kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
گزارش خبری تحلیلی کیهان

احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها/ هدف خیمه‌شب‌بازی آمریکا و اروپا در وین

آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با یک خیمه‌شب‌بازی مضحک، احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها را کلید بزنند. یعنی آمریکا بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و گفت‌وگوهای جدید حول تعهدات ایران شکل بگیرد.




سرویس سیاسی-

وب‌سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مذاکرات غیرمستقیم درباره توافق هسته‌ای که قرار است سه‌شنبه در وین برگزار شود، به نمایندگی از آمریکا حضور خواهد داشت.
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز روز یکشنبه در گفت‌وگویی درباره نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام در وین اظهار داشت: ما در وین هیچ مذاکراتی با آمریکایی‌ها چه به صورت مستقیم و چه به‌صورت غیرمستقیم نخواهیم داشت. ما با کمیسیون مشترک و کشورهای ۱+۴ مذاکره می‌کنیم و خواسته و شرط خودمان را برای بازگشت به برجام اعلام خواهیم کرد که خواسته و شرط ما این است که آمریکا اول همه تعهدات برجامی خود را انجام دهد و همه تحریم‌هایی که گذاشته را بردارد و بعد از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و برمی‌گردیم. عراقچی تصریح کرد: هیچ طرح و پیشنهاد گام به گامی را نه داریم و نه قبول می‌کنیم. یک گام از نظر ما بیشتر وجود ندارد و آن گامی است که آمریکا تمامی تحریم‌هایی که در دوران ترامپ مجدداً اعمال شد یا جدیداً اعمال شد یا برچسب آنها عوض شد، این‌ها را باید بردارند و این‌ها باید تعریف شود و آمریکا باید این‌ها را بردارد و بعد ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و بعد ما به تعهداتمان برمی‌گردیم.
موضع‌گیری تأمل‌برانگیز آقای عراقچی در حالی است که آمریکا به دلیل خروج رسمی از برجام به‌هیچ‌عنوان حق ندارد در نشست کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای حاضر شود. بر همین اساس دولت و وزارت امور خارجه نباید در نشست روز سه‌شنبه شرکت کرده و حضور خود را به عدم حضور آمریکا مشروط می‌کردند.
حضور آمریکا در نشست،
نقض شروط اساسی ایران
خواسته ایران کاملاً منطقی و آشکار است و آن اینکه اگر تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شد، بازگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت. بر همین اساس حضور آمریکا در نشست آتی کمیسیون برجام در حقیقت نقض شروط اساسی ایران است. از سوی دیگر آمریکا باید تمامی تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران و ازجمله تحریم‌های دوره ترامپ را به‌صورت کامل لغو کند. در این میان، تحریم‌هایی که در دوره اوباما و دیگر روسای جمهور پیشین آمریکا علیه ایران وضع شده نیز باید لغو شود.
ذوق‌زدگی مدعیان اصلاحات
از فریبکاری آمریکا
روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره روز یکشنبه با تیترهایی ازجمله «آغاز احیای برجام»، «احیای برجام در فاز دوم»، «مذاکره صریح اما غیرمستقیم»، «شتاب گفت‌وگوهای برجامی»، «بن‌بست برجام در حال شکسته شدن است» و... با ذوق‌زدگی از طرح فریبکارانه آمریکا و اروپا استقبال کردند. آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا با یک خیمه‌شب‌بازی مضحک، احیای برجام بدون لغو تحریم‌ها را کلید بزنند. یعنی آمریکا بدون لغو تحریم‌ها به برجام بازگشته و گفت‌وگوهای جدید حول تعهدات ایران شکل بگیرد.
اکنون قریب به 6 سال از امضای برجام سپری شده است. در این مدت زمان آمریکا و اروپا به‌ هیچ‌ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. اما متأسفانه رسانه‌های زنجیره‌ای در اقدامی مسبوق به سابقه به‌گونه‌ای فضاسازی می‌کنند که گویا فتح‌الفتوحی عظیم رخ داده و طرف غربی به تمامی تعهدات خود عمل کرده است.
اروپا و آمریکا در پی آن هستند تا هم ایران و هم آمریکا در نشست روز سه‌شنبه در وین حضور داشته اما به‌صورت مستقیم با یکدیگر مذاکره نکنند. این اقدام در حقیقت پاک کردن صورت‌مسئله و به حاشیه بردن مطالبات ایران است.
همان‌طور که پیش ‌از این نیز ذکر شد، مطالبه ایران کاملاً مشخص است، لغو تمامی تحریم‌ها و سپس راستی‌آزمایی آن توسط ایران، بنابراین اقداماتی همچون برگزاری نشست مشترک برجام با دستورالعمل گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا، صرفاً اقدامی نمایشی و توهین‌آمیز با هدف به حاشیه رفتن مسئله «لغو تحریم‌ها» است.
