kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۲۴
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
سفیر اسبق ایران در چین:

تفاهم ایران و چین منوط به احیای برجام نیست

مهدی صفری سفیر اسبق ایران در چین در برنامه جهان‌آرا گفت: اگر شرط قبول کنوانسیون پالرمو و CFT توسط ایران برای اجرایی شدن قرارداد با چین وجود داشت، چین اصلاً این قرارداد را امضا نمی‌کرد.




مهدی صفری در برنامه جهان‌آرا گفت: اگر شرط قبول کنوانسیون پالرمو و CFT توسط ایران برای اجرایی شدن قرارداد با چین وجود داشت، چین اصلاً این قرارداد را امضا نمی‌کرد.
وی افزود: اگر قرار بود تفاهم ایران و چین منوط به احیای برجام باشد، قطعاً چینی‌ها منتظر آن می‌ماندند. صفری تأکید کرد: در تفاهم‌نامه با چین، فقط زمینه‌های همکاری مشخص شده است.
او گفت: در قرارداد چین با ونزوئلا، خود آنها به خاطر فسادی که در داخل داشتند به مشکل خوردند. قرارداد ونزوئلا با چین یک‌طرفه بود، ولی ما حواسمان جمع است و قرارداد خوبی می‌بندیم.
سفیر اسبق ایران در چین تصریح کرد: امتیازات خوبی در قراردادها برای ایران بوده مهم این است چه کسی دنبال گرفتن آن برود. نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران داریم تا از طریق فاینانس، بتوانیم به خودکفایی برسیم. تفاهم‌نامه ایران و چین در همین راستاست.
صفری گفت: چینی‌ها گفتند باید برای ارتباطات دو کشور، افرادی در سطوح بالا مشخص شوند. زمانی که آقای لاریجانی رئیس مجلس بود، این کار را دنبال می‌کرد و بعداً هم رهبر معظم انقلاب او را مشخص کردند. من حرف آقای خرازی را در این زمینه تأیید می‌کنم.
سفیر ایران در چین: تبادلات با سین کیانگ را افزایش دهیم
محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن که به سین کیانگ چین سفر کرده، در توئیتی با انتشار تصاویری از این منطقه نوشت: سین کیانگ‬ به وسعت ایران و همسایگی هشت کشور، از زمان جاده ابریشم نقطه وصل چین با غرب بوده و توسعه آن بر پایه کشاورزی، حمل‌ونقل و توریسم است.
وی افزود: طرح‌های عظیم بیابان‌زدایی و آب‌رسانی و تکنولوژی‌های روز، آن را به قطب کشاورزی چین‬ تبدیل کرده است.
سفیر ایران تأکید کرد: تبادل با این استان را باید افزایش دهیم.