kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

«گاندو 2» سانسور شد؛ ادامه بعد از انتخابات!(اخبار ادبی و هنری)

قسمت آخر سریال «گاندو 2» ناقص پخش شد؛ برخی گمانه‌ها دال بر فشارهای خارج از صداوسیما برای سانسور این سریال است!



سریال «گاندو 2» در ادامه فصل اول این سریال به روایت تعقیب و ‌گریز حافظان امنیت ایران با جاسوس‌ها و نفوذی‌ها بود. این سریال که البته نسبت به فصل اول و به ویژه در قسمت‌های اخیر از قوت تکنیکی و سینمایی بیشتری هم برخوردار بود، پرونده‌های واقعی امنیتی را با روایتی نفس‌گیر و ساختاری قابل قبول همراه کرد، توانست رضایت اغلب بینندگانش را جلب کند.
با این حال، سوژه «گاندو 2» دولتمردان را خوش نیامد؛ پرداختن به نفوذ در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و برملاسازی چهره این نفوذی‌ها که مسئله‌ای ملی و ربطی به جناح خاصی ندارد، آنچنان باعث ناراحتی برخی از مقامات دولتی شد که از همان ابتدای پخش فصل دوم «گاندو» شروع به انتشار مطالب تند و دور از اعتدال علیه این سریال کردند. در نهایت نیز این سریال ناقص تمام شد. این اتفاق، بازتابی بسیار منفی را در سطح جامعه و بین اهالی رسانه داشت؛ برای بسیاری جای سؤال است که چرا سریالی در ستایش از نظم و اقتدار امنیتی ایران و علیه سرویس‌های جاسوسی بیگانه، این چنین در تنگنا قرار می‌گیرد؟!
جمعه (سیزده فروردین امسال)، قسمت آخر «گاندو 2» به گونه‌ای با قلع و قمع مواجه شد که مشخص است بخش مهمی از داستان حذف شده است. هر چند که در پایان، نوید پخش فصل سوم این سریال در آینده نزدیک داده شد. بنابر اعلام مدیران شبکه سه، فصل سوم این سریال بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری به پخش خواهد رسید.
صفحه مجازی موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی (سازنده گاندو) اعلام کرد: ‏«همراهان و ببیندگان عزیز، سریال ‎گاندو۲ در ۱۳ قسمت برای تعطیلات نوروزی آماده شده بود که با آمدن ‎شارلوت (افسر اطلاعاتی ام.آی.سیکس) به ایران تمام می‌شود. ادامه‌ ‎گاندو۲ به شبکه‌سازی شارلوت در ایران می‌پردازد، که بعد از اتمام مراحل نهایی از ‎شبکه سه پخش خواهد شد.»
در همین حال؛ محمدتقی فهیم، منتقد برنامه هفت نیز درباره سانسور «گاندو 2» نوشت: «گاندو را از کمر شکستند تا ناامیدی فرهنگی بیافرینند. هیچ اتفاق و رخدادی برای ما منتقدان دردناک‌تر از سانسورهای دولتی سلیقه‌ای نیست. دولت «آشنا» به رکن چهارم دموکراسی و مدعی فضای معتدل، طاقتش به اندازه بچه دموکرات‌ها هم نیست. البته پیش از این برخی از ما کیسه منتقد و مخالف دولت بودن به تنمان کشیده شده بود... حالا با توقف پخش گاندو، تیر بدفهمی و تحمل ضعیف آقایان به حد اعلا خودنمایی کرد.»