kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۳۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲
به بهانه روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت

بزرگ‌ترین سانسور تاریخ چه بود؟

22 اسفندماه مقارن با 12 مارس، روز جهانی مبارزه با سانسور در فضای مجازی اعلام شده است. همواره در چنین روزی، کانون‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای وابسته به نظام سلطه جهانی این‌گونه وانمود می‌کنند که گویا سانسور در اینترنت به معنای فیلتر کردن و مسدود ساختن شبکه‌های وابسته به آنها و اخباری است که منتشر می‌کنند و لاغیر! آنها براساس همین تعریف، کشورهایی را که این اخبار را ولو جعلی و بی‌پایه از فضای اینترنت حذف می‌کنند، دشمن اینترنت نامیده‌اند!!

اما ورای تبلیغات رسانه‌ای غربی‌ها واقعیت چیست؟ واقعی‌ترین سانسورهای تاریخی امروز از سوی کدام رسانه‌ها اعمال می‌شود؟ شاید ذکر این موارد در پاسخ سؤالات فوق موثر باشد:
سانسور‌های مجازی در فضای اینترنت
در خرداد 1398 شبکه‌های اینترنتی فیسبوک، توییتر و اینستاگرام رسما اعلام کردند که صدها اکانت و صفحه و گروه در شبکه‌های اجتماعی که علیه رئیس‌جمهوری آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی خبر و گزارش انتشار می‌دادند را مسدود کردند! از جمله اخبار و گزارش‌های صفحات یاد شده که منجر به حذف و سانسور آنها توسط فیسبوک و توییتر و اینستاگرام شد، بنا به گفته مسئولان این شبکه‌های اینترنتی، تاکید بر مطالبی درباره حرکت‌های جدایی‌طلبانه در آمریکا، شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی آمریکایی، اسلام، موقعیت عربستان سعودی در غرب آسیا، موضوعات سیاسی بریتانیا و ایالات متحده بود!
قبل و بعد از آن نیز در مراحل مختلف، شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی مانند فیسبوک، گوگل، توییتر و اینستاگرام صدها حساب کاربری و صفحات اینترنتی مخالف سیاست‌های آمریکا و اسرائیل را بسته و یا اخبار آن را سانسور کرده بودند. چنان که رادیو فردا چند روز پیش اعلام کرد فیسبوک دهها حساب اینترنتی دیگر را که علیه اسرائیل راه‌اندازی شده بود، بسته است. فیسبوک پیش از این در اواسط آبان 1399 نیز اعلام کرده بود شماری از حساب‌های کاربری علیه اسرائیل را مسدود کرده است. به گفته مدیران فیسبوک، این حساب‌ها برای حمایت از اعتراضات مردمی علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، راه‌اندازی شده بودند!
به این ترتیب تعریف سانسور در اینترنت از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای روشن‌تر می‌شود: هر خبر و گزارشی که علیه اسرائیل بلکه علیه نتانیاهو (که حتی از سوی بسیاری از نیروهای داخلی این رژیم هم مورد انتقاد قرار گرفته) باشد، باید حذف شود و عنوان آن البته «سانسور» نیست، بلکه حذف «اخبار جعلی» نام دارد!!
این درحالی است که بارها مجامع بین‌المللی علیرغم همه ترس و وحشت از محافل صهیونی اما به جنایات جنگی اسرائیل اعتراف کرده‌اند، از جمله مجمع حقوق بشر سازمان ملل، عملیات اسرائیل در جنگ 33 روزه را «جنایتکارانه» نامید و یا در ماه سپتامبر 2020 که دیوان کیفری لاهه اعلام کرد به جنایات جنگی اسرائیل در نوار غزه رسیدگی خواهد کرد.
همچنین در تازه‌ترین اقدام، در 11 ژانویه 2021، یک گروه حقوق بشر اسرائیلی به نام «بت شلم» رسما رژیم صهیونیستی را یک رژیم آپارتاید اعلام نمود.
