kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۸۶۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
برای اولین بار صورت گرفت

مخالفت صریح رئیس‌جمهور افغانستان با توافق آمریکا و طالبان

رئیس‌جمهوری افغانستان بالاخره پس از یک سال مذاکرات بی‌حاصل با طالبان، اعلام کرد که توافق میان طالبان و آمریکا دارای ابهام بوده و نمی‌تواند باعث پایان جنگ در افغانستان شود.

طی یک سال اخیر مردم افغانستان با تمام وجود خود لمس کرده‌اند که آمریکا به همراه طالبان، منشاء اصلی و واقعی جنگ و بدبختی در افغانستان هستند و توافق میان این دو، نه تنها صلح را به ارمغان نمی‌آورد، بلکه باعث افزایش تنش و خونریزی هم می‌شود. اوایل دی سال گذشته بود که نمایندگان آمریکا و طالبان در پایتخت قطر، بدون حضور نماینده‌ای از دولت کابل، توافق صلح امضاء کرده بودند. این توافق، حملات متقابل طالبان و آمریکا را متوقف کرده، ولی علیرغم حسن نیتی که کابل از خود نشان داده، حملات عناصر طالبان علیه نیروهای دولتی و مردم افغانستان را شدت بخشیده است و از آن زمان تا کنون، بیش از 1000 شهروند افغان کشته شده‌اند.
اولین واکنش اشرف غنی
این شرایط غیر قابل تحمل، بالاخره صدای اعتراض رئیس‌جمهور افغانستان را در آورده است؛ او که تا کنون خودش به توافق آمریکا و طالبان در دوحه اعتراضی نکرده و این مهم را به معاونانش سپرده بود، سر انجام و در شرایطی که «دونالد ترامپ» باید کاخ سفید را ترک کند، به حرف آمد و توافق دوحه را برای افغانستان بی‌نتیجه دانست.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانی گفت، بخش‌ زیادی از توافق صلح میان آمریکا و طالبان، دارای ابهام است. اشرف غنی افزود، این موضوع را با «رلمای خلیلزاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، در میان گذاشته و خواستار شفاف ‌سازی در این توافق شده‌است.
پیش از این هم «سرور دانش» معاون دوم رئیس‌جمهور افغانستان، این توافق را مورد انتقاد قرار‌داده و گفته بود که افغانستان در قبال این توافق، هیچ مسئولیتی ندارد.
«صدیق صدیقی»، سخنگوی ریاست جمهوری، نیز طی یک کنفرانس خبری گفت که طالبان باید موضع خود را نسبت به خشونت‌های جاری شفاف بکند. رسانه‌های افغانستان هم اعلام کرده‌اند که پس از توافق آمریکا و طالبان، سطح خشونت‌ها در افغانستان، 50 درصد افزایش یافته است.
پیوند ناگسستنی میان آمریکا و تروریست‌ها
علت اینکه توافق صلح میان آمریکا و طالبان هیچ برکت و پیامد مثبتی برای افغانستان نداشته و جنگ در این کشور را تشدید کرده، وجود پیوند مستحکم میان سیاست خارجی آمریکا و فعالیت‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا است. هر چند قبل از واقعه 11 سپتامبر در سال 2001، آمریکا القاعده را در افغانستان به وجود آورده بود تا با نیروهای شوروی سابق بجنگد و در پاکستان و نیز از جریان‌های وهابی حمایت می‌کرده است، اما این سیاست پس از واقعه 11 سپتامبر، ابعاد جدید و گسترده‌ای به خود گرفته است.
البته، ناگفته نماند که در مورد وجود پیوند میان آمریکا و تروریست‌ها، خود مقامات آمریکایی، مثل «جو بایدن» در زمانی که معاونت رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به عهده داشت، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، و «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه سابق این کشور، هم حرف زده‌اند. به عنوان مثال، هیلاری کلینتون دو مرتبه این موضوع را که آمریکا القاعده و داعش را پدید آورده و از آنها حمایت می‌کند، بر زبان آورده است. بر اساس تصاویر ویدئویی که هم اکنون در وبسایت USFacts به آدرسwww.usfacts.ir موجود است، هیلاری در‌باره دلایل خلق داعش و القاعده توسط آمریکا و استفاده استراتژیک از آنها، حرف زده است.
پیوند میان آمریکا و طالبان نیز به قدری قوی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، طی سال جاری دو بار(4 فروردین و 21 شهریور) با نمایندگان طالبان در دوحه دیدار داشته است.
در شرایطی که مردم افغانستان از حملات طالبان به ستوه آمده‌اند و دولت کابل نیز از رویکرد جنگ طلبانه طالبان، به شدت ناراضی است،«کیل براون»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پس از گفت وگوی پمپئو با «ملا عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی گروه طالبان در دوحه(21 شهریور)، مذاکره فوق را «یک اتفاق تاریخی» خواند!
باشگاه خبرنگاران جوان هم روز سوم اردیبهشت گذشته به نقل از خبرگزاری‌ها، چهره واقعی پمپئو را بر ملا کرد؛ طبق این گزارش، پمپئو در بخشی از صحبت‌هایش درباره‌ حقایق پشت پرده‌ سازمان سیا و برگزاری کلاس‌های آموزشی دزدی، دروغ و تقلب در این سازمان گفته است: « زمانی که رئیس‌سازمان سیا بودم، در سازمان دروغ می‌گفتیم، تقلب می‌کردیم، دزدی هم می‌کردیم. در سازمان سیا برای دروغ، تقلب و دزدی کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود. این کار‌ها یادآور افتخارات تجربه آمریکایی است»!
با توجه به این سابقه‌ای که از پمپئو سراغ داریم و او را فردی می‌بینیم که به دروغگویی خود اعتراف می‌کند، مردم افغانستان چطور می‌توانند به او و سیاست‌های دولت متبوعش در ارتباط با ایجاد صلح در افغانستان، اعتماد کنند؟
گفتنی است که پمپئو اخیرا ایران را نیز به داشتن ارتباط با القاعده متهم کرده بود! این اظهارات ما را به یاد همان آموزش‌هایی می‌اندازد که او در سازمان سیا دیده است!