چرا فضای مهمترین رویداد سینمایی کشور قرابتی با فرهنگ ایرانی- اسلامی ندارد؟(اخبار ادبی و هنری)
سالهاست که کاخ جشنواره فجر تبدیل به مهمترین موقعیت ابتذال و تولید محتوا برای رسانههای زرد شده است. اتفاقی که نه تنها در خدمت اعتلای فرهنگی اسلامی- ایرانی نیست، بلکه در ترویج بیبندوباری و هنجارشکنی در نوع خود بینظیر بوده است.
به گزارش رجانیوز، طبق برنامه بودجه امسال، ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه سازمان سینمایی است که ۱۷ میلیارد تومان آن بهصورت مستقیم برای جشنواره ملی و جهانی فیلم فجر تخصیص یافته است. مابقی این ۲۱۰ میلیارد نیز برای تولید و حمایت آثار سینمایی در نظر گرفته شده که نهایتا در خدمت مهمترین اتفاق سینمایی ایران یعنی جشنواره فجر قرار خواهد گرفت.
از عنوان فجر برای جشنواره بهمنماه سینمای ایران، این برداشت قابل تصور است که سینماگران در راستای پاسداشت انقلاب اسلامی و ارزشهای آن، گردهم میآیند و مهمترین آثار در این رابطه را ارج مینهند. اما جشنواره فیلم فجر (که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار میشود) نهتنها بخش قابل توجهی از آثار و نتایجش در خدمت آرمانهای انقلاب نیست، بلکه در شکل و شمایل ظاهری خود به نوعی خطشکن در ترویج ناهنجاریها و پیشران در شوآف و بیبندوباری است.
جوّ حاکم بر این رویداد سینمایی موجب رقابت سلبریتیها در نمایش برندهای لوکس و مسابقه بیمعنای فشیون و مد در میان چهرههای سینمایی شده است، فضایی که آکنده از شوآف و بیتناسب با طبقات عادی مردم و انقلاب است.
اما آیا ضابطهمند کردن فضای جشنواره میتواند در تغییر این رویه موثر باشد؟ ضابطه لزوما به معنی قوانین و مقررات نیست، اما هزینهزا شدن ناهنجاری برای افرادی که مهمترین آوردگاه مالیشان بودجه بیتالمال است و در بستر جشنوارهای که قرار بود در خدمت آرمانهای انقلاب اسلامی باشد رشد و نمو پیدا کردهاند، کمترین کاری است که باید در این سالها انجام میشد.