کاربران اینترنت به خصوص در اینستاگرام طی سال گذشته خود شاهد بودند علی‌رغم وجود مطالب بسیار از سوی جنایتکاران جنگی همچون نتانیاهو و سایر سران صهیونیسم و همچنین تروریست‌های مخوفی همچون مجاهدین خلق و داعش و طالبان و پ.ک.ک و کومله و الاحوازیه و جیش العدل و... در اینستاگرام اما هر پست و یا حتی تصویری که از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قرار داده می‌شد، باعث بسته شدن اکانت مربوطه می‌شد!
نکته جالب اینکه سایت فرستنده تلویزیونی آلمانی n-tv در گزارشی مبسوط به تاریخ 31 مارس 2018 به قلم بنیامین کونیتسنی، خبرنگار بخش سیاسی این فرستنده اعتراف کرد که اینک خطر داعش بیخ گوش مردم و در شبکه‌های اجتماعی اینترنت کمین کرده است.گزارش تلویزیون آلمانی  n-tv‌اشاره داشت که داعش کار جذب نیرو را به عرصه شبکه‌های مجازی و اجتماعی کشانده و در نقاط مختلف دنیا در حال تجدید سازماندهی و گسترش نیروست.
نفرت پراکندن در شبکه‌های مجازی
در حالی که شبکه‌هایی مانند «فیسبوک» و «گوگل» اظهار داشتند مسدود کردن حساب‌ها و حذف مطالب ضد اسرائیلی و ضد سعودی، برای مقابله با آنچه «نفرت پراکنی» می‌نامند، انجام گردیده اما روزنامه «نیویورک تایمز» و وب‌سایت نشریه علمی «گیزمودو» در خردادماه 1397 گزارش دادند، گوگل با پنتاگون وزارت جنگ ایالات متحده آمریکا قراردادی به ارزش10 میلیون دلار بسته بوده که با استفاده از تکنیک هوش مصنوعی، انسان‌ها را در عکس‌ها وتصاویری که پهپادهای آمریکایی برمی دارند،مشخص کرده تا ارتش آمریکا به راحتی بتواند با موشک‌های هدایت شونده و دوربرد، انسان‌ها را هدف قرار دهد!
همچنین «استیو استکلو» در گزارشی برای «رویترز» نشان داد، نفرت‌پراکنی و تئوری‌های توطئه که مسلمانان میانمار را هدف حمله قرار می‌دهند در فیسبوک بسیار رواج داشته‌اند. شبکه‌هایی مانند «فیسبوک»، آوارگان میانمار را سگ و کرم و تجاوزگر نامیده و نوشتند که باید آنها را تیرباران و جسدشان را خوراک خوک‌ها کرد. «استیو استکلو» می‌نویسد که همچون گذشته صدها پست فیسبوکی وجود دارند که نفرت می‌آفرینند و دیگران را به قتل مسلمانان آواره میانمار فرا می‌خوانند.
یانگی لی، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای امور مربوط به میانمار نیز نسبت به نفرت‌پراکنی‌ هشدار داد که در شبکه‌های اجتماعی علیه مسلمانان میانمار افزایش یافته و باعث برافروختن بیشتر کشمکش شده بود. ریموند سراتو، تحلیلگر سازمان غیردولتی «گزارش بین‌المللی درباره دموکراسی»، نیز پس از بررسی پست‌های فیسبوکی مربوط به موضوع مسلمانان میانمار تایید کرد که فیس‌بوک باعث تشدید جو علیه این گروه قومی در میانمار شده است.
تحقیقات کارستن مولر و کارلو شوارتس، دو پژوهشگر جوان از دانشگاه واریک بریتانیا در شهر کاونتری نیز که در اوت 2018 انتشار یافت، نشان داد، انتشار اخبار دروغ و نفرت پراکنی از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند آنچه «فیسبوک» به طور مشخص درباره پناه جویان اروپا یا مسلمانان آواره میانمار انجام داد، در اعمال خشونت واقعی علیه آنها، تاثیر مستقیم داشته است. این دو محقق آلمانی حتی تأثیرات معکوس تئوری فوق را هم نشان دادند. یعنی کاهش استفاده از اینترنت یا فیسبوک شمار اقداماتی که با انگیزه نفرت و نژادپرستی انجام می‌شوند را کاهش داده است.
