kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۹
پس‌لرزه‌های شکست اسرائیل در غزه

فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برکنار شد

ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود در جنگ غزه باعث شد که وزیر جنگ این رژیم فرمانده نیروی هوایی را برکنار کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری فلسطین الیوم، پس از شکست ارتش رژیم صهیونیستی  در جنگ غزه «موشه یعالون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، سرتیپ «عمیکام نورکین» را به جای «حاجی تبلونسکی» به عنوان فرمانده نیروی هوایی این رژیم منصوب کرد.
منابع خبری اعلام کردند که علت اصلی این تغییر در نیروی هوایی شکست رژیم صهیونیستی در جنگ سوم غزه است.
برکناری فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت می‌گیرد که این رژیم برای برقراری آتش‌بس دائم و فرار از مخمصه جنگ، در قاهره به تلاش‌های سیاسی روی آورده است.
نتایج غیر رسمی
مذاکرات آتش‌بس
در همین رابطه شبکه دوم رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل آمادگی دارد با حماس وارد معامله شده و محاصره نوار غزه را به تدریج برچیند این در حالی است که عضو هیئت فلسطینی مذاکره کننده در قاهره اعلام کرد که مذاکرات بر سر ساز و کار اجرای توافقنامه متمرکز است و قرار شد که بحث درباره فرودگاه و بندر به مذاکرات نهایی با اسرائیل پس از اعلام برقراری آتش‌بس در غزه موکول شود.
به گفته این مقام فلسطینی طرف اسرائیلی با مسئله بازگشایی گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌ها از طریق این گذرگاه‌ها به نوار غزه موافقت کرده اما بازسازی غزه را به پیشرفت در موضوع امنیت و وجود تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه مرتبط کرده است.
طرف اسرائیلی همچنین با ارسال کمک‌های مالی به غزه از طریق تشکیلات خودگردان جهت پرداخت حقوق کارکنان غزه و یا صندوق وابسته به سازمان ملل موافقت کرده است.
درباره نوار مرزی نیز اسرائیل با مساحت 300 متر و در رابطه با صید ماهی در مساحت 6 مایلی موافقت کرده است و قرار است این مساحت در مذاکرات با تشکیلات خودگردان افزایش یابد.
طرف اسرائيلی همچنین موافقت کرد که گذرگاه رفح بازگشایی شود و نیروهای گارد ریاست تشکیلات خودگردان و دولت توافق ملی در آن حضور یابند و همچنین تردد افراد از طریق گذرگاه ایرز تسهیل شود.
اسرائیل همچنین به زودی اسیران فلسطینی مرحله چهارم را مطابق با توافقات قبلی با تشکیلات خودگردان آزاد می‌کند.
هیئت فلسطینی اعلام کرد که اسرائیلی‌ها از روز دوشنبه خواهان تمدید آتش‌بس برای سه روز دیگر شدند اما فلسطینی‌ها و مصری‌ها خواهان این هستند که تا قبل از پایان مهلت آتش‌بس کنونی به توافقی دست یابند.
از سوی دیگر، شبکه المیادین اعلام کرد که اطلاعاتی به دست آورده است که نشان می‌دهد طرف مصری با بررسی مسئله خلع سلاح مقاومت مخالفت کرده است.
هیئت فلسطینی نیز کاملاً مخالفت خود را با این مسئله اعلام کرده است.
عزب الرشق از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس نیز اظهار داشت که این جنبش هیچ مانعی نمی‌بیند که تشکیلات خودگردان فلسطین بازسازی نوار غزه و اجرای توافق‌ها را بر پایه شراکت بر عهده بگیرد. همزمان داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی گفت که مقاومت به جان‌فشانی‌های فلسطینی‌ها در نوار غزه وفادار خواهد ماند.
وی گفت: توقف هرگونه حملات و پایان دادن به محاصره غزه دو مسئله‌ای است که مقاومت در مذاکرات قاهره از آن‌ها کوتاه نخواهد آمد.
در همین رابطه شبکه اسکای نیوز اعلام کرد، با توجه به حصول برخی پیشرفت‌ها در مذاکرات آتش‌بس و موافقت اسرائیل با بخش اعظم خواسته‌های فلسطینیان احتمال امضای موافقتنامه آتش‌بس دائم تقویت شده است.
از سوی دیگر وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که براثر تجاوز نظامی 36 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه 1951 فلسطینی به شهادت رسیده و 10 هزار و 193 نفر دیگر مجروح شده‌اند.
سایر رویدادها
* منابع فلسطینی گزارش دادند که پلیس رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب 60 فلسطینی را در قدس اشغالی بازداشت کرد.
* نشریه آمریکایی فارین افرز نوشت، بهترین گزینه برای امنیت اسرائیل عقب‌نشینی از کرانه باختری است.
* وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اسماعیل هنیه نخست وزیر سابق حماس را به ترور تهدید کرد.
* منابع خبری ونزوئلا از ارسال 12 تن محموله کمک‌های بشر دوستانه از این کشور به نوار غزه خبر دادند.
* هیئتی که از سوی سازمان ملل متحد مسئول تحقیق و تفحص درباره جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شده است از ماه آینده میلادی فعالیت خود را در این منطقه آغاز می‌کند.