kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴

بلومبرگ: ایران بدون لغو تحریم‌ها ضرورتی برای برجام نمی‌بیند(خبر ویژه)

یک خبرگزاری آمریکایی می‌گوید ایران با وجود تحریم‌ها، دلیلی برای بازگشت به توافق یا توافق جدید نمی‌بیند.



خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با‌ اشاره به اعلام آمادگی آمریکا برای شرکت در نشست برجام و مخالفت مقامات ایران نوشت: بیم آن می‌رود ایران با هدف از دست ‌ندادن آخرین اهرم فشار، دیگر ضرورتی به انجام توافق بر سر برنامه هسته‌ای احساس نکند. در حالی که دولت «جو بایدن» تلاش دارد ایران را به پای میز مذاکره برگرداند، مقامات تهران به صراحت اعلام کرده‌اند که این کار آسانی نیست.
پس از آنکه آمریکا اعلام کرد آماده است همراه با سایر شرکای برجام در نشست مربوط به این توافق شرکت کند، ایران اعلام کرد بازگشت به توافق دیگر کار آسانی نیست. ظریف گفت که کشورش تنها پس از لغو تحریم‌های واشنگتن به گفت‌و‌گوها بازمی‌گردد؛ چیزی که ایالات متحده بارها آن را رد کرده است.
ناظران بر این باور هستند که وضعیت کنونی نشان دهنده دشواری بازگشت به مسیر قبلی است. به عبارتی تصور اینکه بایدن بتواند ایران را وادار کند به تعهدات برجامی خود بازگردد و آمریکا امکان مذاکره بر سر مسائل دیگر را با تهران داشته باشد، دشوار است.
اما نقش اروپا در این میان چیست؟ اتحادیه اروپا باید به سرعت نشستی که آمریکا هم موافقت کرده در آن شرکت کند را ترتیب دهد، تا انگیزه‌ای برای تهران و واشنگتن باشد. جان آلترمن مدیر برنامه خاورمیانه اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) در این خصوص گفت: وضعیت فعلی، پرده از برخی واقعیت‌های ناراحت‌کننده برمی دارد که مهم‌ترین آن این است: با وجود تحریم‌های واشنگتن، تهران ضرورتی درخصوص توافق احساس نمی‌کند.
آلترمن افزود: من می‌ترسم ایرانی‌ها متقاعد شده باشند که انجام توافق، آخرین اهرم فشار آنها را از بین خواهد برد. بنابراین مطمئن نیستم که بتوان با ایرانی‌ها توافق دیگری انجام داد.