kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۰۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس:

نرم‌افزار رصد دستکاری‌ها در بورس از چند ماه پیش غیرفعال شد

رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جای تأسف دارد که بخش‌هایی از نرم‌افزار‌های نظارتی بازار سرمایه برای رصد دستکاری‌ها، و جلوگیری از تخلفات و ضرر و زیان مردم از حوزه تصمیم‌گیری خارج شده بود.




محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: با توجه به اتفاقات هفته‌های اخیر در بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی درخصوص ساماندهی وضعیت بازار سرمایه ورود کرد و جلسات نظارتی از روز سه‌شنبه شروع شد.
وی سپس با ‌اشاره به برخی ‌اشکالات در بازار سرمایه تصریح کرد: اولین ‌اشکال عدم اجرای مصوبات قبلی شورای ‌عالی بورس در ارتباط با ساماندهی بازار سرمایه بود. شاید بخشی از دلایل ریزش بازار و افت شاخص مربوط به همین موضوع است.
او گفت: جای تأسف دارد که حتی بخش‌هایی از نرم‌افزار‌های نظارتی که از قبل در مجموعه فعالیت‌های بازار سرمایه برای رصد دستکاری‌ها، جلوگیری از تخلفات و ضرر و زیان مردم به‌کار گرفته شده بودند از حوزه تصمیم‌گیری خارج شده و مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: اقدامات نظارتی در دستور کار قرار دارد و ماحصل تصمیمات کمیسیون اقتصادی در قالب یک بسته پیشنهادی از طریق همکاری مشترک کمیسیون اقتصادی و دولت نهایی می‌شود و رؤسای دو قوه مجریه و مقننه هم قرار است این جمع‌بندی را مبنا قرار دهند و در روز‌های آتی امیدواریم شاهد اقدامات مثبتی برای برون‌رفت بازار سرمایه از شرایط فعلی باشیم.
وی درخصوص پرونده‌های تخلفات در بورس هم ابراز داشت: درباره آن دسته از تخلفاتی که در حوزه رسیدگی خود سازمان بورس قرار دارد متأسفانه گزارش دقیقی از تعداد تخلفات و رسیدگی در دست نیست و بخشی هم که به جرائمی برمی‌گردد که دستگاه قضائی باید پیگیری کند تعداد پرونده‌هایی که به قوه قضائیه ارجاع شده نسبت به تخلفات عدد بسیار کمی است.
رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: 200 پرونده تخلف اصلی داریم که 5 درصد آن ارجاع شده و در دستور کار قرار گرفته است و به بخش عمده تخلفات و جرائم رسیدگی نشده است که کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود کرده و فعال شدن پرونده‌های مرتبط با دستکاری قیمت و ایجاد حمایت از فضای مجازی برای تصمیم‌گیری را خواستار شده است.
پورابراهیمی با ‌اشاره به استعفای رئیس ‌سازمان بورس افزود: ما روند بازار سرمایه را فارغ از تغییرات مدیریتی دنبال می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌ کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد با اهتمام مجلس و دولت شاهد بهبود بازار سرمایه و کاهش نگرانی مردم و بازگشت اعتماد به بورس باشیم.