kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹

بایدن و میراث ترامپ از نـگاه رسـانه‌های آمـریکایی



تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی ریاست‌جمهوری «جو بایدن» را دوره‌ای منحصربه‌فرد می‌دانند، زیرا به زعم آنها، او مجبور است از همان روزهای نخست با چالش‌های خطرناکی که سیاست‌های چهارساله «دونالد ترامپ» ایجاد کرده است، دست و پنجه نرم کند.
چیزی که در منطقه غرب آسیا، کاملا عیان است و به چشم همه می‌آید، موقعیت متزلزل آمریکا در منطقه است. در این میان، رسانه‌های آمریکایی به همراه سیاستمداران حزب دموکرات، همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا شخص ترامپ را عامل این مشکلات معرفی بکنند.
اتفاقی که در روز ششم ژانویه از سوی طرفداران ترامپ و با تحریک او صورت گرفت نه تنها باعث بی‌اعتباری آمریکا شد، بلکه شکنندگی ساختار ایالات متحده را به همگان نشان داد. اکنون بایدن با حضور خود در کاخ سفید، با مجموعه گسترده‌ای از چالش‌ها روبه‌رو است که به زعم دموکرات‌ها، سیاست‌های چهار ساله ترامپ این وضعیت را ایجاد کرده است.
در عرصه داخلی آمریکا، ترامپ مشکلاتی همچون ناتوانی در کنترل بیماری کووید ۱۹، بیکاری گسترده و رکود اقتصادی، شکاف سیاسی و کشوری دوقطبی و در آستانه ورشکستگی برجای گذاشته است. در عرصه بین‌المللی و جهانی هم، خروج از پیمان‌های مهم بین‌المللی، خروج از نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل و کاهش اعتبار آمریکا در این سازمان، بی‌اعتمادی فزاینده به کاخ سفید در جهان، عقب‌ماندگی از سرعت رشد چین، تنش با ایران و کره شمالی و بسیاری موارد دیگر، دیپلماسی شکست‌خورده آمریکا را کاملا علنی کرده است.
بحران‌های بزرگ
رسانه‌های غربی طیف گسترده‌ای از مهم‌ترین چالش‌های بایدن در ابتدای ورود به کاخ سفید را فهرست کرده‌اند. تارنمای شبکه خبری سی.ان.ان آورده است: اگرچه ترامپ پس از روز تحلیف، به سرعت به یک شهروند عادی تبدیل می‌شود، اما تصمیمات چهارساله وی، دموکراسی آمریکایی را لکه‌دار و تخریب کرده و جانشین او بیشتر از هریک از روسای جمهوری آمریکا از سال ۱۹۳۰ تاکنون، دچار دردسر می‌شود. انبوهی از بحران‌ها به فرمانده جدید کاخ سفید به ارث می‌رسد که بسیاری از آنها می‌توانند تهدیدی بزرگ برای آمریکا باشند.
وخامت اوضاع حزبی و سردرگمی آمریکا ناشی از این است که بایدن مسیری باریک برای پاسخگویی و رفع این مشکلات بزرگ در اختیار دارد. بناکردن یک ریاست‌جمهوری کارآمد به واسطه چنین آغاز ناامیدکننده‌ای سخت است و به مهارت سیاسی فوق‌العاده و ‌اشتباهات سیاسی دشمنان و خوش شانسی بایدن نیازمند است.
سی.ان.ان موضوع همه‌گیری کرونا، شرایط اقتصادی ناگوار، مشروعیت سیاسی، ترکیب سیاسی بحث‌برانگیز، یک دادگاه عالی مخالف، ناآرامی دموکرات‌ها و انتظارات جهانی را از مهم‌ترین چالش‌های بایدن در نخستین سال ریاست‌جمهوری ارزیابی کرد.
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» هم در گزارش خود آورده است، با فاصله اندکی از کاخ سفید چندصد کارمندی که بایدن برای انجام امور انتقال قدرت به کار گمارده است، تقریبا بیکار هستند. بخشی از این بیکاری به خاطر شیوع کرونا است بنابراین، مهم‌ترین اولویت بایدن مقابله با این همه گیری است.
این خبرگزاری مهم‌ترین مشکل بایدن را نبود تجربه کافی مدیریت کلان کشور آن هم در فضای دورکاری و کار در فضای مجازی می‌داند. علاوه‌بر این شیوع بیماری در کاخ سفید هم چالشی مهم برای دولت منتخب خواهد بود.
تحلیلگر روزنامه «نیویورک تایمز» اعتقاد دارد بایدن بر این باور است که ملت در یک بحران ویرانگر قرار دارد و او موظف است ایالات متحده را از میانه یک بیماری همه‌گیر نجات دهد و قدرت گذشته آن را باز یابد. بایدن باید هنجارهای دموکراتیکی را که ترامپ تضعیف کرد بار دیگر احیا کرده و آن را برای سراسر جهان به نمایش بگذارد.
