kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
یونان

کشف درخت فسیل ۲۰ میلیون ساله

دانشمندان یونانی درختی را کشف کردند که قدمت آن ۲۰ میلیون سال است.


 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان یونانی اعلام کردند که یک درخت فسیل شده نادر را کشف کردند که علیرغم گذشت ۲۰ میلیون سال شاخه‌ها و ریشه‌های آن هنوز سالم است. دانشمندان این درخت را حین کار جاده‌ای نزدیک جنگل باستانی که میلیون‌ها سال پیش در جزیره‌ای در شرق مدیترانه فسیل شده بود، پیدا کردند و با استفاده از جرثقیل مخصوص و الک فلزی آن را از محل انتقال دادند.
پروفسور نیکوس زوروس، از موزه تاریخ طبیعی جنگل متحجر در لزبوس، گفت که این اولین بار است که درختی از زمان حفاری در سال ۱۹۹۵ در چنین شرایط خوبی با شاخه‌ها و ریشه‌های آن کشف می‌شود. وی افزود: این یک کشف منحصر به فرد است. این درخت قدیمی در شرایط عالی باقی مانده است و با مطالعه چوب‌های فسیلی می‌توان نوع گیاه را از آن مشخص کرد.
جنگل فسیل شده در لزبوس در مساحتی حدود ۳۷ هزار جریب گسترش یافته و مکانی در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) است و در نتیجه فوران آتشفشان شکل گرفته است. ۲۰ میلیون سال پیش جنگل نیمه گرمسیری جزیره را در آن زمان با گدازه پوشانده بود.
این درخت فسیل حدود ۱۹ متر طول دارد و پس از سقوط در زیر یک لایه ضخیم خاکستر آتشفشانی حفظ شده است. دانشمندان تعداد زیادی از برگ درختان میوه را در همان منطقه یافتند، که به برداشت عمومی منطقه، همراه با استخوان‌های حیوانات موجود در آنجا می‌افزاید.