kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۹۲۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
وزیر نیرو:

تمامی شهرها و82 درصد روستاهای کشور دارای آب شرب پایدار هستند

وزیر نیرو از بهره‌مندی تمامی شهرها و 82 درصد روستاهای کشور از آب شرب پایدار خبر داد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا اردکانیان در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری ، ​با بیان اینکه صد درصد شهر‌های ایران از آب شرب پایدار برخوردار هستند افزود: البته در تابستان‌ها برخی از شهر‌ها با تنش آبی مواجه هستند که این موضوع یعنی میزان منابع آبی 20 درصد کمتر از مصارف آن است.
وی با بیان اینکه 82 درصد از جمعیت روستایی کشور نیز از آب شرب سالم و پایدار برخوردار هستند گفت: در 8 سال گذشته 9 میلیون و 300 هزار نفر از روستاییان کشور به آب سالم و پایدار دسترسی پیدا کردند که تا نیمه سال 1400 این رقم به 10 میلیون و 200 هزار نفر خواهد رسید یعنی هر هفته 31 روستا به شبکه آب شرب سالم و پایدار وصل شدند.
وزیر نیرو با‌اشاره به اینکه تاکنون 12 هزار و 400 روستا به شبکه آب شرب پایدار وصل شدند ادامه داد: مابقی روستا‌ها نیز از این خدمت برخوردار خواهند شد.
 اردکانیان با‌اشاره به برخورداری 100 درصدی مناطق شهری کشور از شبکه برق گفت: میزان برق رسانی به روستا‌ها نیز در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه شده است به نحوی که هم‌اکنون روستا‌های زیر 20 خانوار را برق رسانی می‌کنیم و البته جمعیت عشایری را نیز به سامانه خورشیدی موبایلی مجهز می‌کنیم که تامین برق حداقلی برای آنها انجام شود. اردکانیان درخصوص وضع سامانه فاضلاب کشور نیز گفت: 42 سال پیش وقتی این نظام مستقر شد تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور در شهر‌ها شامل 4 واحد بود که هیچ کدام حتی یک شهر را نیز نمی‌توانستند کامل پوشش بدهند این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم این تعداد به 168 واحد و در پایان دولت دوازدهم به 269 تصفیه خانه خواهد رسید.
وی با‌ اشاره به اینکه هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب به بهره‌بردار‌ی رسیده است گفت:​ این موضوع نه فقط در کشور‌های در حال توسعه بلکه در کشور‌های توسعه یافته نیز شاخص بسیار مهمی است و البته هم‌اکنون 52 تا 53 درصد شهر‌های کشور تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه شده است.
وزیر نیرو گفت: در حال حاضر و طبق آمار واصله حدود 265 مگاوات خاموشی واحد‌ها گزارش شده است ضمناً جمع‌آوری واحد‌های غیرمجاز هم همچنان ادامه خواهد داشت.
 اردکانیان تصریح کرد: به منظور صرفه‌جویی برق، حدود 340 مگاوات از محل معابری که خاموشی آنها ایجاد دردسر و ناامنی نمی‌کرد، وصول شده و این میزان وصول انرژی با خاموشی کامل یا کم کردن حجم چراغ‌ها به دست آمده است.
وی با‌اشاره به حجم 50 میلیارد مکعبی سد‌های کشور گفت: سال قبل همین موقع حدوداً 27 میلیارد مترمکعب در سد‌های کشور آب داشتیم، اما امسال نسبت به سال قبل با مدیریت درست، حجم آب سد‌های کشور خیلی هم کم نشده و فقط تقریباً 2 درصد کاهش ذخیره آبی داشته‌ایم.