kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۲۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

مرمت گنبد حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) به پایان رسید



عملیات مرمت و پرداخت گنبد منور حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در آستانه ولادت باسعادت فرزند آن حضرت به اتمام رسید.
به گزارش آستان قدس رضوی، عملیات پرداخت گنبد منور حرم مطهر رضوی یک رسم دیرینه است که مطابق برنامه زمان‌بندی هر سه سال یک بار انجام می‌شود.
مرمت و پرداخت گنبد به‌دلیل کدر و سیاه شدن خشت‌های آن انجام می‌شود و آلودگی هوا و ریزگردها از مهم‌ترین دلایلی هستند که سبب کدر شدن خشت‌ها می‌شوند.
علاوه بر آن قطعات مسی به کار رفته در پشت خشت‌های گنبد نیز به‌دلیل اکسید شدن، دچار شوره‌زدگی شده و خشت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند که ضرورت مرمت گنبد منور را دوچندان می‌کنند.
پرداخت خشت‌های گنبد به عنوان قدم اول این عملیات است که یک تیم ۲۵ نفره خبره بدون استفاده از هیچ نوع اسید، فرچه سیمی یا سنباده‌کاری این عملیات را انجام می‌دهند. در مرحله دوم، عملیات درزگیری و بندکشی انجام و با بهره‌گیری از دانش روز، مواد و مصالحی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در برابر سرما و گرما مقاوم باشد و دچار انبساط و انقباض نشود.
سومین مرحله، شست‌وشوی خشت‌های گنبد با گلاب و غنچه گل‌محمدی است که یکی از اثرات مهم آن، خش‌گیری خشت‌هاست و جلوه‌گری آن‌ها را بیشتر می‌کند.
ترمیم کتیبه‌های اطراف گنبد منور نیز که بر اثر عوامل محیطی دچار آسیب شده بودند از دیگر اقداماتی بود که با دقت و با افزایش مقاومت رنگ کتیبه‌ها در برابر سرما و گرما انجام شد.