kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
رئیس‌ کمیته منابع کمیسیون تلفیق مجلس:

لایحه بودجه 1400 غیرشفاف و غیرواقعی است

رئیس ‌کمیته منابع کمیسیون تلفیق مجلس گفت: لایحه بودجه 1400 غیرشفاف و غیرواقعی است و در کمیسیون تلفیق اگرچه به کلیات آن رای داده شد، ولی همه اتفاق‌نظر داشتند باید اصلاحات اساسی روی آن صورت بگیرد.

سید شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با شفاف‌سازی زوایای پنهان لایحه بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: دولت لایحه بودجه کل کشور را با عدد 2436 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرده است و به لحاظ ظاهری 930 هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. بودجه کل کشور اعم از بودجه دولت و شرکت‌ها و بانک‌های دولتی است. بودجه دولت 43 درصد رشد نشان می‌دهد و از محل منابع عمومی که به‌ظاهر 841 هزار میلیارد تومان است هم 47 درصد رشد دارد.
وی ادامه داد: نکته این است که نبایستی فکر کنیم که سقف و رشد بودجه دولت این اعدادی است که من به نقل از لایحه دولت گفتم(43 درصد و 47 درصد) چرا که بخشی از تبصره‌هایی که در لایحه بودجه وجود دارد، متاسفانه و در کمال تعجب در سقف بودجه دولت منعکس نشده است.
 رئیس‌کمیته منابع کمیسیون تلفیق مجلس افزود: به عنوان مثال در بند «و» تبصره 1؛ برای تسویه صندوق‌ها یا کمک به صندوق‌های بازنشستگی یا سهام و سایر دارایی‌ها 90 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. در بودجه سال 1399 هم این کار صورت گرفته است.
 حسینی ادامه داد: در بند «ه» تبصره 4؛ دولت پیش‌بینی کرده بود که دو میلیارد و 845 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کند. این جدای از  75 هزار و 500 میلیارد تومان است که قرار بود سهم صندوق توسعه ملی را کاهش دهد.
وی افزود: یعنی در واقع دولت دو برداشت از صندوق توسعه ملی می‌خواست انجام دهد؛ اولی برداشت از جریان ورودی صندوق که می‌خواست آن را از 38 درصد به 20 درصد کاهش دهد. دومی از موجودی صندوق بود. این دو میلیارد و 845 میلیون یورو هم در سقف بودجه دولت نیامده بود لذا می‌خواهم بگویم که بودجه دولت بیشتر از 930 هزار میلیارد تومان یا 841 هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی است.
 رئیس‌کمیته منابع کمیسیون تلفیق مجلس تاکید کرد: ما بخشی از این را شفاف خواهیم کرد. طبیعی است که نباید کارشناسان زود قضاوت کنند و بگویند مجلس بودجه دولت را افزایش داد بلکه ما بسیاری از پنهانکاری‌ها را شفاف و در سقف بودجه منعکس می‌کنیم.
حسینی ادامه داد: درگذشته هم هنگام بحث درباره لایحه بودجه 1399 گفته بودم که سه تا خزانه ‌داریم که همچنان در بودجه 1400 پا برجا است. یکی جدول کلان بودجه است؛ دوم جدول تبصره 14 است؛ سوم برداشتی‌ها از صندوق توسعه ملی است. البته احتمالاً موارد دیگری هم دیده خواهد شد.
وی تصریح کرد: به‌طور مثال دولت در بند «ب» تبصره 1 در جزء 4 از عبارت عجیبی استفاده می‌کند. در این عبارت آمده است در صورت تغییر نرخ ترجیحی به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی بانک مرکزی یا همان‌ای تی اس(ETS) به دولت اجازه داده می‌شود منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره 160136  جدول شماره 5 این قانون واریز کند. منابع واریزی از محل ردیف 53000071  جدول شماره 9 صرف تامین معیشت و سلامت می‌شود.
رئیس‌کمیته منابع کمیسیون تلفیق مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه رقم محاسباتی را تلویحا و نه تصریحا 11 هزار و 500 تومان در نظر گرفته است. اینجا یک جمله مجهول بدون فاعل آورده است که اگر این اتفاق افتاد بتواند به عنوان درآمد منظور و به عنوان هزینه مصروف کند. چه عددی در لایحه گذاشته است؟ با توجه به مابه‌التفاوت ‌ای‌تی‌اس که دولت در نظر گرفته است حداقل چیزی حدود 200 هزار میلیارد تومان است. این رقم تقریبا 200 هزار میلیارد تومانی در لایحه دولت یک ریال ثبت شده است!
حسینی تصریح کرد: این یک تصویر کلی از لایحه بودجه است که ما معتقدیم هم غیرشفاف و هم غیرواقعی است و در کمیسیون تلفیق اگرچه به کلیات لایحه رای داده شد، ولی همه اتفاق‌نظر داشتند باید اصلاحات اساسی شود.