از همین روی بود که در 18 فوریه 2018 گزارشی در برخی رسانه‌های غربی از جمله رادیو صدای آلمان (دویچه وله) درج شد که میلیون‌ها کاربر زیر ۲۵ سال آمریکایی ظرف دو سال گذشته حساب کاربری خود را در فیسبوک بسته‌اند. رادیو صدای آلمان و همچنین شبکه CNBC درباره علل این کوچ دسته جمعی جوانان آمریکایی از فیسبوک گفتند که اخبار دروغین و نفرت‌پراکنی در کوچ این کاربران نقش داشته ‌است.
سوءاستفاده‌های جنسی از کودکان
گردانندگان وب سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی مدعی هستند یکی از موارد مورد سانسور آنها، مطالب مضر و بدآموز برای کودکان است اما در گزارشی که 12 مارس 2020 از سوی «هیئت بین‌المللی تحقیقات مستقل سوءاستفاده جنسی از کودکان» در نشریه «ایندیپندنت» منتشر شد، آمده بود «میلیون‌ها عکس ناپسند از کودکان در سراسر جهان دست به دست می‌شود». این هیئت، شرکت‌های اینترنتی را متهم به همدستی با سوءاستفاده کنندگان از کودکان کرده و تصریح نمود که آنها اصلا برای امنیت کودکان و خانواده‌ها اهمیتی قائل نیستند.
پیش از آن نیز در گزارشی در شماره 30 اوت 2019 نیویورک تایمز، خبر انتشار 45 میلیون مورد انتشار تصاویر آزار جنسی کودکان در شبکه‌های اجتماعی مانند گوگل و فیسبوک در سال 2018 درج شد و پرده از فاجعه اخلاقی عظیمی در غرب برداشت.
همچنین»یورو نیوز» در گزارشی تکان دهنده در 20 سپتامبر 2020 نوشت که مقامات آلمانی اعتراف کردند در حال تحقیق بر روی پرونده یک شبکه اینترنتی 10000 نفره هستندکه به آزار جنسی کودکان در این کشور‌اشتغال داشته است.
جاسوسی از طریق شبکه‌های مجازی
جاسوسی توسط فضای مجازی از جمله دیگر موارد نفرت پراکنی و سانسور حقایق توسط شبکه‌های به اصطلاح اجتماعی به شمار می‌رود. به جز فروش اطلاعات بیش از 85 میلیون کاربر فیسبوک به یکی از شرکت‌های اقماری دونالد ترامپ که موجب پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 شد، گراهام کلولی، پژوهشگر امنیت اینترنت در یک گزارش تحقیقی خبرگزاری آسوشیتدپرس در اوت 2018 نوشت:
«شاید تصور کنید که وقتی با خاموش کردن گزینه سابقه موقعیت یا همان Location History به گوگل می‌گویید که نمی‌خواهید موقعیت شما را دنبال کند، غول اینترنت دست از ثبت اطلاعات مکانی‌تان برخواهد داشت. اما گوگل همچنان زیرزیرکی به ثبت اطلاعات مکانی شما ادامه می‌دهد...»
همچنین رسانه سلطنتی بریتانیاBBC)) طی گزارشی در 13 اکتبر 2019 اعتراف کرد که کاربران اینترنت و شبکه‌های مختلف مجازی، در قبال خدمات مجانی که دریافت می‌کنند، در واقع اطلاعات و تمایلات و سلیقه و علائق خود را در معرض فروش و دزدی اینترنتی قرار می‌دهند.
جولین آسانژ مؤسس ویکی‌لیکس نیز در مصاحبه با شبکه خبری راشاتودی در آوریل 2011 گفت که به اعتقاد وی فیسبوک عظیم‌ترین پایگاه اطلاعاتی است که حاوی اسامی و سوابق مردم مختلف جهان بوده و در آن کاربران به صورت داوطلبانه اطلاعات خود را ارائه می‌دهند، اما غافل از اینکه این شبکه اجتماعی برای استفاده سازمان‌های جاسوسی آمریکا ایجاد شده است.
