kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

جریان تحریف صف مرغ را هم به FATF پیوند زد!




سرویس سیاسی -
روزنامه شرق در شماره دیروز طی یادداشتی مدعی شد: «توفیق بخش مولد حداقل در مراحل ابتدایی در گرو تامین آسان و بی‌دردسر مواد اولیه وارداتی و فناوری است. صنعت مرغداری کشور در چند سال گذشته گرفتاری‌های جدی بابت تامین دان مرغ وارداتی تحمل کرد که ریشه در شرایط تحریم و عدم همراهی شبکه بانکی جهانی با بانک‌های ما داشت. بی‌تردید بخش مهمی از معضل کاهش عرضه مرغ در ماه‌های اخیر، متاثر از همین گرفتاری چندساله است. حل مشکل ارتباط شبکه بانکی کشور با شبکه جهانی با تصویب عضویت در FATF می‌تواند خبر خوشی برای بخش مولد کشور باشد و بار سنگین تامین مواد اولیه با گران‌ترین قیمت ممکن را از دوش ناتوان این بخش بردارد.»
مدعیان اصلاحات- اعتدال، برای کتمان بی‌عرضگی خود در ساماندهی و مدیریت بازار، FATF را بهانه می‌کنند. این در حالی است که از سال 95 و پس از گذشت 5 سال همکاری در قالب اجرای 39 بند از 41 بند اکشن‌پلن مدنظر FATF (تعهداتی که دولت، مخفیانه به FATF داد) نه تنها در رویکرد FATF نسبت به ایران تغییر مثبتی رخ نداد، بلکه سخت‌گیری‌ها بیشتر شد.
جریان تحریف و حامیان FATF پیش از این نیز، علت عدم اجرایی شدن اینستکس، قهر استراماچونی سرمربی ایتالیایی تیم استقلال، واردات واکسن و... را عدم اجرای کامل برنامه اقدام FATF توسط ایران جا می‌زدند.
این طیف همراه و همسو با تقلای دشمنان قسم خورده نظام در پی‌انداختن ایران در تله FATF هستند.
مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و رئیس‌سابق‌FATF، در جلسه استماع کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به سؤال نماینده کنگره آمریکا با این عنوان که ما چگونه باید فشارها بر حکومت و نهادهای مالی ایران را حفظ کنیم و اطمینان حاصل کنیم که آنها نتوانند شکاف‌هایی برای دور زدن تحریم ایجاد کنند؟ گفته بود: باید مصرانه از آنها بخواهیم قوانین مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی لوایح مرتبط با FATF را در ایران تصویب کنند!
خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز گفته بود: برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.
کار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اسفند 97 با انتشار گزارشی صراحتاً اعلام کرد که اجرای مؤثر تحریم‌های مالی هدفمند و شناسایی مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم را ذیل رسالت مقابله با ‌اشاعه تسلیحات کشتار جمعی خود تعریف کرده و با جدیت تمام در پی اجرای آن است.
باید یادآور شد که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم گفته بود: «از شخص وزیر امور خارجه (محمد جواد ظریف) سؤال کردم و گفتم اگر جمهوری اسلامی ایران، همه تعهدات را بپذیرد آیا هیچ تضمینی وجود دارد که از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف خارج شود یا اتفاق دیگری رقم می‌خورد. ظریف گفت، خیر هیچ تضمین و تعهدی وجود ندارد.»
صرافی‌های دور زننده تحریم با عمل به توصیه‌های FATF لو رفتند و بخشنامه‌های خائنانه، بانک‌ها را از همکاری با افراد حاضر در لیست تحریم‌های سازمان ملل، وزارت خزانه‌داری آمریکا و وزارت خارجه آمریکا منع کرد.
علاوه‌بر اینها، ادعای انفکاک سیستم بانکی کشور از نظام مالی جهانی در صورت همکاری نکردن FATF نادرست است زیرا در شرایطی که ایران در لیست کذایی FATF قرار دارد و لوایح سی اف تی و پالرمو هم تصویب نشده است، به اذعان روزنامه دولتی ایران صادرات نفتی و غیر نفتی کشور افزایش یافته است.
