kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۵۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۹

ترکیه به عربستان پهپاد می‌فروشد



رئیس‌جمهور ترکیه رسماً از تمایل و درخواست سعودی‌ها برای خرید پهپادهای ساخت این کشور، خبر داد.
در چند هفته اخیر خبرهایی از احتمال ورود ترکیه به جنگ یمن منتشر شده است. آنکارا اخیرا روابط خود را با حزب اخوانی «الاصلاح» در مأرب یمن تقویت کرده است. ورود ترکیه به جنگ یمن می‌تواند بار دیگر سیاست خارجی این کشور را با شکست دیگری مواجه کند، چرا که بلندپروازی «رجب طیب اردوغان» در منطقه و به ویژه سوریه، با ناکامی کامل مواجه شده است.
در این راستا، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که عربستان از این کشور رسماً درخواست خرید هواپیمای بدون سرنشین کرده است. اردوغان سه‌شنبه گفت: «ما درخواستی از عربستان درخصوص پهپادهای مسلح دریافت کردیم».
ترکیه طی سا‌ل‌های اخیر چند نوع پهپاد مسلح رونمایی کرده است. پهپاد بایرا‌ک‌دار از نمونه‌ هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه‌ای است که در درگیری‌های اخیر در لیبی، سوریه و
قره باغ کوهستانی استفاده شده است. این اولین بار است که ترکیه رسماً از درخواست عربستان برای خریداری پهپاد از این کشور خبر می‌دهد.
روابط دو کشور طی دو سال اخیر به دلیل قضیه قتل «جمال خاشقجی» وارد تنش جدی شد و ریاض تا مرحله تحریم ترکیه پیش رفت. هفته گذشته بود که یک وبگاه خبری-تحلیلی یمن از وجود تفاهم پنهان و اقبال عربستان برای خرید پهپادهای ترکیه خبر داد. ارتش یمن پیشتر از انهدام پهپاد‌های ترکیه‌ای عربستان خبر داده بود. وبگاه الخبر الیمنی به نقل از منابع رسانه‌ای فاش کرده که تفاهماتی میان ریاض و آنکارا برای ورود محدود ترکیه برای حمایت از ائتلاف سعودی جهت ممانعت از آزادی مأرب به وجود آمده است.