kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۶۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۶

اذعان بایدن به وجود نژادپرستی‌ بی‌عدالتی و نابرابری گسترده در آمریکا

رئیس‌جمهور جدید آمریکا به وجود نابرابری، بی‌عدالتی و تبعیض نژادی گسترده در این کشور اذعان کرد و قول داد که شرایط را اصلاح کند.



نژادپرستی و بی‌عدالتی حاکم بر ساختاری سیاسی و اجتماعی آمریکا، موضوعی نیست که قابل انکار باشد. طی سال‌های اخیر، این نژادپرستی تشدید نیز شده است. «جو بایدن» مستاجر جدید کاخ سفید، در جدیدترین سخنرانی خود، با اذعان به وجود بی‌عدالتی و نژادپرستی در آمریکا، وعده اصلاحات داد. بایدن در مراسم امضای بخشنامه‌ای در مورد اصلاح رویکرد نژادپرستانه در آمریکا گفت: باید با نژادپرستی و دیدگاه برتری نژاد سفید مقابله کنیم. اکنون زمان عمل فرا رسیده است.رئیس‌جمهور آمریکا افزود: آمریکا به شدت با نابرابری و بی‌عدالتی روبه‌رو است. بخشنامه‌ای را صادر کردم که برابری در تمام مؤسسات فدرالی را تقویت می‌کند. بایدن تصریح کرد: دولت باید دیدگاه خود در مورد برابری نژادی را تغییر دهد. فقط اصلاحات جنایی برای این مسئله کافی نیست. به دستگاه‌های حکومتی دستور دادم تا برای مقابله با انزجار طلبی از خارجی‌ها و جنایت‌های ناشی از آن، تلاش کند.وی افزود: مرگ جورج فلوید، ده‌ها میلیون آمریکایی را هوشیار کرد و نگاه بسیاری را تغییر داد. آمریکایی‌های با اصالت آفریقایی و آمریکایی لاتین، بیشتر از همه از تبعیض رنج می‌برند. باید با نژادپرستی در کشورمان مقابله و برابری را برقرار کنیم.آمریکا نیازمند اصلاح سیستم عدالت خود است. به وزارت دادگستری دستور داده‌ام تا با تعصب و نژادپرستی مقابله کند.رئیس‌جمهور آمریکا در پایان، بخشنامه‌ای را امضا کرد تا طبق آن، برابری در مؤسسات فدرالی تقویت و ساختار نظام زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها در این کشور اصلاح شود.
ادامه تحریم ترامپ
از سوی دیگر، تحریم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نیز در شبکه‌های اجتماعی همچنان ادامه دارد. رسانه‌های آمریکایی در این زمینه فاش کردند. که توئیتر، تعلیق حساب ترامپ را در شبکه خود، به مدت نامحدود تمدید کرده است.اقدام علیه رئیس‌دولت پیشین آمریکا، پس از آن صورت گرفت که وی متهم به تحریک طرفداران خود برای ورود به ساختمان کنگره در اوایل ماه ژانویه شده است. این شرکت که متعلق به گوگل است، همچنین درآمدزایی رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ را محدود کرده و او را از کسب درآمد در این شبکه منع کرده است.ترامپ به لطف تحرکات پساانتخاباتی خود و تهییج هوادارانش برای حمله به کنگره و ایجاد فضای ناامنی و همزمان، زیر سؤال بردن صحت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دستش از کلیه حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر محبوبش، کوتاه شده است.
تمدید استارت 2
 خبر دیگر اینکه، وزارت خارجه روسیه دیروز اعلام کرد، واشنگتن تمدید معاهده اتمی دوجانبه «استارت جدید» را با شروط تعیین شده مسکو پذیرفته است. به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «به‌طور کلی، این تصمیم شامل منافعی برای هردو طرف است. این تنها تصمیم درست قابل
اتخاذ است».
از سوی دیگر، دیروز (چهارشنبه) سخنگوی ریاست جمهوری روسیه با اشاره به رایزنی تلفنی «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» همتای آمریکایی او، اعلام کرد که دو کشور طی روزهای آینده، پیمان استارت جدید را تمدید می‌کنند.روسیه و آمریکا ۱۰ سال پیش معاهده‌ای با هدف کاهش و محدود‌سازی تسلیحات راهبردی به امضا رساندند، که به «معاهده استارت جدید» معروف شده است.
با این حال، دولت پیشین آمریکا از تمدید آن طفره می‌رفت. ترامپ برای تمدید این معاهده،
پیش شرط‌هایی را تعیین کرده بود که با مخالفت مسکو مواجه شد. از جمله این پیش‌شرط‌ها، می‌توان به ورود چین به معاهده، به عنوان طرف سوم و باقی ماندن موشک‌های آمریکایی در کشورهای اروپایی مجاور روسیه، اشاره کرد.