kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۸۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
رسانه انگلیسی:

آل‌سعود هم فهمید که حریف انصارالله یمن نمی‌شود

وب‌سایت تحلیلی انگلیسی نوشته طرح ابتکار صلح سعودی‌ها در یمن نه از روی دلبخواهی بلکه به دنبال شکست ‌‌آن‌ها در جنگ مطرح شده و بن سلمان هم فهمیده که جنگ در یمن را باخته است.


سرویس خارجی-

عربستان بعد از شش سال جنگ علیه یمن مجبور شده راه‌حل «صلح» را پیشنهاد دهد؛ البته صلحی که نتیجه آن، نه توقف محاصره یمن بلکه، توقف پیشروی‌های انصارلله در شهر مهم مارب و حملات دقیق موشکی به مراکز حساس نظامی و اقتصادی اش است! حالا وب‌سایت خبری-تحلیلی «بای‌لاین تایمز» در گزارشی به طرح ادعایی اخیر عربستان مبنی بر آتش بس فراگیر در یمن پرداخته و نوشته این ابتکار عمل ریاض نه از روی دل‌بخواهی بوده بلکه سعودی‌ها بعد از شش سال جنگ در یمن که برای این کشور جز ویرانی و کشتار نداشته، به این پیشنهاد تن داده‌‌اند. نویسنده این رسانه انگلیسی معتقد است، پس از این همه جنایت علیه مردم یمن حالا آمریکا هم از عربستان خواسته، جنگ دراین کشور را متوقف کند!
در این گزارش می‌خوانیم: «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که در سال ۲۰۱۵ به عنوان وزیر دفاع سعودی حمله یمن را اعلام کرد، قطعا به این نتیجه رسیده که جنگ در یمن را باخته است. حوثی‌ها [انصارالله] در شمال یمن قدرتمند شده‌اند، آن هم زمانی که ریاض بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است». طبق گزارش فارس، نویسنده این گزارش بر اساس مشاهدات خود بر گیاه و برگ خواری یمنی‌ها برای زنده ماندن در نتیجه این جنگ شش ساله بر یمن صحه می‌گذارد و می‌نویسد:‌ «این حوادث تلخ به این سادگی از ذهن من زدوده نخواهد شد. معتقدم این حوادث و تصاویر آن در ذهن من تا آخر عمر با من همراهی خواهد کرد». به دنبال این پیشنهاد که از سوی وزیرخارجه سعودی مطرح شد، مارتین‌گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن و «تیموثی لیندر‌کینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن با نمایندگانی از انصارالله یمن در عمان دیدار و گفت‌وگو کردند. ریاض می‌گوید برای آتش‌بس، پیشنهاد کاهش محاصره زمینی، دریایی و هوایی نیز داده است.
براساس این گزارش، به رغم این پیشهاد ریاض، بسیاری از یمنی‌ها هنوز هم تأثیر مخرب درگیری را احساس می‌کنند و معتقدند که پیشنهاد عربستان به طور ناگهانی مشکلات این کشور را کاهش نخواهد داد. فیوتن به نقل از یمنی‌ها می‌نویسد، آنها از شنیدن خبر پیشنهاد صلح و آتش بس در یمن خوشحال هستند ولی نگرانی آنها از این بابت است که ریاض به تعهدات خود عمل نکند.