آبفا:
برخی بالاشهریهای تهران به الگوی مصرف آب بیتوجه هستند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه یک شهر تهران از افت بارشها و ضرورت مدیریت مصرف آب خبر داد و گفت: استاندارد ملی سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در شبانهروز ۱۵۰ لیتر است، این رقم به طور متوسط در شهر تهران ۲۳۳ لیتر و در استان تهران ۲۱۴ لیتر است.
به گزارش تسنیم، علیرضا کارگری، در جمع خبرنگاران با اشاره دامنه نوسانات مصرف آب شهری اظهار داشت: در روزهای گذشته شاهد ثبت رکورد مصرف سه میلیون و 124 هزار مترمکعب آب در یک شبانهروز بودیم، این درحالی است که مصرف بیش از 3 میلیون مترمکعب آب در یک شبانهروز در شهر تهران را معمولا در خردادماه که شروع فصل گرم سال است شاهد بودیم و اینکه این میزان مصرف در یک روز زمستانی در اسفند ثبت شده، نشاندهنده افزایش قابل توجه مصرف آب در این روزهاست. وی ادامه داد علاوهبر اینکه ما کشوری خشک و نیمه خشک داریم و متوسط بارشهای ایران یک سوم متوسط بارشهای جهان است، در طی سالهای اخیر هم شاهد تغییر الگوی بارشها هستیم بهطور مثال در گذشته در اسفندماه، کوههای شمالی تهران منابع قابل توجهی برف داشت ولی امسال و سالهای اخیر، شاهد کاهش ذخایر برفی تهران هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه یک شهر تهران با بیان اینکه امسال از نظر میزان بارشها تا این موقع از سال آبی با کاهش قابل توجه مواجه بودهایم، گفت: میزان بارشهای کل کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز یکشنبه 107 میلیمتر بوده، در حالی که میانگین بلندمدت در مدت مشابه 143 میلیمتر و میزان بارشهای سالآبی گذشته در زمان مشابه، 181 میلیمتر بوده است.
وی افزود: در استان تهران نیز در سالآبی جاری 186 میلیمتر بارش داشتیم، در حالی که در سالآبی گذشته در مدت مشابه میزان بارشهای استان تهران 215 میلیمتر بوده است. کارگری با اشاره به اینکه در شهر تهران، مشترکان بهطور متوسط حدود 50 درصد بیشتر از الگوی مصرف آب شرب مصرف میکنند، گفت: این رقم در مناطق شمالی تهران کمی بیشتر از متوسط شهر تهران است و میتوان یکی از دلایل آن را رفاه نسبی بیشتر و عدم توجه برخی مشترکان به اصول مصرف بهینه آب در برخی مناطق شمالی تهران دانست.