kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۶۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
به بهانه برگزاری همایش اوراسیا

حذف دلار از مبادلات مالی با اوراسیا نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی است

در همایش دیپلماسی اقتصادی ایران و اوراسیا که روز گذشته برگزار شد تعدادی از سخنرانان از جمله معاون وزیر خارجه خواستار حذف دلار از مبادلات مالی کشورهای اوراسیا شدند این درحالی است که عملیاتی شدن حذف دلار نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی است نه شعاری که صرفا پشت تریبون داده شود.



گروه اقتصادی-

در این همایش سید رسول مهاجر، معاون دیپلماسی وزارت امور خارجه گفت: موضوع دلارزدایی از اقتصاد اوراسیا در یکی از جلسات اخیر کشورهای عضو در بلاروس مطرح شد و معرفی راهبرد و پول مشترک میان این کشورها تا سال 2025 مورد تاکید قرار گرفت
رئیس‌اتاق بازرگانی تهران هم با تاکید بر استفاده از ارزی غیر از دلار در بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حتی اتحادیه اروپا تأکید کرد: باید حداقل در منطقه برای تهاتر و مبادله کالا دلار ارز مرجع نباشد و از ارز رقیب دیگری برای مبادلات استفاده شود.
به گزارش فارس، مسعود خوانساری گفت: میزان تجارت بین اتحادیه شامل 366 میلیارد دلار واردات و نزدیک 549 میلیارد دلار صادرات است.
وی با‌اشاره به یکنواخت کردن و استفاده از یک ارز به‌جای دلار در بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: اگر همه کشورها از جمله اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا از انحصار دلار خارج شوند بسیار به نفع همه کشورها است.
رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران افزود: باید از بحث مرجع بودن دلار خارج شویم و دلار دیگر مرجع تمام کنش‌ها و تبادلات نباشد و یا اینکه حداقل رقیبی برای آن در منطقه داشته باشیم در داخل منطقه برای تهاتر و مبادله کالاها از یک ارز دیگری غیر دلار استفاده کنیم.
گفتنی است موضوع وابستگی تاریخی اقتصاد ایران به ارزهای خارجی بویژه دلار و ضرورت تمهید راهکارهایی برای رهایی از بند این وابستگی همواره مورد تأکید بزرگان و دلسوزان کشور بوده است، اما متأسفانه مسئولان بیش از عمل، با حرف به استقبال این موضوع رفته‌اند.
یکی از کلیدی‌ترین راهکارهایی که برای غلبه بر آقایی دلار از سوی کارشناسان مطرح شده، اولویت دادن به توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و همچنین انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه برای غلبه بر سلطه مالی غربی‌ها است؛ راه‌حل‌هایی که کمتر به آنها توجه شده است.
به عنوان یک نمونه، بازار بکر ارمنستان در همسایگی شمال ایران قرار دارد و بروز تنش‌های اخیر بین این کشور با جمهوری آذربایجان و ترکیه موجب گردیده مسئولان ارمنستان برای همکاری اقتصادی گسترده با ایران اظهار تمایل کنند که سفر چند روز قبل وزیر اقتصاد این کشور موید این موضوع است. با این وجود تحرکات جدی از سوی دولت برای زمینه‌سازی توسعه روابط اقتصادی مشاهده نمی‌گردد.
مشابه این وضعیت درباره سوریه هم اتفاق افتاده است. به گزارش مشرق، صادرات ایران به سوریه در سال‌های قبل از بحران حتی توانسته بود به بیش از نیم میلیارد دلار نیز برسد اما در دوران بعد از بحران که به دلیل نیازهای سوریه و نیز تحریم آن از سوی شرکای تجاری اروپایی و عربی، انتظار حضور پررنگ‌تری می‌رفت، میزان تجارت ایران با سوریه به‌شدت کاهش‌یافته و حتی در مواردی به زیر ۱۰۰ میلیون دلار رسیده است.
این در حالی است که به‌عنوان نمونه، کشور ترکیه که علاوه‌بر حمایت از تروریست‌های جبهه‌النصره که اکنون نیز در ادلب سوریه مستقر هستند، بخشی از خاک این کشور را نیز در‌اشغال دارد در سال ۲۰۱۹ بالغ‌بر ۱.۷ میلیارد دلار به کشور سوریه صادرات داشته است. امارات نیز که با آغاز بحران با حمایت‌های مالی و پشتیبانی از تروریست‌ها و تعطیلی سفارت خود در جبهه تقابل با سوریه قرار گرفت، صادرات بالایی به سوریه دارد.
در ماجرای تحریم قطر از سوی سعودی‌ها و برخی از کشورهای دیگر عربی هم تعلل مسئولان باعث شد ترکیه از آن سوی ایران در قطر حاضر شود و جای ما را در بازار این کشور تصاحب نماید.
ریشه این فرصت‌سوزی‌ها را باید در نگاه دولت تدبیر و امید جست‌وجو کرد که به جای ظرفیت‌های نقد پیرامون کشور، چشم به وعده‌های نسیه غربی‌ها دوخته است و همین امر باعث شده وعده جداسازی اقتصاد ایران از نوسانات دلار در حد وعده و شعار باقی بماند.
دولت به‌جای سخنرانی، باید از نتیجه اقدامات خود آمار و ارقام ارائه کند و یک بار برای همیشه، نگاه خود را از کشورهای غربی به داخل و کشورهای همسایه تغییر دهد تا بتواند در تحقق وعده رهایی از بند دلار موفق شود.