ارگان دولت چند روز پیش از افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی کشور در برخی از بازارها خبر داد و تیتر زد: «موتور صادرات ایران روشن شد»
همچنین، در حالیکه حدود 10 ماه از قرار گرفتن ایران در لیست کذایی FATF می‌گذرد، طبق آمارهای مربوط به رویترز و بلومبرگ، فروش نفت ایران در سال جاری افزایش یافته و به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است.
بنابراین، برخلاف ادعای فوق، همکاری با FATF موجب خودتحریمی، افشای اطلاعات مالی، اعمال تحریم‌های بیشتر و در نتیجه مضیقه‌های مالی گسترده‌تر شده است اما عدم همکاری با کارگروه ویژه اقدام مالی، با گشایش در تجارت خارجی و افزایش صادرات کشور همراه بوده است.
آمریکا با گشایش اقتصادی به پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات کمک کند!
روزنامه اعتماد به مدیر مسئولی الیاس حضرتی روز گذشته در مطلبی با عنوان «رقابت در برابر زمان؛ مذاكره مجدد در مورد توافق هسته‌اي» نوشت: «متاسفانه، ايالات متحده و ايران از ابتداي سال ميلادي قادر به برقراري مذاكره نبوده‌اند. تا به امروز، تحريم‌هاي اعمال شده توسط دولت ترامپ همچنان پابرجا است، به‌ طوري كه ايران به تدريج و به‌ طور غيرقابل انعطافي غني‌سازي هسته‌اي خود را بسيار فراتر از محدوديت‌هاي اعمال شده در برجام 2015 افزايش مي‌دهد... چند سال است كه اقتصاد ايران با تحريم‌هاي سنگيني مواجه است، با اين وجود مقاومت و انعطاف‌پذيري حيرت‌انگيزي كه ايران از خود نشان داده باعث افزايش اعتبار اين كشور در مذاكرات خواهد بود. از ديگر عوامل مخاطره‌آميز براي جو بايدن، انتخابات رياست‌جمهوري ايران در خرداد ماه است كه احتمالا با بازگشت محافظه‌كاران به صحنه قدرت همراه خواهد بود... در واقع، لغو تحريم‌ها و گشايش اقتصادي و اميدوارسازي ايرانيان مي‌تواند به نفع اصلاح‌طلبان حامي برجام باشد.»
گفتنی است، مدعیان اصلاحات بارها ثابت کرده‌اند که مسئله «لغو تحریم‌ها» و همچنین مسائلی از قبیل «گشایش اقتصادی»، «رونق تولید»، «اشتغال جوانان» و... اصلا اولویتی برایشان ندارد. این طیف صرفا به دنبال دستیابی به قدرت جهت رسیدن به خواسته‌های حزبی و قبیله‌ای و باندی است.
این جریان اکنون به صورت جدی با معضل کارنامه در دولت روحانی و شورای شهر و شهرداری تهران مواجه هستند. بنابراین تمام امیدشان به «جو بایدن» است؛ آن هم نه از بابت گشایش اقتصادی برای مردم ایران، بلکه فریب مردم با «اقدامات نمایشی».
بایدن چندی پیش ریچارد نفیو، مشهور به «معمار تحریم‌های ضدایرانی» را در وزارت خارجه منصوب کرد. به فاصله کوتاهی پس از این اقدام، بایدن قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید کرد. با این حال اصلاح‌طلبان همچنان مشغول یادگاری نوشتن روی دیوار دولت بایدن هستند!
طیفی که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ مردم را از دلار ۵ هزار تومانی و دیوارکشیدن در پیاده‌روها ترساند، حالا به انتظار نشسته است که شاید بتواند با این احتمال که ممکن است بایدن به اقدامات نمایشی درخصوص ایران دست بزند، مجددا به پاستور راه یابند.
