کد خبر: ۲۱۱۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۸

چرا تلفات کرونا در آمریکا بسیار بالاست؟ رسانه‌های آمریکایی پاسخ می‌دهند

رسانه‌های آمریکایی با تشریح دلایل اصلی افزایش میزان فوتی‌های کرونا در این کشور، اذعان کردند خودکامگی، انحطاط دموکراسی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم دلایل اصلی تلفات بالای کرونا در این کشور است. آمریکا با 500 هزار فوتی، به تنهایی یک پنجم کل تلفات کرونایی جهان را به خود اختصاص داده است!


سرویس خارجی-

 داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان دیروز از مرز 109 میلیون و 744 هزار نفر گذشت و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 2 میلیون و 420 هزار نفر رسیده است. بر اساس داده‌های این مرکز آمریکا همچنان با بیش از 28 میلیون مبتلا و 500 هزار فوتی بدترین وضعیت را در بین کشورهای جهان داراست. افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا در آمریکا باعث شده رسانه‌های این کشور نیز گمانه‌زنی‌های مختلفی را در همین زمینه مطرح کنند.
مثلا شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در گزارشی تفصیلی در این زمینه نوشته: «امروز در آمریکا در حال درک این موضوع هستیم که چگونه
۴۰ سال ایدئولوژی متمایل به نابودی در دولت ما در واشنگتن، قدرت مرکزی را فرسوده کرده است. آن هم درست زمانی که می‌توانستیم بیشترین استفاده را از آن برای ارائه پاسخ منسجم به کووید-۱۹ داشته باشیم، این برای آینده دموکراسی ما به چه معناست؟ خطر بالقوه با افزایش کنترل مرکزی همیشه این بوده که جای خود را به انحطاط دموکراسی و ظهور خودکامگی بدهد. در طول تاریخ، موارد اضطراری مربوط به قحطی، آفت و جنگ دریچه‌ای برای خودکامگان احتمالی فراهم کرده است تا بتوانند خود را مطرح کرده، نهاد‌های قدرتمند مرکزی را ایجاد کنند و هرگونه مشاوره با مردم را کنار بگذارند. امروز از مجارستان تا کامبوج، مستبدین امیدوارند که همه گیری فعلی دقیقا همین نتیجه را ایجاد کند».
باشگاه خبرنگاران نیز در همین ارتباط با استناد به نظرسنجی‌هایی که در آمریکا انجام شده، نوشته، «بیش از نیمی از آمریکایی‌ها به طور منظم هنگام حضور در اجتماعات خصوصی (جمع‌های خانوادگی و دوستانه) از ماسک استفاده نمی‌کنند، این در حالی است که مقامات بهداشتی این کشور بار‌ها هشدار داده‌اند که اجتماعات می‌تواند وضعیت را بدتر کند. بیشتر آمریکایی‌ها معتقدند اجبار استفاده از ماسک، آزادی انتخاب آنها را نقض می‌کند از
این رو از دستورات سرپیچی کرده و از استفاده از ماسک امتناع می‎ورزند؛ تا آنجا که «جروم آدامز»، جراح عمومی در واکنش به این تفکر شهروندان آمریکایی در پیامی توئیتری نوشته "برخی احساس می‌کنند استفاده از ماسک  آزادی انتخاب آنها را نقض می‌کند در حالی که اگر افراد بیشتری از ماسک استفاده کنند، آزادی بیشتری برای بیرون رفتن خواهیم داشت". شبکه رادیویی «ان پی آر» اما در گزارش خود، از زاویه‌ای متفاوت به بررسی دلایل مرگ و میر بالای آمریکایی‌ها پرداخته و نوشته: «به طور کلی مرگ و میر در آمریکا ۸۵ درصد بیشتر از مکان‌هایی مانند آلمان، اسرائیل و دانمارک است. میزان فوتی‌ها در این کشور حتی از سوئد هم ۲۹درصد بیشتر است که برای مدتی طولانی همه چیز را نادیده می‌گرفت و از اعمال محدودیت‌های شدید اجتماعی خودداری می‌کرد و هرگز نیز وارد قرنطینه نشد؛ آمریکا حتی اگر راه سوئد را دنبال کرده و هیچ کاری نکند باز هم ۲۹درصد بیشتر از آنچه باید، تلفات کرونایی داشته است». اقدامات مضحکی که ترامپ در مواجهه با این ویروس کرد و آن را لااقل در بخشی از هوادارانش «کم اهمیت» جلوه داد نیز از جمله دلایل افزایش تلفات کرونایی آمریکا، عنوان شده است. به این لیست می‌توان، تاثیرات نژادپرستی سیستماتیک، تبعات اقتصادی کرونا و فقر را نیز اضافه کرد که چند روز پیش، سناتور برنی سندرز به گوشه‌ای از آن اشاره کرد. سندرز نوشت، 140 میلیون نفر از مردم آمریکا کم درآمد هستند و از این میزان 92 میلیون نفر قادر به تامین هزینه‌های درمانی نیستند!
7 گونه جدید ویروس!
همزمان نتایج مطالعات جدید در آمریکا نشان می‌دهد که ۷ گونه جدید از ویروس کرونا در این کشور شناسایی شده که تمام یا بخشی از آنها دارای جهش‌هایی مشابه گونه‌ای از ویروس کرونا هستند که در انگلیس شیوع یافته بود. بر اساس این مطالعه که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شده، در میان بیماران آمریکایی، ۷ گونه جدید ویروس کرونا یافت شده که تا پیش از آن شناسایی نشده بود و گمان می‌رود که منشأ تمامی این گونه‌ها داخلی باشند.این ویروس‌ها جهش‌های مشابهی در بخشی از ژن‌شان که نحوه ورود به سلول انسانی را مشخص می‌کند دارند. محققان گفته‌اند که این ویروس‌های
جهش یافته بسیار مسری‌تر بوده و مشابه ویروس کرونایی هستند که پیشتر در انگلیس شیوع یافته بود.