kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
ظریف در دیدار وزیر خارجه ارمنستان:

تمامیت ارضی ارمنستان خط قرمز ایران است

ظریف در دیدار همتای ارمنستانی خود، رعایت حقوق همه قومیت‌ها در منطقه را ضروری دانست و تمامیت ارضی ارمنستان را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد.




محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه در ادامه سفرهای خود به برخی کشورهای حوزه قفقاز، وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد.
ظریف در بدو ورود به ایروان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ارمنستان یک همسایه و دوست قدیمی‌برای جمهوری اسلامی ایران است. در دو سفر قبلی در باکو و مسکو درباره این همکاری‌های چندجانبه به‌ویژه بعد از اجلاس سران ۱۱ ژانویه که در مسکو بین آقایان پاشینیان، علی‌اف و پوتین برگزار شد، صحبت‌هایی کردم.
وی تأکید کرد: امروز زمینه برای همکاری میان کشورهای منطقه به‌خصوص در حوزه اقتصادی فراهم است و این مسئله می‌تواند در واقع صلح و ثبات درازمدت را در منطقه داشته باشد.
وزیر امور خارجه در سومین مرحله از سفر منطقه‌ای خود در ارمنستان با آیوازیان وزیر امور خارجه این کشور دیدار و درخصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.
ظریف در این دیدار با‌ اشاره به روابط خوب ودوستانه و حسن همجواری بین دو کشور، به‌عنوان دو تمدن کهن و برخوردار از تاریخی طولانی، ارمنستان را همسایه‌ای مهم برای جمهوری اسلامی ایران خواند و روابط دو کشور را نماد تعامل و گفت‌وگوی پیروان دو دین در کنار یکدیگر ارزیابی کرد.
وی با تأکید براهمیت تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری ارمنستان، رعایت حقوق همه قومیت‌ها در منطقه را ضروری دانست و تمامیت ارضی ارمنستان را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد که پیش از این نیز به صراحت بیان شده است.
وزیر امور خارجه با تأسف‌بار خواندن خسارات انسانی وارد شده در درگیری‌های اخیر در منطقه و اعلام آمادگی کشورمان برای هرگونه مساعدت و تلاش در این زمینه، ابراز امیدواری کرد موضوعات انسانی ناشی از این تحولات در منطقه در سریع‌ترین زمان ممکن حل و فصل شود.
رد قاطع حضور تروریست‌ها
و جنگجویان خارجی
ظریف با رد قاطع حضور تروریست‌ها و جنگجویان خارجی در منطقه، حضور این نیروها را نگرانی مشترک دو کشور دانست و آمادگی کشورمان برای همکاری‌های دوجانبه با ارمنستان و دیگر همسایگان در این زمینه و کمک به توسعه اقتصادی با استفاده از فرصت پیش آمده و منافع مشترک کشورهای منطقه را اعلام کرد.
آیوازیان وزیر امورخارجه ارمنستان نیز در این دیدار با تأکید بر حسن همجواری دو کشور، دوستی ایران و ارمنستان را نمونه خوب گفت‌وگوی بین فرهنگی، تمدنی و همزیستی در کنار یکدیگر و بر اساس احترام و اعتماد متقابل ذکر کرد.
وی ضمن با اهمیت خواندن گفت‌وگو‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری تنگاتنگ با کشورمان، این دیدار را فرصت مناسبی برای تبادل افکار در زمینه دورنمای همکاری‌های آینده دانست و جمهوری اسلامی ایران را چهارمین همکار اقتصادی ارمنستان معرفی کرد.
وزیر خارجه ارمنستان با‌ اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه را مورد‌ اشاره قرار داد و احترام به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوعات منطقه را مورد تأکید قرار داد.
روابط بانکی دوکشور، مسائل مربوط به حمل و نقل، صادرات محصولات ایران و مسائل مربوط به محیط‌زیست رودخانه ارس از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در این دیدار بود.
همکاری‌های مشترک در حوزه تجارت
ظریف در ادامه برنامه‌های خود در سفر به ایروان با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر خارجه کشورمان در این دیدار گفت: شما مواضع جمهوری اسلامی را در قبال بحران اخیر می‌دانید. رعایت حقوق بین‌الملل، حفاظت از مردم، رعایت حقوق اقلیت‌ها، تمامیت ارضی و عدم توسل به زور، از جمله مواضع اصلی و راهبردی سیاست خارجی ماست.
وی تصریح کرد: رهبری معظم جمهوری اسلامی بر ضرورت زندگی شرافتمندانه و همراه با امنیت همه ارمنی‌ها در این منطقه تأکید داشتند و ما هم میزبان تعداد زیادی از هموطنان ارامنه هستیم.
نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این دیدار‌اشتراکات دو کشور در زمینه‌های صلح، امنیت و توسعه را مورد‌ اشاره قرار داد و مبنای روابط دو کشور را بر پایه بنیان‌های دوستی در قرون متمادی ذکر کرد.
در این دیدار همچنین به‌طور مبسوط درخصوص موضوعات مربوط به همکاری‌های مشترک در حوزه تجارت، برق، گاز، همکاری‌های‌ترانزیتی، ساخت راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.
وزیر خارجه ایران با انتشار توئیتی، دیدارهایش در ایروان با نخست‌وزیر و همتای ارمنستانی خود را پربار توصیف کرد و افزود در این دیدارها درباره تقویت بیشتر روابط دوجانبه و همکاری منطقه‌ای توافق شد.