kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
رئیس‌سازمان امور مالیاتی:

وزارت کشور در زمینه مالیات خانه‌های خالی همکاری نمی‌کند

رئیس ‌سازمان امور مالیاتی کشور گفت: پیش‌نویس آئین‌نامه مالیات از خانه‌های خالی، در سیستم اداری وزارتخانه‌های راه و کشور باقی مانده و پیگیریها در این خصوص به نتیجه نرسیده است.




امیدعلی پارسا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه، در لایحه بودجه سال آینده دولت 225 هزار میلیارد تومان به عنوان درآمد مالیاتی پیشنهاد کرده بود، افزود: در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس این رقم به 266 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که از محل افزایش نرخ‌ها نیست و فشاری به مؤدیان مالیاتی موجود نخواهد بود بلکه از محل کارآیی و بهره‌وری محقق خواهد شد. همچنین از محل مالیات بر خودرو و خانه‌های لوکس که بیش از یک میلیارد تومان ارزش داشته باشد.
وی درخصوص آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی گفت: ما در سازمان مالیاتی پیش‌نویس آئین نامه مذکور را به وزارت کشور ارسال کرده‌ایم. چراکه بر اساس هماهنگی انجام شده مقرر شد تا آیین‌نامه نهایی این قانون توسط سازمان مالیاتی، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت برود. متاسفانه این پیش‌نویس در سیستم اداری این دو وزارتخانه باقی مانده و هنوز جوابی در این خصوص وصول نشده است. از سوی دیگر پیش‌نویس آیین نامه خانه‌های لوکس مبتنی بر حکم قانون بودجه 99 در کمیسیون فرعی اقتصادی هیئت دولت قرار دارد. بنابراین سازمان مالیاتی در این خصوص یعنی ارسال به موقع آیین نامه پیش نهادی وظیفه خود را انجام داده است.
رئیس‌سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: با قانون قبلی درخصوص خانه‌های خالی هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌داد. اما درخصوص قانون جدید باید به این نکته توجه کرد که پس از چهار ماه از اعلام وزارت راه و شهرسازی مرحله صدور برگ‌های تشخیص انجام می‌شود.
پارسا افزود: مالیات بر خانه و ماشین لوکس و همچنین حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و پیش‌بینی دو طبقه مالیاتی در مالیات بر حقوق و دستمزد که اگر از 30 میلیون تومان مجموع دریافتی فرد بیشتر شود با نرخ‌های 30 و 35 درصد باید مالیات بپردازند، پایه‌های جدید مالیاتی است.