سند جامع همکاری ایران و چین از موضعی برابر و عزت‌مندانه تهیه شده است
حجت‌الله صیدی دیروز طی یادداشتی در روزنامه شرق درباره سند جامع همکاری ایران و چین نوشت: «با توجه به نقش‌اندکی که در بررسی این سند از منظر پولی و مالی داشته ام، باید اطمینان دهم که این سند از موضعی برابر و عزت‌مندانه تهیه شده و حتی یک جمله یا عبارت در آن نمی‌توان یافت که نشان دهنده برتری یک طرف بر دیگری باشد. سند از دو رویکرد واقع گرایانه و برنده-برنده برخوردار است... پیام آخر به هم میهنان ارجمند است که دل در گرو ایران نهاده و دغدغه منافع ملی را دارند. فقط کافی است تصور کنیم که اخبار یکی از شبکه‌های داخلی یا خارجی، رئیس‌یا ولیعهد یک کشور منطقه را نشان دهد که در حال پیاده شدن از پله‌های هواپیما در پکن یا شانگهای است. بی‌گمان، در همان لحظه، فضای مجازی آکنده می‌شود از پیام و نماهنگ و سخنرانی و نظر برای مقایسه ایران با آن کشورها و گله از مسئولان که چرا از رقبا غافل مانده‌اند. اکنون که ایران در سخت‌ترین شرایط خود، موفق شده است تا با حضور وزیر خارجه دومین قدرت اقتصادی جهان در تهران، سندی راهبردی را مبادله کند، جای آن دارد که خداقوت بزرگی به سیاست گذاران و مجریان تبادل این سند گفته شود که خواب از چشم دشمنان کشور و خائنان آن ربوده است. قدر فرصت‌ها را بدانیم و از ارتقا و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایران بزرگ حمایت کنیم.»
اعتراف چندین باره به ریزش سرمایه اجتماعی مدعیان اصلاحات
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «انتخابات ریاست‌جمهوری دو ماه دیگر از راه خواهد رسید و جریان‌های سیاسی از ماه‌های گذشته در‌صدد برنامه‌ریزی مدون و دقیقی بوده‌اند تا بتوانند در انتخابات پیش‌رو حضور موفقی را تجربه کرده و پیروزی را از آن خود کنند. در این میان اصلاح‌طلبان هم پس از از دست دادن انتخابات مجلس در پی آن هستند که با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری  و در اختیار گرفتن پاستور بار دیگر پس از دولت اصلاحات قدرت اجرایی را در دست بگیرند و درصدد اجرای برنامه‌های ارائه شده و اهداف مدنظر برآیند. این در حالی است که آنها با ریزش سرمایه اجتماعی خود مواجهند و هنوز معلوم نیست که مردم در انتخابات حضور پیدا کنند یا خیر. از همین رو است که عنوان می‌شود اصلاح‌طلبان باید ابتدا به بازیابی سرمایه اجتماعی خود بپردازند.»
مدعیان اصلاحات بانیان اصلی وضع موجود هستند. این واقعیتی است که به هیچ عنوان قابل انکار نیست. افکار عمومی به درستی کارنامه دولت روحانی را به پای مدعیان اصلاحات نوشته است و به دلیل کارنامه بسیار ضعیف دولت، سرمایه اجتماعی مدعیان اصلاحات به شدت سقوط کرده است.
ادعای مضحک درباره سند جامع همکاری ایران و چین
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز طی گفت‌وگویی مدعی شد: «چگونه می‌توان در دنیای مدرن امروز که سرعت تکنولوژی و تغییر تکنولوژی حداکثر 5 سال است، سند یا تفاهم یا قراردادی به مدت 25 سال منعقد شود؟» (!)
اینگونه ادعاهای مضحک، نامربوط و فاقد سنخیت و تناسب در تخصص مدعیان اصلاحات است.
