kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶

ناکارآمدی وام‌های مسکن به دلیل گرانی شدید قیمت خانه

در حالی بانک مسکن دو طرح تسهیلات‌دهی را مصوب کرده که به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن، این وام‌ها کارآیی چندانی ندارد و متقاضیان هم توانایی کافی برای پرداخت اقساط چند میلیون تومانی آن را ندارند.

به گزارش ایسنا، سوق یافتن متقاضیان خرید مسکن به سوی آپارتمان‌های قدیمی با یک مصوبه بانکی دیگر برای افزایش سقف سنی واحدهای مشمول دریافت وام مواجه شد. بانک مسکن به تازگی و همزمان با فرارسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، سقف سنی آپارتمان‌های مسکونی مشمول استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم را از ۲۰ به ۲۵ سال افزایش داده است.
البته محمود شایان، مدیرعامل بانک مسکن، گفته است که این اقدام مربوط به خرید واحدهای مسکونی در بافت‌های معمولی شهر است و شامل واحدهای واقع در بافت‌های فرسوده نمی‌شود. مهرماه سال گذشته نیز این بانک مصوب کرد خریداران واحدهای با عمر بنای ۲۵ سال می‌توانند از تسهیلات اوراق استفاده کنند که تا پیش از این به واحدهای کمتر از ۲۰ سال پرداخت می‌شد. سقف تسهیلات مسکن یکم برای زوجین تهرانی ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ سود هشت درصد است. حداکثر وامی هم که می‌توان از طریق خرید اوراق به اضافه وام جعاله دریافت کرد ۲۴۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد برای زوجین است. هر دو نوع تسهیلات باید ۱۲ ساله تسویه شود. اقساط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با نرخ سود هشت درصد و اقساط ماهانه وام ۲۴۰ میلیون تومانی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با نرخ سود ۱۸ درصد است. اقساط هر دو تسهیلات برای متقاضیان این وام‌ها سنگین به نظر می‌رسد.
حدود سه هفته قبل در آستانه سالروز تاسیس بانک مسکن و دهه مبارک فجر با هدف تقویت قدرت خرید متقاضیان، این بانک طرحی را به تصویب رسانده که متقاضیان خرید خانه بتوانند نیمی از وام ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق را با خرید تسه و نیمی دیگر را بدون خرید اوراق دریافت و وام را پنج ساله تسویه کنند؛ در حالی که طبق طرح قبلی با مدت بازپرداخت ۱۲ ساله، اقساط ماهیانه ۴.۴ میلیون تومان بود و طبیعتا اقساط وام جدید به حدود دو برابر آن می‌رسد.
این در حالی است که با توجه به رشد قیمت مسکن، تسهیلات مذکور کارآیی خود را از دست داده و افزایش سقف سنی واحدهای مشمول اهمیت چندانی ندارد. با توجه به میانگین قیمت ۲۷.۴ میلیون تومان قیمت مسکن در شهر تهران در حال حاضر با وام ۱۶۰ میلیون تومانی خانه اولی‌ها می‌توان پنج متر و ۸۰ سانتیمتر و با وام ۲۴۰ میلیون تومانی اوراق ۸ متر و ۷۰ سانتیمتر خانه خریداری کرد.
رشد قیمت مسکن و اقساط بالای تسهیلات، متقاضیان خرید را به سمت واحدهای قدیمی سوق داده است. دی ماه ۱۳۹۳ واحدهای بالای پنج سال صرفا ۴۲ درصد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص می داد که هم اکنون این میزان به ۶۱ درصد رسیده است. پرداخت وام به واحدهای ۲۵ ساله شاید از منظر سوق یافتن متقاضیان به سمت واحدهای قدیمی قابل توجیه باشد اما با توجه به عدم تکافوی وام‌های پرداختی و نبود توانایی کافی از سوی متقاضیان برای پرداخت اقساط هر دو نوع وام مذکور، این مشوق‌ها را بی‌اثر کرده است.
با توجه به شرایط موجود، افزایش سقف تسهیلات نیز کارآیی نخواهد داشت، زیرا اصولا متقاضی که هم‌اکنون نمی‌تواند از عهده قسط ۴.۴ میلیون تومانی بربیایند با افزایش مبلغ وام، بدون افزایش مدت بازپرداخت تمایلی به دریافت تسهیلات مسکن نخواهد داشت.