رئیس‌جمهوری منتخب با صراحت اعلام کرد که پس از چهار سال پرسرو صدایی که ترامپ ایجاد کرده بود، وی قصد دارد شکاف‌های به وجود آمده در فرهنگ سیاسی آمریکا را ترمیم کند.
طبق این گزارش، مشکل دیگر وی با بخش قانونگذاری آمریکا است. بایدن با یک کنگره کاملا تقسیم شده روبرو خواهد بود بنابر این، مجبور است اقدامات متعادل‌تری را در دستور کار خود قرار دهد. از سوی دیگر، در هفته‌های نخست ریاست‌جمهوری بحث داغ سنای آمریکا طرح دعواهای گوناگون در مورد رفتار ترامپ و محکوم‌سازی وی خواهد بود.
سیاست زمین سوخته
برخی تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی اقدامات ترامپ در آمریکا به ویژه در یک سال پایانی را کاملا نامطلوب و حتی بی‌منطق می‌دانند. همین سیاست‌ها نه تنها بستر لازم برای شکست وی در انتخابات سوم نوامبر را آماده ساخت، بلکه منافع آمریکا را به شدت تضعیف کرده است. اینگونه به نظر می‌رسد که وی سعی کرد برای فرد منتخب بعدی در کاخ سفید یک زمین سوخته برجای بگذارد. در بسیاری از حوزه‌های سیاسی و اقتصادی ترامپ تله یا مین‌هایی را کارگذاشته است که‌ اشتباه در مورد هر یک از آنها می‌تواند برای بایدن و آمریکا بسیار گران تمام شود.
به عنوان نمونه، اقدامات ترامپ در حوزه آب و هوایی در تضاد با سیاست‌های احتمالی بایدن در زمینه صنعت و اقتصاد آمریکا است. در حوزه سیاست خارجی تنش میان آمریکا و متحدانش به اندازه‌ای عمیق و پیچیده است که باز کردن گره کور آنها سخت می‌نماید. در مورد ایران هم دونالد ترامپ در ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری که برای وی تسلیم نشدن ایران و شکست در انتخابات تقریبا مسجل شد، قوانینی را به اجرا در آورد که رفع آنها سخت و
دردسرساز است.
 اگرچه تحلیلگران مسائل بین‌المللی اعتقاد دارند اصلاح بسیاری از خط مشی‌های ترامپ در میان مدت قابل تحقق است اما همین تغییر رویه ضربه‌ای بزرگ به حیثیت و اعتبار جهانی کاخ سفید وارد می‌کند.
شبکه خبری «ان.پی.آر» در گزارش خود چالش‌های دیپلماتیک را هم بحث مهمی برای ریاست‌جمهوری بایدن دانست و موضوعاتی همچون ایران، چین، تعاملات تجاری بین‌المللی و یک جانبه‌گرایی یا وضعیت آمریکا در خاورمیانه و نوع دیدگاه متحدان نسبت به واشنگتن را از مهم‌ترین چالش‌ها ذکر کرد. «نیکلاس برنز» دیپلمات با سابقه آمریکایی، در گفت وگو با این رسانه اظهار داشت، اتفاقات ساختمان کنگره هدیه‌ای بود برای چین و روسیه تا تعهد آمریکا به دموکراسی را زیر سؤال ببرند. مهم‌ترین نکته‌ای که کاخ سفید باید در چند ماه آینده به جهان نشان دهد آن است که از اقتدارگرایی و یکجانبه‌گرایی به سمت حکومت قانون حرکت می‌کند.
در این گزارش تاکید شده است استثناگرایی آمریکا، که از گذشته بسیاری از رویکردهای سیاست خارجی این کشور را تعیین می‌کرد، ناکارآمدی خود را نشان داده است.
این دیپلمات تعامل ترامپ با رهبر کره شمالی را نکته مثبت سیاست خارجی وی دانست، ولی در عین حال خاطرنشان کرد اهرم‌های فشار آمریکا در خارج از این کشور تضعیف شده است و به همین دلیل نفوذ آمریکا در دوره بایدن باید ترمیم شود.
برنز معتقد است ترامپ صدمات بسیاری را بر نهادهای آمریکایی همچون سی.آی.ای، وزارت دادگستری و سرویس‌های خارجی آمریکا تحمیل کرد. در این میان وزارت امور خارجه آمریکا نیازمند دگرگونی‌های وسیعی است تا بتواند واشنگتن را به جایگاه برتر قدرت بازگرداند.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی