kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳

وزارت امنیت داخلی آمریکا هشدار داد؛ ترامپ رفت، خطر ترامپیسم باقی است

وزارت امنیت داخلی آمریکا به رغم گذشت چند هفته از رفتن ترامپ می‌گوید هنوز خطر اقدامات خشونت‌بار و تحریک‌آمیز گروه‌ها و اشخاص افراطی حامی ترامپ در این کشور وجود دارد. همزمان رسانه‌ها از بازداشت یک هوادار ترامپ به ظن تلاش برای بمب گذاری و ترور فرماندار کالیفرنیا خبر دادند.


سرویس خارجی-

ترامپ رفته اما ترامپیسم در آمریکا باقی است و گروه‌های راست افراطی حامی ترامپ همچنان در عرصه سیاسی آمریکا فعالند. مسئله مهمی که کارشناسان خبره، مدت‌ها پیش درباره آن هشدار داده بودند. در همین راستا وزارت امنیت داخلی دولت جدید آمریکا درباره تداوم خطر خشونت‌های افراطی در این کشور هشدار داده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این وزارتخانه شامگاه چهارشنبه با انتشار «توصیه‌نامه تروریسم ملی»، هشدار داد خطر خشونت هواداران خشمگین از شکست ترامپ در انتخابات، در آمریکا وجود دارد و این در حالی است که آمریکا هنوز از وضعیت اضطراری بعد از مراسم تحلیف دولت جدید این کشور درنیامده است. در این توصیه‌نامه آمده: «اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تندروهای خشنی که انگیزه‌های ایدئولوژیک در مخالفت با اقتدار دولتی و انتقال ریاست‌جمهوری دارند، ممکن است به تجمع برای اقدامات تحریک‌آمیز یا خشونت‌بار ادامه دهند».
 بر اساس این گزارش، وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته اشخاص و گروه‌های افراطی خشن، در پی مسائلی مانند محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری «کووید-۱۹»، نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و توسل پلیس به زور، خشمگین و تحریک شده‌اند. به نوشته رویترز، در توصیه‌نامه این وزارتخانه همچنین به «تنش‌های نژادی و قومیتی طولانی‌مدت از جمله مخالفت با مهاجران»، به عنوان محرک‌های حملات خشن داخلی اشاره شده است. وزارت امنیت داخلی آمریکا در ادامه هشدار داده حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه(17 دی)، می‌تواند افراطی‌های خشن را به انجام حملاتی علیه دیگر نهادهای آمریکایی یا مسئولان انتخاباتی تهییج کند. در این حمله دست کم 6 نفر از جمله چند پلیس کشته شدند. پیش از این، «ویلیام واکر» فرمانده گارد ملی آمریکا دستور داد استقرار نیروهای گارد ملی آمریکا در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا  تا  ۳۱ مارس (چهارشنبه ۱۱ فروردین) تمدید شود.
بازداشت هوادار ترامپ با بمب و اسلحه
همزمان خبر رسیده که یکی از هواداران ترامپ که قصد بمب‌گذاری در ساختمان شرکت توئیتر و ترور فرماندار کالیفرنیا را داشت دستگیر و از او چند بمب و نزدیک به پنجاه سلاح کشف شده است. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، دادستانی کالیفرنیا اعلام کرده پنج بمب لوله‌ای و ۴۹ قبضه سلاح و مقادیر چشمگیری مهمات از «بنجامین راجرز» که گمان می‌رود از هواداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا باشد، کشف و ضبط شده است. «راجزر» پس از دستگیری گفته بمب‌های لوله‌ای را با هدف سرگرمی تهیه کرده و قصد آسیب زدن به هیچ فردی را نداشته است.
این در حالی است که پیام‌های موجود در تلفن همراه او حاکی از این است که وی قصد داشته ساختمان شرکت توئیتر که حساب کاربری ترامپ را مسدود کرده و دفتر نیوسام در شهر «ساکرامنتو» را مورد هدف قرار دهد. او در یکی از پیامها به دوستش گفته: «می‌توانیم به توئیتر یا هر دموکراتی که بخواهی حمله کنیم. می‌توانیم به راحتی به توئیتر و دموکرات‌ها حمله کنیم و آنها را با خاک یکسان کنیم. می‌توانیم به دفتر ساکرامنتو حمله کنیم». به نوشته هیل از درون خودرو «راجرز»، برچسب گروه راست افراطی «سه درصدی‌ها» و یک «کارت برتری نژادی برای سفیدپوستان» کشف
شده است.
حصار دائمی در اطراف کنگره
«یوگانادا پیتمن» رئیس‌موقت پلیس کنگره آمریکا اما، روز پنجشنبه در اظهاراتی از مقام‌های کنگره خواست تا موانع و حصارهای نصب شده پس از حمله و یورش مرگبار طرفداران افراطی ترامپ در روز 6 ژانویه(17 دی)، همیشگی و دائمی باشد و تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف ساختمان کنگره اتخاذ شود تا مانع از آشوب و شورش دیگری گردد.
بر اساس این گزارش وی این را هم گفته که: «با توجه به رویدادهای اخیر، من قاطعانه می‌توانم بگویم که زیرساخت‌های امنیتی فیزیکی از جمله حصارها و موانعی که در اطراف ساختمان کنگره نصب شده، باید دائمی باشد. پس از حمله صدها نفر از طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، یک مانع امنیتی 7 فوتی در اطراف ساختمان کنگره کشیده شده است.