kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۳۱
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹

کودک را به سکوت وادار نکنید (روانشناسی)

عضو سازمان نظام روانشناسی ایران بر ضرورت توجه به گفتار و تکلم کودکان توسط والدین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری، یکی از مشکلاتی که خانواده‌ها در سال‌های آغازین زندگی کودک خود با آن مواجه حرف زدن یا لکنت زبان فرزند است.
از کودک در حرف زدن دچار مشکل باشد علایم و نشانه‌هایی دارد که می‌توان با توجه کردن به آنها مشکل را پیدا کرد و به حل و برطرف کردن آن پرداخت.
به رفتار کودک خود دقت کنید
در همین ارتباط مریم تشویقی مشاور، روانشناس کودک و نوجوان و عضو سازمان نظام روانشناسی ایران توضیحاتی برای همه هموطنان به ویژه پدرها و مادرها بیان کرد.
عضو سازمان نظام روانشناسی ایران با‌اشاره به نشانه‌های وجود مشکل احتمالی در حرف زدن کودک اظهار کرد: اگر شما نگران گفتار و تکلم کودک خود هستید، به نکاتی که با توجه به آنها می‌توانید بفهمید فرزندتان مشکل دارد یا خیر دقت کنید.
وی در توضیح سخنان خود بیان کرد: در این زمینه باید به رفتار کودک خود دقت کنید و عدم پاسخ کودک به صداها یا ناتوانی در ایجاد صدا و ناتوانی در رساندن دقیق منظور را بررسی کنید.
توجه به واکنش‌های کودک
تشویقی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه توصیه‌هایی برای پدر و مادرها عنوان کرد: اگر در کودک 12 تا 24 ماهه خود چند مورد را دیدید حتما باید آنها را پیگیری کنید و پشت گوش نیندازید. عضو سازمان نظام روانشناسی ایران در همین ارتباط یادآور شد: اگر کودک شما تا 12 ماهگی از‌اشاره و ادا مثل تکان دادن دست در هنگام خداحافظی استفاده نمی‌کند حتما باید این مسئله را بررسی کنید.
وی اضافه کرد: اگر کودک شما تا 18 ماهگی به جای به کارگیری کلمات در ارتباط با دیگران از ایماء و‌اشاره استفاده می‌کند نیز باید این موضوع بررسی شود.
فهم درخواست‌های کلامی ساده
تشویقی در تکمیل سخنان خود گفت: اگر کودک شما تا 18 ماهگی قادر به تقلید صدا نیست. اگر کودک شما قادر به فهم درخواست‌های کلامی ساده و انجام آنها نیست این موضوعات را مورد بررسی قرار دهید و پشت گوش نیندازید. وی در ادامه خاطرنشان کرد: کودکانی که قبل از 12 ماهگی، به صداها عکس‌العمل نشان نمی‌دهند ممکن است دچار مشکلات شنوایی باشند. عضو سازمان نظام روانشناسی ایران در پایان توصیه‌های خود برای پدر و مادرها تصریح کرد: وادار کردن کودک به سکوت، زمانی که تمایل به صحبت کردن دارد، باعث شکل‌‌گیری عواطف منفی می‌ شود و حتی ممکن است او را دچار لکنت زبان کند.