kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

محققان مازندرانی از اسکناس‌های فرسوده الکل زیستی تولید کردند


 
 محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق شدند از کاغذهای اسکناس فرسوده الکل زیستی یا بیواتانول تولید کنند.
این کار تحقیقاتی را امید یزدانی آقمشهدی دانشجوی دکترای گروه مهندسی صنایع چوب و کاغذ این دانشگاه با راهنمایی دکتر قاسم اسدپور و مشاور دکتر اسماعیل گرمارودی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سیدمجیذ ذبیح‌زاده و دکتر «تیموکیکاس» از دانشگاه لایف ساینس استونی انجام داده است.
نتایج این پژوهش در قالب دو مقاله آی‌اس‌آی ISI در سال ۲۰۲۰ چاپ شده است.
بر اساس این گزارش، در این تحقیق، با استفاده از فرایند‌های جوهر‌زدایی‌، فراصوت و همچنین برای نخستین بار پیش تیمار شیمیایی - مکانیکی از نوع انفجار نیتروژن (NED)، فرایند قندسازی و تخمیر از کاغذ اسکناس فرسوده انجام و نسبت به تولید بیواتانول اقدام شد.
هدف از انجام این تحقیق، استفاده بهینه از این اسکناس‌ها برای تولید موادی باارزش افزوده بالا و همچنین کاهش آلودگی خاک و هوا اعلام شده است.
روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از قول دکتر قاسم اسدپور عضو هیئت علمی این دانشگاه و مسئول هدایت این پروژه تحقیقاتی، اعلام کرد: اتانول زیستی یا بیواتانول حاصل از اسکناس‌های فرسوده، محصول مناسبی برای جایگزینی عامل افزاینده عدد اکتان بنزین (MTBE) است چون ماده «ام‌تی‌بی‌یی» به علت سمی بودن عامل آلوده‌کننده آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود.
در حال حاضر اسکناس‌های فرسوده پس از جمع‌آوری در خزانه‌داری کشور با طی فرایندی خاص امحا می‌شود. طبق مقررات اسکناس‌ها هفت سال پس از قرار گرفتن در چرخه جمع‌آوری می‌شود و اسکناس‌های نو جای آنها را می‌گیرد.
طبق اعلام بانک مرکزی سالانه بیش از ۷۰۰ میلیون برگ اسکناس از چرخه اقتصادی کشور خارج می‌شود. برای جمع‌آوری، امحا و چاپ مجدد آنها مبلغی معادل ۱۲ میلیارد تومان از بودجه کشور خرج می‌شود.