kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۲۰۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸

سکوت سینمایی‌ها در سالگرد درگذشت پرمخاطب‌ترین فیلمساز ایران!(اخبار ادبی و هنری)

درحالی که فرج‌الله سلحشور بیشترین سهم در جذب مخاطب جهانی برای آثار ایرانی را داشته، همواره از سوی جریان روشنفکری مورد بی‌مهری قرار گرفته است و اکنون نیز پنجمین سالگرد فوت این هنرمند شایسته در سکوت رسانه‌های سینمایی سپری می‌شود.

به گزارش رجا، وقتی که از چشم انداز جهانی در سینمای امروز صحبت می‌کنیم، سینما بیشتر محدود به فرش قرمز جشنواره‌های اروپایی و اسکار می‌شود و احتمالا تنها خواسته قلبی سینماگران این است که تصویرشان روی مجله فرانسوی کایه‌دو یا آمریکایی ورایتی چاپ شود. اما در زمانه نه‌چندان دوری و در سایه سکوت رسانه‌ها و جشنواره‌های سینمایی دنیا، یک سریال ایرانی در ۹۰ کشور جهان به نمایش در آمد و به یکی از پربیننده‌ترین آثار تصویری ایران تبدیل شد.
در سکوت خبری رسانه‌های سینمایی کشور، پنجمین سالگرد درگذشت فرج الله سلحشور، کارگردان خوش‌نام و نستوه کشورمان سپری شد. کسی که خدمت زیادی به جهانی شدن سینمای ایران کرد و با یوسف پیامبر، آمار شگرفی در جذب مخاطب جهانی به‌جا گذاشت. کسی که ثابت کرد، داستان‌های قرآن تا چه اندازه کشش دارند و تا چه حد می‌توانند در ترویج معارف دینی کارآمد باشند. دامنه علاقه به سریال یوسف تا اندازه‌ای بود که حتی در کشورهای آفریقایی، بعضی از مخاطبین این سریال به زبان فارسی علاقه‌‌مند شدند و به سراغ آموزش این زبان رفتند.
طبق آخرین آماری که از مخاطبین این سریال در سال ۹۷ اعلام شد، مردم ۹۰ کشور جهان سریال حضرت یوسف را تماشا کرده‌اند و مخاطبین این سریال از قلب اروپا یعنی کشور بوسنی و هرزگوین تا کشورهای غرب آفریقا یعنی نیجریه امتداد پیدا کرده و مردم عمده کشورهای مسلمان دنیا، از علاقه‌مندان این سریال قرآنی بوده‌اند. همچنین مردم هند و اندونزی، کشورهای دوم و چهارم دنیا از نظر جمعیت، از این اثر استقبال کردند.
اما یوسف پیامبر تنها اثر جهانی فرج الله سلحشور نیست. مردان آنجلس نیز از مهم‌ترین سریال‌های ایرانی در دوران بعد از انقلاب به حساب می‌آید. سریالی که بعدا در جهان مسیحیت بازخوردهای قابل توجهی داشت.
 گفتنی است، گزارشی درباره مرحوم فرج الله سلحشور، فردا دوشنبه 11 اسفند در صفحه تصویرروز کیهان منتشر می‌شود. همچنین بازپخش سریال «یوسف پیامبر» همزمان با پنجمین سالگرد درگذشت خالق این اثر، از شبکه قرآن سیما آغاز شده است.