استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی
تقدم نماز قضا بر ادا
س) اگر نماز قضا به عهده شخص باشد، میتواند ابتدا نماز واجب یومیه را بخواند و پس از آن نماز را قضا کند؟
ج) کسی که نماز قضا دارد، میتواند نمازی که اکنون بر او واجب شده را بخواند؛ ولی احتیاط واجب آن است که اگر فقط یک نماز است ابتدا نماز قضا را بهجا آورد؛ بهخصوص اگر نماز قضا مربوط به همان روز باشد.
کیفیت سجده سهو
س) کیفیت سجده سهو به چه شکل است؟
ج) برای سجده سهو باید پس از سلام نماز فوراً به نیّت سجده سهو، پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط بگوید: «بسم اللَه و باللَه، السلام علیک ایها النّبیُّ و رحمهًْالله و برکاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و ذکر سجده سهو را تکرار کند؛ آنگاه سر از سجده بردارد و تشهد بخواند و سلام دهد.
شرایط امام جماعت
س) امام جماعت چه شرایطی را باید داشته باشد؟
ج) امام جماعت باید عاقل، عادل، شیعه دوازده امامی و حلالزاده و بنابر احتیاط، بالغ باشد و نماز را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است، امام هم مرد باشد.
فراموش کردن نماز آیات
س) اگر شخصی نماز آیات را فراموش کند و یا پس از زلزله و مانند آن متوجه شود، خواندن نماز آیات بر او واجب است؟
ج) اگر از سایر حوادث - به جز خورشیدگرفتگی و ماهگرفتگی - در وقت آن مطلع شود و نماز آیات را - هر چند بر اثر فراموشی- نخواند، باید نماز آیات را به جا آورد اما اگر در وقت آن مطلع نشده و پس از حادثه فهمیده، احتیاط واجب آن است که آن را بهجا آورد.
وضو با آب دستگاه تصفیه خانگی
س) امروزه در برخی منازل، دستگاههای تصفیه آب وجود دارد که آبهای مخصوص شرب تحویل میدهد. آیا اگر دسترسی به هر دو آب وجود داشته باشد (هم آب لولهکشی منازل، هم آب تصفیه شده) میتوان با آب تصفیهشده وضو گرفت؟ آیا وضو با این آب صحیح است؟ (برخی بیان میکنند که برای تصفیه این آب، برق مصرف شده و اگر با این آب وضو بگیریم، اسراف است و وقتی اسراف کنیم، وضو هم باطل میشود).
نکته: منظور بنده از آب تصفیهشده، آب دستگاههای آب سردکن در خیابانها، امامزادهها و... نیست؛ منظور آب دستگاههای تصفیه موجود در منازل میباشد.
ج) در فرض سؤال وضو گرفتن اشکال ندارد؛ ولی اگر عرفا اسراف باشد جایز نیست.
وقت نماز عشا
س) آخر وقت نماز عشا تا چه زمانی است؟ اگر کسی آن را تا پس از نیمهشب به تأخیر بیندازد به چه نیتی باید نماز عشا بخواند؟
ج) وقت نماز عشا از هنگامی است که به مقدار خواندن نماز مغرب از اول وقت گذشته باشد تا هنگام نیمهشب شرعی؛ و تأخیر انداختن نماز مغرب و عشا از نیمهشب شرعی جایز نیست. اما در صورتی که نماز مغرب و عشا بهدلیل به وجود آمدن عذری و یا از روی معصیت تا پس از نیمهشب به تأخیر بیفتد بنابر احتیاط باید آن را تا اذان صبح بدون نیت ادا و قضا (به نیت مافیالذمه) بهجا آورد.