ترفند تکراری
«شیرینی آدامسی»
در این میان حتی ممکن است که آمریکا و اروپا از ترفند نخ‌نما و تکراری «شیرینی آدامسی» استفاده کنند. برای نمونه ارزش دارایی‌های بلوکه‌شده ایران توسط آمریکا حدود 100 میلیارد دلار است. حالا در این میان ممکن است آمریکا در اقدامی فریبکارانه و توهین‌آمیز مقدار بسیار ناچیزی از دارایی‌های ایران را آزاد کرده و این اقدام را معادل لغو کامل تحریم‌ها و آزادی کامل دارایی‌های بلوکه‌شده ایران جا بزند و در ادامه امتیازات جدید و نقد از ایران مطالبه کند.
هماهنگی برجامی دولت بایدن
 با اسرائیل
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی شنبه‌شب به‌وقت‌تهران از گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در مورد مسائل مختلف ازجمله ایران و مذاکرات آتی حول برجام در وین خبر داد. گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توییتی در این زمینه نوشت که با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تماس تلفنی مهمی داشته و درباره ارزش‌های مشترک دو طرف رایزنی کرده است.
اشکنازی در این توییت نوشت که  بلینکن، تل‌آویو را در جریان  آخرین تحولات درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران به‌ویژه گفت‌وگوهای روزهای آتی در وین قرار داده است. وزیر خارجه رژیم اسرائیل در خاتمه نوشت که به اطلاع همتای آمریکایی خود رسانده که اتحاد راهبردی بین تل‌آویو و آمریکا بر اساس ارزش‌ها و منافع مشترک بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داده که این کشور در نشست سه‌شنبه هفته جاری در وین برای بحث درباره بازگشت دوجانبه به برجام شرکت می‌کند.
نقش مخرب کنگره آمریکا
شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» چین یادداشتی درباره برگزاری حضوری نشست هفدهم فروردین‌ماه کمیسیون مشترک برجام در وین منتشر کرد و در آن درباره نقش مخرب کنگره آمریکا هشدار داد. گزارش سی‌جی‌تی‌ان درباره آینده رایزنی‌ها درباره توافق هسته‌ای برجام تحت این عنوان منتشر شده است: «مذاکرات ایالات متحده-ایران و فیل در اتاق».
«فیل در اتاق» یک اصطلاح استعاری در زبان انگلیسی است که منظورش مشکل یا ریسک واضحی است که هیچ‌کس نمی‌خواهد در موردش بحث یا کار کند. سی‌جی‌تی‌ان به نشست اخیر مجازی کمیسیون مشترک برجام و موافقت برای برگزاری نشست روز سه‌شنبه هفته جاری در وین اشاره کرد. نویسنده این یادداشت ادعا کرد: مقام‌های ایران و ایالات‌متحده قرار است هفته جاری در وین برای مذاکره درباره نحوه بازگرداندن دو کشور به پایبندی به توافق برجام دیدار کنند.
گفت‌وگوی تلفنی ظریف
با همتای انگلیسی
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با «دومینیک راب» همتای انگلیسی به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
طرفین در این گفت‌وگو آخرین تحولات مربوط به برجام و به‌ویژه برگزاری نشست پیش روی کمیسیون مشترک در وین را مورد بررسی قرار دادند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگو، بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا، به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را راستی آزمایی کند تأکید کرد و افزود: در این صورت است که به تعهدات خود بازخواهیم گشت.  وزیر امور خارجه کشورمان از کشورهای اروپایی عضو برجام خواست تا ضمن احترام به تعهدات برجامی‌شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند.
وزیر خارجه انگلیس نیز در این گفت‌وگو گفت که کشورش برای به ثمر نشستن مذاکرات تلاش خواهد کرد.
طرف اروپایی در برجام 11 تعهد داشته که تاکنون به‌ هیچ ‌عنوان به این تعهدات عمل نکرده است.
دست برتر ایران
 یک مقام اطلاعاتی ارشد پیشین صهیونیستی در اظهارنظری گفت که ایران در موضوع هسته‌ای دست برتر را دارد. به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» سرلشکر بازنشسته «عاموس یادلین»، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی در زمینه مذاکرات آتی هسته‌ای گفت که ایران به اهدافش با موفقیت دست می‌یابد. وی گفت: «ایرانی‌ها دست برتر را دارند. آنها یک خواسته صریح دارند، اینکه آمریکایی‌ها همه تحریم‌ها را لغو کنند و سپس به توافق برگردند».