kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳

ضد و نقیض‌های مسئولان سهام عدالت در ماجرای سجام

در حالی که مشاور اجرایی سهام عدالت گفت: برای برخورداری از سود سهام عدالت، الزامی‌به ثبت‌نام در سامانه سجام نیست اما برخی مسئولان بر الزامی ‌بودن چنین ثبت‌نامی ‌تأکید دارند.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پوررضایی افزود: حدود 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده‌اند که سود سهام آنان از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بعد از برگزاری مجامع پرداخت می‌شود و الزامی‌برای ثبت‌نام در سامانه سجام وجود ندارد.
مشاور اجرایی سهام عدالت گفت: با توجه به اینکه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را پیش رو داریم، سهامداران عدالت در صورتی که در سامانه سجام ثبت‌نام کنند، می‌توانند از مزایایی مانند شرکت در مجمع و مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند.
گفتنی است، برخی مسئولان در ماه‌های مهر و شهریور و حتی اخیرا از لزوم ثبت‌نام دارندگان سهام عدالت در سجام به‌ویژه انتخاب‌کنندگان روش غیرمستقیم، خبر داده بودند. از جمله این مسئولان محمد‌رضا پوررضایی؛ مشاور اجرایی سهام عدالت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است که گفته بود: استفاده از مزایای سهامداری همانند دریافت سود، حضور در مجمع و خدمات الکترونیک مشروط به ثبت‌نام در سجام و احراز هویت است.
همچنین اغلب مدیران استانی ادارات کل اقتصاد و دارایی و برخی استانداران و فرمانداران، بر لزوم ثبت‌نام دارندگان سهام عدالت در سجام تأکید کرده بودند.البته اکبر حیدری؛ سخنگوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفته بود: سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند هیچ الزام قانونی برای ثبت‌نام در سجام ندارند.
برخی دارندگان سهام عدالت که به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده‌اند برای ثبت‌نام در سجام و هزینه‌های جانبی حدود 100 هزار تومان پرداخت کرده‌اند که اکنون معلوم شده، الزامی‌نداشته است و مسئولان باید پاسخ بدهند که چرا چنین هزینه‌ای را به مردم تحمیل کرده‌اند و چرا اینقدر ضد و نقیض در تصمیماتشان وجود دارد.
وراث دارندگان سهام عدالت اقدام کنند
مشاور اجرایی سهام عدالت گفت: دو میلیون و ۶۰۰ هزار دارنده سهام عدالت فوت شده‌اند که وراث این افراد می‌توانند برای تعیین تکلیف اقدام کنند و به زودی امکان الکترونیکی شدن انتقال سهام عدالت آنها فراهم می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پوررضایی افزود: پس از انجام دادن انحصار وراثت، یکی از وراث با مراجعه به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات مربوط به انحصار وراثت را بارگذاری می‌کند و شرکت سپرده‌گذاری اقدامات لازم برای انتقال سهام عدالت به وراث را انجام می‌دهد.
وی درباره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: تا پایان سال همه  شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بورس می‌شوند.