kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷

ایران: تصمیمات متناقض دولتمردان موجب ریزش در بورس شد(خبر ویژه)

ارگان رسمی دولت اذعان کرد: تصمیمات ناهماهنگ مقامات دولتی و دخالت‌های نابه‌جای برخی از آنها، علت به‌هم‌ریختگی‌های بازار بورس است.



روزنامه ایران از قول فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه نوشت: در پی تشویق آحاد مردم اعم از حرفه‌ای یا بی‌تجربه به سرمایه‌گذاری در بورس بدون توجه به یادآوری ریسک‌های مترتب بر امر سرمایه‌گذاری، محل تامین وجوه قابل سرمایه‌گذاری و بازه زمانی معقول برای کسب سود معقول و منطقی، موجبات هجوم سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان را به بورس رقم زد. در آن مقطع انتظار بر این بودکه عطش تقاضا با تدابیر مسئولان اقتصادی در دولت بتوانند واکنشی مناسب به منظور جلوگیری از حادث شدن روند افزایش بی‌رویه و شتابان قیمت سهام و شاخص را پاسخگو باشند اما عدم حضور به‌موقع مشوقین ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس، برای عرضه سهام و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و شاخص بورس، به مرور زمان و در پاییز 99 به معضلی تبدیل شد که همگان از وضع موجود ناراضی
هستند.
عوامل بنیادین اثرگذار بر روند اصلاحی یا به زعم برخی فعالان بازار ریزش قیمت‌ها در بورس به‌طور عمده به چند فاکتور مهم مربوط می‌شود، اول ترسیم چشم‌انداز افت قابل توجه قیمت ارز که در مقایسه با برآوردها و انتظارات تورمی کارشناسان در بورس تفاوت معنی‌داری وجود دارد. دومین موضوع اثرگذار تصمیمات غیرهماهنگ و دخالت‌های مستقیم مسئولان اقتصادی درخصوص ایجاد محدودیت‌های نرخ فروش محصولات یا تعیین محدودیت در نرخ تامین مواد اولیه برخی از صنایع از جمله فولاد و سایر صنایع است. افزایش بیش از اندازه متوسط نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها در بورس به‌طوری که علی‌رغم اصلاح از 34 به حدود 20 کماکان رکوردی تاریخی برای بورس محسوب می‌شود و این سطح از قیمت سهام موجب ترغیب فروشندگان بالقوه یا سهامداران قدیمی به فروش سهام می‌شود.
هماهنگی مسئولان و تصمیم‌گیران اقتصادی در اخذ تصمیمات در حوزه بازار سرمایه اصل مهمی است که می‌تواند موجب جلب اطمینان بیشتر آحاد سهامداران و ذی‌نفعان بازار به وعده‌های مسئولین برای ورود به بورس باشد و هم‌اکنون حداقل انتظاری که سهامداران از مسئولان اقتصادی در دولت دارند، اتخاذ تصمیمات اثرگذار بر وضعیت اقتصادی با در نظر گرفتن منافع کلان در بازار سرمایه است. متقابلا عدم هماهنگی و نامتقارن بودن تصمیمات اقتصادی موثر بر بازار سرمایه محرک با اهمیتی برای ایجاد جو سلب اطمینان سهامداران خرد و ذی‌نفعان بازار است. تصمیمات اقتضایی و کوتاه‌مدت در حوزه بازار سرمایه موجب بی‌اعتمادی و برهم خوردن نظام سرمایه‌گذاری در بورس است و حادث شدن چنین اتفاقاتی می‌تواند اثرات بلندمدتی در سلب اعتماد عمومی به امر سرمایه‌گذاری در بورس بگذارد خصوصا زمان‌هایی که مسئولان مشوق اصلی سرمایه‌گذاری در آن بخش باشند.