سانسور و سرکوب احساسات انسانی
سانسور دیگر این دسته از شبکه‌های مجازی در حذف استعدادهای انسانی و تحقیر ظرفیت‌های بشری از یک سوی و عمده کردن زرق و برق‌ها و ظواهر فریبنده از سوی دیگر صورت می‌گیرد که بخشی از کاربران جوان خود را به سمت نا‌هنجاری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی کشانده است.
یورو نیوز در 4 ژانویه 2019 گزارش داد بنا بر نتایج تحقیقات جدید در کالج لندن به مدیریت پروفسور «ایوان کیلی»، همچنین تحقیقات مفصل گروهی از پژوهشگران حوزه سایبر و اجتماع همچون «ماری الیزابت پیفر» در ژوئن 2018، دختران و پسران نوجوان از برخورد با شبکه‌های اجتماعی مجازی دچار یاس و افسردگی و سرخوردگی می‌شوند، آنچنانکه آنها را به پوچی، اعمال خلاف و حتی خودکشی می‌کشاند.
گزارش رادیو زمانه در 19 تیرماه 1398 نیز حاکی از آن بود آمارها از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ افزایش بسیار زیاد میزان استرس ناشی از فشارهای روانی در میان نوجوانان۱۲ تا ۱۷ سال را به دلیل «افزایش روابط دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی» نشان می‌دهد.
انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا هم در یک گزارش در ماه مه 2018 نوشت: «توقع غیرواقعی که شبکه‌های اجتماعی در جوانان ایجاد می‌کند، باعث کم شدن اعتماد به نفس، عدم خودآگاهی و کمال گرایی آنها شده که میتواند به شکل اختلالات روحی و اضطراب بروز کند. براساس نتیجه تحقیق انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا، اینستاگرام در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی بدترین تاثیر را بر سلامت روانی جوانان دارد.»
 طولانی‌ترین سانسور تاریخ
اما مهم‌ترین و طولانی‌ترین سانسور تاریخ که سابقه‌ای چند قرنی داشته و اینک به فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی نیز کشیده شده، سانسور تاریخ تمدن اسلامی است که می‌تواند برای همیشه تئوری سکولاریسم را در اذهان با شکست تاریخی مواجه سازد. آنچه که طی 10 قرن در عمل به وقوع پیوست و دورانی که علم و هنر و زندگی به دین آمیخته بود را به عنوان پرشکوه‌ترین دوران تمدن بشری رقم زد.
از جمله وب سایت رادیو فرانسه (rfi) در یک گزارش تحت عنوان «درنگی در تاریخ اسپانیای مسلمان»، در 27 اوت 2017 ازدیاد جمعیت مسلمانان در فرانسه را یادآور دوران طلایی اسپانیا در اندلس اسلامی دانست و به مورخین و تاریخ پژوهان توصیه کرد که برای جلوگیری از افزایش گرایش به اسلام، از بازگویی تاریخ دوران تمدن اسلامی در اندلس پرهیز کرده و به نوعی آن را سانسور نمایند!
شبکه مجازی یاد شده در این گزارش نوشت: «یکی از علت‌های گرویدنِ بسیاری به اسلام، همین «آندلس» آرمانی است... پژوهش‌های تاریخی باید نشان دهند که «آندلس» اسطوره‌ای بیش نبوده...!»
در واقع شبکه‌های مجازی، برخلاف آزاد اندیشی مرسوم در امور تحقیقاتی و پژوهشی و علی‌رغم واقعیات انکار ناپذیر تاریخ تمدن اسلامی که خود به آن اذعان دارند، برای مورخین بخشنامه صادر می‌کنند که این تاریخ را سانسور کرده تا جمعیت بیشتری جذب اسلام نشوند!
دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان