نباید اجازه داد فساد در هیچ بخشی از نظام اداری کشور لانه کند.
رئیس‌دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مردم بدانند که فرزندان‌ آنها در دستگاه قضایی، قضات، ناظران و بازرسان ما اجازه نخواهند داد که در هیچ بخشی از سیستم اداری فساد لانه کند و قطعاً با حساسیت و قاطع با آن مقابله می‌کنند.
رئیسی، قاچاق کالا به ویژه قاچاق سازمان یافته را نیز از دیگر موانع رونق تولید دانست و به دادستان‌ها دستور داد با شناسایی شبکه‌های در هم تنیده قاچاق با کمک دستگاه‌های اطلاعاتی مجال سوداگری را از آنها بگیرند.
وی افزود: قاچاق کالا خنجری بر پیکره تولید است که باید با آن قاطعانه مبارزه کرد و البته واردات بی‌رویه نیز تولید را دچار آسیب می‌کند که باید این مسئله را نیز جدی گرفت.
انتقاد از بر زمین ماندن قوانین مصوب
 برای حمایت از تولید
رئیس‌قوه قضائیه از بر زمین ماندن قوانین مصوب برای حمایت از تولید نیز انتقاد کرد و با‌اشاره به 7 قانون حمایتی از جمله «قانون رونق فضای کسب و کار»، «قانون رفع موانع تولید»، «قانون اقتصاد مقاومتی» که به طور کامل اجرا نشده‌اند به بخش‌های نظارتی دستگاه قضا دستور داد اجرایی شدن این قوانین را پیگیری کنند.
رئیسی تأکید کرد: ما اصحاب«ما می‌توانیم» هستیم و یقین داریم فرهنگ «ما می‌توانیم» بر فرهنگ «ما نمی‌توانیم» فایق خواهد آمد؛ این قطعی است و تاکنون نیز چنین بوده و کسی که کار می‌کند از نگاه مردم و مسئولان برتری دارد و باید در بستر گام دوم به چنین کسانی میدان داده شود.
رئیس‌قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع رفع اطاله دادرسی و اتقان آراء در همه بخش‌ها و فرآیندهای قضایی و ارتقاء کیفی احکام قضایی با هوشمند‌سازی قوه قضائیه‌اشاره و از تلاش همکاران قضائی برای تحقق این اتفاق در یکسال گذشته تقدیر کرد.
رئیسی همچنین بر پیگیری جدی اجرایی شدن سند تحول قضایی تأکید کرد و از همه بخش‌های قضایی خواست که در کنار اجرای این سند برای ارتقاء آن نیز تلاش کنند.
وی این نکته را نیز متذکر شد که به زودی پیوست سند تحول قضایی نیز ابلاغ خواهد شد که بر اساس آن از ظرفیت‌های استانی در جهت اجرایی کردن این سند استفاده شده و مسئولان قضایی استان‌ها نقش مهمی در اجرا و ارتقاء سند تحول خواهند داشت.
لزوم توجه به معیشت و مسائل فرهنگی
و اجتماعی خانواده‌های زندانیان
رئیس‌قوه قضائیه در بخش پایانی این نشست از استفاده 30 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس نیز تقدیر و بر تداوم این روند در سال جاری تأکید کرد و در ادامه گفت که در صدور احکام بازداشت نیز به جز در مواردی که قانون درباره‌اشرار یا سارقان مسلح و افراد مشابه آنها صراحت دارد، باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج داد تا کسی بدون توجیه به زندان نرود.
رئیسی با تأکید بر لزوم توجه به معیشت و مسائل فرهنگی و اجتماعی خانواده‌های زندانیان خاطرنشان کرد در کنار دادرسی عادلانه باید اصلاح مجرمان و توجه به خانواده‌های آنها به عنوان یک وظیفه شرعی مورد توجه قرار گیرد و کارهای خوبی که در این زمینه شده با جدیت ادامه یابد.
وی همچنین از ارتقاء‌اشتغال زندانیان از 20 درصد به 50 درصد در سال گذشته ابراز امیدواری و از مسئولان سازمان زندان‌ها برای زحماتی که در این زمینه کشیدند قدردانی کرد و متذکر شد این رقم باید به نرخ 80 درصد برسد.
رئیس‌قوه قضائیه لزوم اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی را نیز مورد تأکید قرار داد و گفت: صرف انجام سفر اهمیتی ندارد بلکه کار و خدمت به مردم مهم است و باید هر چه در سفرهای استانی تصویب می‌شود اجرا و نتایج آن به اطلاع هموطنان برسد.
شرط انتخاب همکاران و انتصابات قضایی
رئیسی تأکید کرد که در انتخاب همکاران و همه انتصابات در سیستم قضایی همانطور که رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار دادند سه ویژگی مردمی بودن، ضد فساد بودن و انقلابی بودن مورد توجه خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: هیچ پرونده‌ای بن‌بست ندارد و گذشت زمان نیز مشکل پرونده‌های مفتوحه را حل نمی‌کند بلکه همه باید به بازپرس و قاضی کمک کنند تا این پرونده‌ها هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد و افراد نگویند چند سال از یک موضوع گذشته اما اقدامی درخصوص آن نشده است.
رئیس‌قوه قضائیه در این خصوص به موضوع پرونده‌های ورشکستگی نیز‌اشاره کرد و گفت که با انتقال این پرونده‌ها به استان‌ها تلاش شده تا روند رسیدگی به آنها سرعت یابد و این معنا ندارد که یک پرونده چند سال بلاتکلیف بوده و کارخانه و سرمایه مردم معطل بماند.
پای دردهای مردم بنشینید
رئیسی به رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستانها توصیه کرد علاوه‌بر ملاقات‌های مردمی افرادی را نیز مأمور کنند تا در راهروهای مراکز قضایی حضور یابند و پای درد دلهای مردم و مراجعه‌کنندگان بنشینند و پیگیر مشکلات آنها باشند.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، وی افزود: گاهی در راهروهای دادگستری‌ها با مواردی برخورد می‌شود که حل یک مشکل ساده زندگی یک انسان را نجات می‌دهد و‌ اشکی را از چشمان یک پیرمرد یا پیرزن پاک می‌کند و یا از یک خانم که همسرش در حق او ظلم کرده و اجازه نمی‌دهد فرزندش را ببیند رفع ظلم می‌شود که این مسئله هم اجر اخروی دارد هم در زندگی انسان اثر مثبت دارد.
رئیس‌دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حضور فعالانه در عرصه‌های مختلف یکی از ویژگی‌های دوره تحول است، اظهارداشت: موضوع تملک بانک‌ها بر واحدهای تولیدی باید در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی طرح بحث شده و تصمیم لازم درخصوص آن گرفته شود.