kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳

رزمایش دریایی ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند پایان یافت

رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند با رژه یگان‌های شناور شرکت کننده در رزمایش از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» پایان یافت.



امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند با برگزاری رژه یگان‌های شرکت‌کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت.
دریادار دوم طحانی افزود: در رژه پایانی، شناورهای ایرانی متشکل از ناوشکن بومی جماران، ناوشکن نقدی، ناو موشک‌انداز فلاخن و ناو موشک‌انداز گردونه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و شناورهای شهید ناظری، شهید محمودی و شناور کلاس تندر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین فریگیت Stoiky و ناو لجستیکی KoLa نیروی دریایی روسیه حضور داشتند.
سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند اذعان داشت: رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند از سه‌شنبه ۲۸ بهمن ماه آغاز و در طول دو روز تمرینات متنوعی در دریا شامل تمرین انواع صورتبندی‌های آفندی، تیراندازی شبانه و روزانه علیه اهداف مشخص، عملیات بالگرد و پهپاد و اجرای عملیات نفوذ از سطح و نفوذ از هوا به منظور رهایی کشتی‌های مورد تعرض قرار گرفته و همچنین امداد و نجات مصدومین، اطفای حریق کشتی آسیب دیده و عملیات یدک کشتی به بندرگاه و در نهایت رژه دریایی با موفقیت انجام شد.
اجرای عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده
امیر دریادار دوم «غلامرضا طحانی» سخنگوی رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند گفت: در دومین روز از رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند و بر اساس سناریوی از پیش تعیین شده، عملیات آزادسازی دو فروند کشتی تجاری که در حال دریانوردی آب‌های بین‌المللی توسط دزدان دریایی ربوده شده بودند، توسط یگان‌های سطحی و پروازی انجام شد.
امیر طحانی افزود: در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های تجاری به مرکز MRCC چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط یک فروند بالگرد SH3D نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد شناسایی و جستجو قرار گرفت و سپس ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» به‌عنوان یگان سرفرماندهی رزمایش، شناور‌های رزمی مستقر در منطقه را برای انجام عملیات آزادسازی به دو گروه متشکل از یگان‌های ایران و روسیه تقسیم کرد.
وی اعلام کرد: در ادامه، نیرو‌های عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران و روسیه با فرود آمدن از هوا و همچنین نفوذ همزمان از سطح بر روی عرشه کشتی ربوده شده مستقر شدند و دزدان دریایی را دستگیر و سناریوی عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند.
این سناریوها شامل دستگیری دزدان دریایی مبارزه با حریق ایجاد شده در کشتی که توسط دزدان دریایی برای به تأخیر انداختن عملیات نجات ایجاد شده بود و همچنین مداوای زخمیان و مصدومین حادثه و در نهایت اجرای عملیات یدک شناور تجاری به لنگرگاه امن با موفقیت انجام شد.
تیراندازی شبانه به اهداف هوایی
امیر طحانی خاطرنشان کرد: در ادامه رزمایش مرکب امنیت دریایی در شمال اقیانوس هند، سه شنبه شب عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی که از مهمترین تمرینات دریایی به شمار می‌رود با موفقیت انجام شد. وی افزود: عملیات تیراندازی شبانه به اهداف هوایی مستلزم هماهنگی و دستورات جز به جز است و با توجه به تنوع پهپادها و ریزپرنده‌ها، سناریوی این تمرین طراحی و بر پایه یک زبان تاکتیکی مشترک بین نیروهای دریایی ایران متشکل از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران و همچنین نیروی دریایی روسیه با موفقیت اجرا شد. رزمایش مرکب امنیت دریایی شمال اقیانوس هند از سه‌شنبه 28 بهمن ماه در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده و به مدت دو روز ادامه یافت.