kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
در جریان سفر قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی به تهران صورت گرفت

دست رد به سینه دیپلمات کره‌ای سئول منابع ارزی بلوکه شده ایران را هر چه سریع‌تر آزاد کند

رسانه‌ کره جنوبی با‌ اشاره به سفر اخیر قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی به تهران از «شکست» ماموریت دیپلماتیک سئول برای رفع توقیف نفتکش کره جنوبی خبر داد.

قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی که به منظور گفت‌وگو درباره منابع ارزی مسدود شده ایران در بانک‌های این کشور به تهران سفر کرد، به جای ارائه راه‌حل‌های موثر برای حل این مشکل، تلاش‌هایی را برای رفع توقیف نفتکش این کشور صورت داد، ولی به در بسته خورد و به او گفته شد که این قضیه باید روال قانونی خود را طی کند.
چویی جونگ کان، قائم‌مقام وزیر خارجه کره جنوبی روز یکشنبه ۲۱ دی ماه راهی تهران شد و بعدازظهر همان روز با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. این دیپلمات کره‌ای روز دوشنبه با حضور در محل وزارت امور خارجه با «محمدجواد ظریف» رئیس‌دستگاه دیپلماسی دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار باز موضوع دارایی ارزی بلوکه شده ایران مطرح شد و ظریف بزرگ‌ترین مانع توسعه روابط دو کشور در شرایط فعلى را محدودیت ایجاد شده براى منابع ارزى ایران نزد بانک‌هاى کره‌اى ذکر کرد و از دولت کره خواست که هرچه سریع‌تر در جهت رفع این موانع اقدامات لازم را معمول کند.  قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره هم خواستار تسریع در حل موضوع نفتکش توقیف شده این کشور شد که ظریف پاسخ داد: کشتى کره‌ای به دلیل آلوده سازى آب‌هاى خلیج‌فارس توقیف شده، لذا صرفا موضوعی فنى است که رسیدگى به آن در چارچوب مقررات حقوقی و قضایی در حال پیگیری است و طبعا دولت امکان دخالت در این فرآیند قضایی را ندارد. «عبدالناصر همتی» رئیس‌کل بانک مرکزی هم که روز دوشنبه با هیئت کره‌ای دیدار کرد پس از این دیدار در اظهاراتی عنوان کرد: در این دیدار گفتم منابع ما متوقف شده و حتما باید سود آن را بپردازند. به گزارش فارس، دیپلمات کره‌ای که با اطمینان برای آزادی فوری نفتکش توقیف شده در خلیج‌فارس، در این سفر سه روزه رایزنی‌هایی را با مقامات ایرانی صورت داد، در این ملاقات‌ها دریافت که این موضوع فقط از طریق دادگاه قابل حل است و با توجه به استقلال قوه قضائیه، کسی به درخواست‌های سیاسی دولت کره در این زمینه توجه نمی‌کند و این موضوع باید مسیر قانونی خود را طی کند.
همچنین در این دیدارها به وی گوشزد شد که وضعیت کره درخصوص دارایی‌های ارزی مسدود شده ایران نامناسب است و سئول هر چه سریع‌تر باید اقدام لازم و موثر را در این خصوص انجام دهد.