kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۸۴۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
رئیس ‌اتحادیه املاک:

مراکز آماری موجب گرانی اخیر مسکن شدند

رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه روند ریزش قیمت مسکن از حدود سه ماه قبل آغاز شد، گفت: همین که بعضی مراکز آماری اعلام کردند قیمت‌ها بالا رفته ترمز کاهش قیمت‌ها کشیده شد.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره دلیل افزایش اخیر قیمت مسکن اظهار کرد: در شرایطی که قیمت‌ها در بازار مسکن روند نزولی به خود گرفته بود اعلام رشد قیمت در دی ماه از سوی مراکز آماری به نوعی ترمز ریزش قیمت‌ها را کشید و باعث شد بازار به ثبات برسد. بانک مرکزی اعلام کرد طی یک ماه قیمت‌ها یک و هشت دهم درصد بالا رفته و مرکز آمار این عدد را هشت و دو دهم درصد عنوان کرد. جدا از اینکه اختلاف زیاد آمار این دو بخش با یکدیگر جای تأمل دارد به ایجاد جو روانی در بازار منجر شد.
وی افزود: هرچه ما تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را پایین بیاوریم برخی مراکز رشته‌های ما را پنبه می‌کنند. گرانی مسکن باعث رکود می‌شود و کار دفاتر املاک را کساد می‌کند. بنابراین مشاوران املاک تلاش می‌کنند با دلالت بر روی معاملات، قیمت‌ها را پایین بیاورند. اما در کمال تعجب می‌شنویم که مشاوران را عامل گرانی می‌دانند و در واقع آدرس‌اشتباه می‌دهند.
رئیس ‌اتحادیه مشاوران املاک، سودهای بالایی که بساز بفروش‌ها از بازار مسکن کسب می‌کنند را از دیگر عوامل گرانی قیمت خانه دانست و گفت: قیمت ساخت برای تعاونی‌های مسکن حدودا متری چهار میلیون تومان و در حالت آزاد متری هشت میلیون تومان تمام می‌شود. چرا سازندگان، خانه‌ها را متری ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر می‌فروشند؟
خسروی با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان به پاکتی ۴۵ هزار تومان که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاده و بهانه دیگری برای رشد قیمت مسکن شده است گفت: در شرایط واقعی سیمان تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده مسکن ندارد اما بعضی آقایان از رشد قیمت سیمان یا فولاد به عنوان اهرم روانی استفاده می‌کنند و نرخ فروش مسکن را بالا می‌برند.
وی تصریح کرد: با همه این جوسازی‌ها معتقدم بازار مسکن هنوز ظرفیت کاهش قیمت را دارد به شرطی برخی آقایان اجازه بدهند. چند کار مهم اگر انجام شود نرخ‌ها می‌شکند. اولا مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر واحدهای لوکس اجرایی شود. در کنار آن بانک‌ها از ساخت و ساز و به طور کلی بازار ملک دست بردارند. دولت هم بر بازار مصالح ساختمانی و وضعیت ساخت و ساز نظارت داشته باشد. به اعتقاد من برخی مراکز اگر درباره مسکن آمار ندهند خیلی بهتر است.
گفتنی است، برخی بسازبفروش‌ها سالهاست که با راه‌اندازی دفاتر مشاور املاک به گرانی مسکن دامن زده و می‌زنند. ضمن اینکه برخی مشاوران املاک هم ساختمان‌های زیادی دارند و آنها هم موجب گرانی می‌شوند. بسازبفروشی و املاک باید از یکدیگر جدا شود.