روایت انتقاد چینی‌ها در سال 94 از عدم آمادگی برخی مسئولان برای همکاری
روزنامه شرق دیروز طی یادداشتی نوشت: «به یاد می‌آورم در سال ۱۳۹۴ به دلیل پستی که داشتم میزبان مقامات شرکت
China Communication Construction Company بودم که برای همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران وارد شده بودند. این شرکت بزرگ‌ترین پیمانکار چین و با گردش مالی حدود ۷۰ میلیارد دلار در سال است. در یک روز کاری پس از مذاکره با نهادهای مختلف در نهایت در سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد مذاکرات به پایان رسید و من گروه را به مجموعه کاخ گلستان هدایت کردم تا میهمانان چینی از فضای تاریخی تهران نیز بهره ببرند. پس از بازدید از مجموعه کاخ گلستان و استراحت در شربت خانه کاخ گلستان و صرف شربت‌های گوارای ایرانی و فالوده شیرازی در هنگام خروج، یک عضو همراه گروه چینی که در جلسات حاضر بود و متفکرانه یادداشت برداری می‌کرد و حدس من این بود که یک مقام بلندپایه از حزب کمونیست چین است به کنارم آمد و گفت ما برای همکاری گسترده از طرف دولت چین دستور داریم ولی در ایران آمادگی انجام چنین کاری وجود ندارد و از رفتارهای متعارض اشخاص و نهادهای ایرانی شکوه کرد و نهایتا اینکه بزرگ‌ترین پیمانکار چینی با دست خالی ایران را ترک کرد؛ بنابراین کار بزرگ با قدرت‌های بزرگ نیازمند اجماع نخبگان، اقناع عموم، برنامه‌ریزی و تمهید دقیق و انسان‌های بزرگ با گرایش‌های ملی و نه فردی و منفعت‌محور است.»
خبر نداری یا خائنی؟
سعید معدنی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد مدعی شد: «در همه کشورهای دنیا از هر طریقی اقدام به وارد کردن واکسن کرده‌اند و بخش قابل توجهی از مردم این کشورها واکسیناسیون شده‌اند. در حالیکه هنوز در جامعه ما حکومت با واردات واکسن به صورت ایدئولوژیک برخورد می‌کند.» (!)
مصاحبه شونده همچنین چندی پیش در ارگان دولت ادعا کرده بود: «بیش از یکسال از شیوع این بیماری در کشور می‌گذرد پس ما باید فارغ از همه ملاحظات برای نجات جامعه و سلامتی مردم در تزریق واکسن پیشقدم می‌شدیم و از هر کشوری واکسن وارد می‌کردیم.»
نویسنده قطعا، هم از افتضاحات و آسیب‌های جانی واکسن آمریکایی فایزر باخبر است و هم از موضوع واردات واکسن کرونا از کشورهای مختلف به کشور اما با این حال، گستاخانه و به سیاق بازی خائنانه مدعیان اصلاحات و پادوهای آمریکا با سلامت مردم و با محور واردات واکسن فایزر، امنیت جانی و روانی مردم را نشانه رفته است که حتما قابل مجازات و پیگرد امنیتی و قضایی است.
سردار جلالی، رئیس‌سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرده بود: «آمریکایی‌ها هم که واکسن فایزر را ساختند، گواهی رسمی به آن ندادند و تنها برای استفاده اضطراری به آن مجوز داده‌اند؛ از نکات جالب این است که وقتی واکسن فایزر را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که می‌گویند هرکس این واکسن را استفاده می‌کند باید مخاطراتش را بپذیرد، هیچ تضمین و بیمه‌ای هم نمی‌کنیم اما چون در مرحله اضطرار هستیم، از سه مرحله تست، یک مرحله تست شده و مجوز اضطراری آن تحت فشار صادر شده است.»
وی افزوده بود: «نوع پیدایش این واکسن هم مسئله‌دار بود، به این شکل هنوز تایید رسمی نشده اما به شدت علاقه‌مند به فروش آن بودند، در واقع دنبال تست انسانی بدون هزینه بودند که ما هم باید احتیاط می‌کردیم و یک واکسن پرمخاطره که هنوز امتحانش را پس نداده و تکنولوژی جدید آن هنوز تثبیت نشده را از سبد واکسیناسیون کشورمان حذف می‌کردیم. این کاری بسیار هوشمندانه و خردمندانه بود که توسط رهبر معظم انقلاب تصمیم‌گیری و ابلاغ گردید.»