kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

خط لوله انتقال سوخت تبریز- خوی - ارومیه به بهره‌برداری رسید


 
 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با راه‌اندازی خط لوله انتقال سوخت تبریز- خوی – ارومیه، از تردد حدود ۷۵۰‌تانکر تریلی حامل سوخت در جاده‌های این استان جلوگیری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، کرامت ویس کرمی ، در آیین افتتاح خط لوله انتقال سوخت تبریز- خوی - ارومیه اظهار داشت: این خط لوله با هدف جابه‌جایی فرآورده‌های نفتی شمال‌غرب کشور به بهره‌برداری رسید.
وی تصریح کرد: خط لوله تبریز- خوی - ارومیه شامل احداث یک رشته خط لوله ۱۴ اینچ، طول ۲۲۰ کیلومتر و یک رشته خط لوله انشعابی از خوی به سلماس به طول ۳۶ کیلومتر است.
ویس کرمی با بیان اینکه این خط انتقال شامل یک اتصال ۱۶ کیلومتری بین پایانه جدید به پایانه قدیم نیز می‌شود، افزود: احداث تاسیسات مربوطه شامل تغییرات تلمبه‌خانه در تبریز و پایانه ارومیه نیز بخشی از این طرح است.
وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این خط لوله از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است، افزود: برای اتمام این خط انتقال بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و جدا از آن ۱۴ میلیون یورو نیز هزینه ارزی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه سرمایه این خط انتقال از منابع داخلی تامین شده است، گفت: در مجموع ظرفیت انتقال این خط بیش از ۶۰ هزار بشکه در روز است.
ویس کرمی اعلام کرد: هم‌اکنون انتقال فرآورده‌های مورد نیاز بخشی از استان کردستان و آذربایجان‌غربی با استفاده از خط لوله قدیم جنوب واقع در دریاچه ارومیه (با ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز) و تردد ‌تانکرهای سوخت در جاده‌های این مناطق تامین می‌شود.