kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۶۶۲
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
معاون وزارت صمت:

صدور جواز واحدهای تولیدی باید تسهیل ‌شود

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حذف مراحل زائد اداری در روند صدور مجوز و تسهیل استقرار واحدهای صنعتی و معدنی باید در سال جاری محقق شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید زرندی درباره وضعیت صنعت در سال گذشته اظهار داشت: بر اساس شاخص ۹ ماهه سال گذشته که از سوی مرکز آمار اعلام شد، شاخص حوزه صنعت نسبت به مدت مشابه سال 98 در حدود 7/8 درصد مثبت بوده است در حالی که در سال‌های قبل از آن حتی رشد منفی هم داشتیم.
وی با تاکید بر رشد خوب 27 محصول منتخب صنعتی از 42 محصول، افزود: در خصوص موضوع ساخت داخل، سه نوع محصول تعریف شد که یکی از آنها محصولات وارداتی بود که تولیدکننده ایرانی قادر است آن را تولید کند. ما با کمک سامانه «توان ایران» این محصولات را به تولیدکنندگان معرفی کردیم و نزدیک به 2/5 میلیارد دلار قرارداد از طریق این سامانه انجام شد که این اتفاق به معنی کاهش ارزبری است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تامین مالی گفت: در سال گذشته سه برابر سال ۹۸، انتشار اوراق برای واحد‌های صنعتی داشتیم و امیدواریم امسال هم این رشد را داشته باشیم. ضمن اینکه ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای واحد‌های کوچک به عنوان سرمایه‌گذاری جدید، تامین شد.
زرندی درخصوص رفع موانع تولید و حذف مراحل زائد اداری در روند صدور مجوز توضیح داد: وزارت صمت در سال جدید، از ۹۵۶ نخبه صنعتی، نظرسنجی درخصوص نیازهای بخش تولید در سه حوزه اقتصاد کلان، دستگاه‌های همکار تولید و در وزارت صمت انجام داد که در بخش مربوط به وزارت صمت دو اولویت مشخص شد که یکی مربوط به زیرساخت شهرک‌های صنعتی و دیگری مربوط به روند صدور مجوزها بود.
وی افزود: در سال ۹۹ تا جایی که امکان داشت در وزارتخانه فرآیند صدور مجوز را کوتاه کردیم به‌طوری که در حوزه‌های مختلف به جز خودرو، فولاد و پتروشیمی، روند صدور مجوز به 3/6 روز رسید اما در صدور مجوز برای واحدهای تولیدی بین 11 تا 18 سازمان‌ و دستگاه‌ها دیگر نیز دخیل هستند که وزارت صمت برای تسهیل در روند صدور مجوزها پیشنهاد داد تا این دستگاه‌ها، نیازها و شروط خود را اعلام کنند و تولیدکننده در همان ابتدا، متعهد به انجام و رعایت آنها شود. حذف مراحل زائد اداری در روند صدور مجوز و تسهیل استقرار واحدهای صنعتی و معدنی باید در سال جاری محقق شود.
به نظر می رسد مخاطب حرفهای معاون وزیر صمت خود اوست زیرا حذف مقررات زائد اداری برای اعطای مجوز تولید به واحدهای صنعتی معدنی وظیفه وزارت صمت و دستگاه‌های زیر مجموعه‌اش است.