kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵
تغییر موضع عربستان پس از حذف ترامپ

ریاض: مایل به صلح در یمن هستیم، اما انصارالله نمی‌گذارد!

پس از پایان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، وزیر خارجه سعودی با تغییر محسوس در مواضع قبلی خود، مدعی شد که کشورش به دنبال آتش‌بس فراگیر در یمن است، اما انصارالله نمی‌گذارد.



«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، وعده داد که به جنگ یمن پایان دهد. اینکه وی به چه میزان در این وعده خود صادق خواهد بود را گذشت زمان مشخص خواهد کرد. البته برخی از کارشناسان معتقدند که این وعده بایدن در راستای اخاذی از ریاض است. اما نکته مهم این است که عربستان با حمایت‌های ترامپ، توانسته بود که در طی سال جنایت‌های زیادی در یمن مرتکب شود و اکنون و با حذف ترامپ، ریاض هم لحن خود در مورد جنگ یمن را ملایم‌تر کرد، تا بلکه بتواند حمایت‌های بایدن را در این جنگ به دست بیاورد.
به گزارش فارس، «فیصل بن فرحان آل‌سعود»، وزیر خارجه عربستان، در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور مدعی شد که ریاض به دنبال توقف جنگی است که علیه یمن به راه‌انداخته است. وزیر خارجه سعودی در گفت‌وگوی ویژه‌ای با شبکه العربیه که جمعه‌شب پخش شد، مدعی شد که ائتلاف متجاور به یمن به سرکردگی کشورش مانع آتش‌بس در این کشور نیست بلکه این انصارالله یمن است که مانع اصلی توافق آتش بس در این کشور جنگ‌زده است.
او که لحن ملایمی در مقایسه با زمان دولت دونالد ترامپ داشت، در مورد رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال جنگ یمن گفت: «ما معتقدیم که اگر دولت بایدن پرونده جنگ در یمن را ارزیابی کند، خواهد دید که اهداف پادشاهی سعودی و ائتلاف با اهداف دولت بایدن در این پرونده به کلی مطابق است.» بن فرحان از اقدام رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واپسین لحظات دولت چهارساله‌اش در تروریست خواندن انصارالله یمن تمجید و دفاع کرد و گفت که این جنبش مستحق چنین اقدامی بود. بن فرحان ابراز امیدواری کرد که چنین تصمیم و اقدامی، انصارالله را مجبور به مشارکت در فرآیند سیاسی یمن بکند. وزیر خارجه سعودی بار دیگر از پیش‌شرط‌های ریاض برای تحقق آتش بس در یمن سخن گفت و اظهار داشت که یمنی‌ها برای تحقق این امر باید با «شروط معقول» با وساطت سازمان ملل موافقت کنند. وزیر خارجه سعودی در حالی از آتش بس فراگیر در یمن سخن می‌گوید که ریاض به اذعان فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، بعد از توافق استکهلم (یا الحدیده) در سال ۱۳۹۷ با زیاده‌خواهی‌ها و تحمیل شرط‌های خود مانع از توافق آتش‌بس فراگیر در یمن شد. دولت نجات ملی یمن که انصارالله نیز عضوی از آن است، هر گونه آتش بس در این کشور را منوط به توقف حملات روزانه ائتلاف سعودی به یمن و لغو محاصره پنج ساله این کشور دانسته است و در مقابل، ریاض بدون توقف حملات خواهان خلع سلاح انصارالله است. عربستان در دوره چهارساله دولت ترامپ، با حمایت‌های سیاسی، نظامی و حتی مستشاری آمریکا دست به حملاتی زد که بر اساس گزارش‌های نهادهای
حقوق بشری بین‌الملل مصادیق جنایت جنگی است و ریاض از این بیم دارد که با تغییر در کاخ سفید نه‌تنها حمایت‌های دوران چهار سال گذشته را نداشته باشد بلکه در دوران بایدن، به دلیل همین جنایت‌ها مورد بازخواست و تحت فشار دولت او قرار بگیرد.
از سوی دیگر، یک ائتلاف انگلیسی خواهان تظاهرات در سرتاسر جهان در روز ۲۵ ژانویه (6 بهمن) برای پایان دادن به جنگ یمن شد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، ائتلاف «جنگ را متوقف کنید» انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد:« ما خواهان برگزاری تظاهرات در سرتاسر جهان در روز ۲۵ ژانویه برای پایان دادن به جنگ یمن هستیم. زمان تظاهرات برای بعد از چند روز از روی کارآمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تعیین شده که وعده داده حمایت آمریکا از این جنگ را متوقف کند. این تنها هدف اصلی ماست؛ ملزم کردن وی برای عمل کردن به وعده‌اش و مجبور کردن دولت‌ها برای اتخاذ اقدامات مشابه.» در این بیانیه آمده است:« بیش از ۲۶۰ سازمان از ۱۷ کشور تاکنون درخواست برای اقدام علیه جنگ در یمن را امضا کرده‌اند و همین مسئله باعث می‌شود این هماهنگی بزرگترین هماهنگی بین‌المللی برای پایان دادن به این جنگ از زمان کمپین علیه جنگ عراق باشد. »
در این بیانیه تأکید شده است: «نیمی از ساکنان یمن در آستانه گرسنگی هستند و کشور شاهد بدترین وبا در تاریخ است و اکنون یمن بدترین میانگین مرگ و میر بر اثر کرونا در جهان را دارد. از هر ۴ کرونایی یک نفر جان خود را از دست می‌دهد. کاهش و توقف کمک‌ها نیز به گرسنگی شدید ساکنان منجر شده است.»