kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
علی‌اکبر صالحی:

قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها یک فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد

رئیس سازمان انرژی اتمی ‌درباره اینکه قانون مجلس چقدر به سازمان انرژی اتمی ‌در پیشبرد اهداف کمک می‌کند؟ بیان کرد: این قانون از منظر فنی بسیار فرصت خوبی بود. واقعاً این را در دولت هم گفتم و اینکه این قانون یک فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: پروتکل الحاقی شامل تصویربرداری مستمر است و اگر تحریم را بردارند، تصاویر ناقص می‎شود و دردسر جدیدی برای ما ایجاد می‎شود. قبل از اینکه با آژانس مذاکره کنیم با مسئولان ارشد مشورت کردیم چارچوب برای ما مشخص شد.
صالحی گفت: مجلس در مورد قانون اقدام راهبردی با ما مشورت کرد. در ماجرای توافق با آژانس، آنها اگر پروتکل الحاقی را متوقف کنند، اگر مثلا بعد از 2 هفته تحریم‌ها رفع شد، ما چطور نظارت کنیم. چون مسئولان گفتند اگر طرف مقابل به برجام بازگشت ما هم تعهدات را اجرا می‎کنیم.
به گزارش تسنیم، وی که با بخش «بدون تعارف» بخش خبری 20:30 گفت‌وگو می‌کرد، افزود: الان آژانس تا 3 ماه حق دسترسی به دوربین‎های نظارتی را ندارد و اگر تحریم‎ها لغو نشود این اطلاعات پاک شده و می‎گوییم دوربین‎ها را بردارند. آژانس هر 3 ماه یک گزارش می‎دهد و برای همین فرصت دادیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ‌خاطرنشان کرد: قانون مجلس برای پیشبرد کار ما عالی بود.
صالحی درباره اینکه قانون مجلس چقدر به سازمان انرژی اتمی ‌در پیشبرد اهداف کمک می‌کند؟ بیان کرد: این قانون از منظر فنی بسیار فرصت خوبی بود. واقعاً این را در دولت هم گفتم و اینکه این قانون یک فرصت طلایی برای ما ایجاد کرد. من مباحث سیاسی را کنار می‌گذارم. این قانون فرصتی را به ما داد و خداوند فرصتی پیش آورد و ما ظرف ۲۴ ساعت غنی‌سازی ۲۰ درصد را راه انداختیم.
وی درباره اینکه چرا آمریکا و اروپا از اجرای قانون مجلس نگران بودند؟ اظهار داشت: چون از موضع منطق قدرت و زور صحبت می‌کنند و از موضع قدرت منطق که صحبت نمی‌کنند. می‌گوید زور دارم و به همین خاطر هر کاری می‌خواهم انجام می‌دهم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ‌افزود: این نیست که ما اهل مذاکره نیستیم. ما مذاکره کردیم، ولی آن مذاکره‌ای که آمریکا مدنظر دارد از نظر ما مردود است. آن چیزی که ما مردود می‌دانیم، مذاکره‌ای است که طبق تعریف او القا می‌شود و ما برای عدم اعتمادمان دلیل داریم. از زمان کودتای ۲۸ مرداد تا جنگ تحمیلی و... ما دلیل داریم.